5877
Sök

För stor BASlåda?

den enda som e som jag
274 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
#1
byggde mig en egen låda som är
1m lång
28cm hög
45cm djup

och den är rätt stor så när jag satte i basen "300w" så bara slår den, alltså inget basljud blir till.
Polarna sa att de ska ordna sig med lite stoppning och ett flexrör!?
Stämmer detta med stoppning??aldrig hört innan och aldrig på träffat detta i någon annan låda.

Stämmer det även med att man kan bygga små väggar i en låda för att få ljud vågorna att studsa där inne så det blir bättre BAS ljud ut??

tacksam för svar
nozzen

Din dröm är min verklighet

1 785 Inlägg
28 augusti 2008
#2
nozzen skrev:
byggde mig en egen låda som är
1m lång
28cm hög
45cm djup

och den är rätt stor så när jag satte i basen "300w" så bara slår den, alltså inget basljud blir till.
Polarna sa att de ska ordna sig med lite stoppning och ett flexrör!?
Stämmer detta med stoppning??aldrig hört innan och aldrig på träffat detta i någon annan låda.

Stämmer det även med att man kan bygga små väggar i en låda för att få ljud vågorna att studsa där inne så det blir bättre BAS ljud ut??

tacksam för svar
nozzen

126 Liters volym har du i lådan om det är invändiga mått, minus volymen som basen upptar

Det hade hjälpt lite om man vet vad det är för bas. Har du några mer parametrar än effekttåligheten?

QTS

VAS

XMAX

Impedans

RMS Watt

Storlek på basen i tum

126liter för 1 bas

Vore även intressant att veta vilket slutsteg du använder för att driva basen
Senast redigerat av dbjanoz (28 augusti 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
28 augusti 2008
#3
Sen så har det betydelse vilken typ av låda det är,
Sluten - En låda med bas, inga basrör.
Portad låda - samma som ovan fast med ett bas rör. Näastan dubbelt så stor som sluten.
Bandpass - En stor låda som är delad i 2 lådor med en väg där basen sitter i väggen som delar av lådan. Lådan har dessutom ett basrör. Ungefär lika stor som sluten+portad låda.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

den enda som e som jag
274 Inlägg
29 augusti 2008
Trådstartare
#4
Det är en 12"bas fostgate..
Enligt Sherlia:s beskrivning blir lådan en Portad låda.

Men borde det bli bättre ljud med stoppning och ett basrör i denna lådan?

P:har använt denna bas och slutsteg tillsammans i annan låda men den lådan passade inte min bil.

Din dröm är min verklighet

1 785 Inlägg
29 augusti 2008
#5
nozzen skrev:
Det är en 12"bas fostgate..
Enligt Sherlia:s beskrivning blir lådan en Portad låda.

Men borde det bli bättre ljud med stoppning och ett basrör i denna lådan?

P:har använt denna bas och slutsteg tillsammans i annan låda men den lådan passade inte min bil.

Lådan mer än dubbelt så stor som den bör vara, utan parametrarna blir det svårt men jag går på att det är en 12" bas och ett QTS som minst ligger på 0.45.

45-55liter max och 1st 4" port. börja från 30cm och kapa röret om du tycker basen är för låg i frekvens. Dämpull i lådan behövs oftast inte. Var noga med att använda filter och ställ det på en delning runt 50-100hz lyssna dig fram. Ju högre frekvensdelning ju mer behov har du av dämpullen.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 augusti 2008
#6
Sherlia skrev:
Sen så har det betydelse vilken typ av låda det är,
Sluten - En låda med bas, inga basrör.
Portad låda - samma som ovan fast med ett bas rör. Näastan dubbelt så stor som sluten.
Bandpass - En stor låda som är delad i 2 lådor med en väg där basen sitter i väggen som delar av lådan. Lådan har dessutom ett basrör. Ungefär lika stor som sluten+portad låda.

För att röra till det ÄNNU mer så vill jag bara tillägga att det finns ngr typer till av bandpasslådor.

Den du nämnde är en.

En annan är att båda kamrarna är portade utåt.
En annan är att ena kammaren är portad utåt och det sitter en intern port mellan kamrarna.
Sedan finns det en där det är portar utåt i båda kamrarna ihop med port mellan kamrarna.

Alltså har du fyra olika typer av bandpasslådor wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök