5435
Sök

Hur fungerar snöskottningen på eran ort????

266 Inlägg
10 februari 2006
Trådstartare
har bara en almän fråga till alla som bor i sverige, är det så som på gotland att  snöskottning börjar 8-13 på dagen när all snö är nerkörd??? jag kan inte förstå hur man kan göra sånt som är så dumt , dom ska väl för satan ge sig ut kl 5 på morgonen innan allt folk är ute och kör det måste vara bättre för de som skottar att göra det ostört och inte när det susar en jävla massa bilar om kring
Det var något skumt för några veckor se, jag satt i soffan och det hade snöat en centimeter och vad ser man, jo an traktor kommer och sakottar av vägen!!! då undrar man varför då när det inte behövs??? det är ju bättre att de skottar när det finns snö, men då väntar de i några timmar när det är nerkört, betalar man skatt ska man fan få valuta för det klok snöröjning och b ättre vägunderhåll, det stog i tidningen att snö skottning på ön hade kostat flera hundra tusen kr men hur mycket vi bilägare har betalat i väg skatt fanns inte med, samt att det var husägarens plikt att skotta framför lådan för post bil och så vidare så att de inte skulle halka och skada sig, men att vägen där flera tusen kör och går är oskottat och osandad spelar ingen roll

hoppas det finns folk som håller med mig, men jag förstår att det är mycket byrokrati angående snöröjning så det är inte skottarnas fel.........

212 Inlägg
10 februari 2006
du vet att det tar inte 5min att skotta en hel stad..

21 761 Inlägg
10 februari 2006
Man får ju alltid räkna med att en liten gata blir plogad/skottad sist, det viktigaste är huvudgator och kanske parkeringsplatser på industrier och affärsområden. Så upplever jag det där jag bor, har inte den blekaste om hur det brukar fungera på Gotland.

238 Inlägg
10 februari 2006
Min gubbe är med i snösvängen dock i privat regi. Dom går ut på kvällen/natten ungefär vid tio om det snöar på kvällen annars blir dom utringda för att det skall vara rent kl 7 på morgonen när större delen av trafiken börjar rulla. Vissa ställen plogas varje dag vid snöfall måndag till söndag, företag som har stängt under helgen plogas mån-fre (natten till...). Den kommunala plogningen sköts oftast av entreprenörer som har för dåligt betalt för att låta maskinerna snurra nattetid med förare på OB, dom kör dagtid. Som det sägs ovanför så är det nerkört och det tar längre tid så jag förstår inte vad dom tjänar på att ploga på dagen. Dessutom är det inte lätt att få rent för snö när dom får navigera runt parkerade bilar och det är mycket trafik runt maskinerna.

Inne på våra petrokemiska industrier här i Stenungsund måste det plogas när det kommit 3 cm (på grund av truckkörning), ute på parkeringar 5cm och övrigt 8 cm. Om man jämför det med skottningen hemma där det kommunala bolaget har ansvaret är det 12 cm inne på området där det inte råder biltrafik (om dom kör alls) och ute på p-platserna 10cm. När det kommit mycket snö som på senare tid kan man förstå att det kan ta längre tid att få rent men på vissa ställen går det inte att komma fram alls. När kommunens egna underhållsfordon kör fast kan man ibland undra vad dom prioriterar.
Senast redigerat av Humlan (10 februari 2006)

A B E C E D E

Dieseldoktor
112 Inlägg
10 februari 2006
för min del kunde det där snöröjnings-eländet lika gärna kvitta. folk har väl riktiga däck så det finns ingen risk att nån kör fast i en decimeter snö. jag blir bara totalförbannad på snöplogen som väcker mig klockar 4 på morgonen och jag bor mitt i en korsning så han håller på som fan fram å tillbaka å slänger plogen i marken så det dånar i huset, jag har fan planer på å lägga ut en spikmatta när idioten kommer. och det här att dom ska ploga igen garageinfarten begriper jag inte heller, de säger ju att de "snöröjer" för att folk ska komma till jobbet men hur många gånger har man inte blivit hängande på underredet i snövallen framför garageinfarten, å då blir man försenad varje gång. men jag brukar backa in bilen på infarten och så skjuver jag ut skiten på morgonen ut på vägen med spoilern nu för tiden. helst skulle jag vilja bo ute på landet å så skaffar jag en höjd 4wd blazer så skiter jag i allt vad snö heter.

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
10 februari 2006
Håller med _chevrolet_  e ju inte speciellt kul o komma ut till bilen och behöva skotta i 1 o½ timme för o kunna komma ut från parkeringsplatsen

6 Inlägg
10 februari 2006
förstår inte varför alla gnäller på snöröjarna! tänkter en vinter utan att  man röjer nån  snö! hur blir det då? röjer själv snö o antingen gnälle dom på att man röjer för tidigt eller försent eller inte alls! aldrig nöjda...men om dom tror att det är så j*vla kul o gå upp kl 4 o köra snö åt några j*vlar som bara gnäller så kan dom lika gärna göra det själva!

Dieseldoktor
112 Inlägg
10 februari 2006
men hur jävla kul är det att först behöva bli väckt en å en halv timme innan man ska vakna, å sen när man kommer ut å ska åka iväg så får man se en snövall på en meter som blockerar hela garageinfarten, då blir man jävligt pissed off!!

Carpenter
310 Inlägg
11 februari 2006
Eller så kan du sova din 1½ timme gå ut och ploga dina 3 mil till jobbet själv?

Du tror på hela din historia att dom som plogar gör det för att väcka dig? Låt oss köra in i trottoaren för att väcka den där jäveln som ska upp precis som alla andra?

En fråga bara är du helt riktig i hela huvet? du är säkert den enda i hela sverige som blir väckt av en plog maskin som gör att vi ens kan ta våra bilar och åka till jobbet? jag skulle vilja se era plogare strejka o se din jävla min när du står i 3 meter snö din otacksamma jvel!

/Snickarn big_smile

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

Carpenter
310 Inlägg
11 februari 2006
Ps efter att tittat på dina bilder varför plogar du inte själv du verkar ju kunna d där! (:

Dieseldoktor
112 Inlägg
11 februari 2006
när fan hade vi 3 meter snö senast?? nej just det!!!  de stora landsvägarna förstår jag om dom behöver plogas, det är ju lite jobbigt att hålla 90km i djup snö, men inne i samhället behövs det verkliggen inte. bara om det kommer större mängder då typ 3 dm men annars har ju de flesta vinter-bilar vettig markfrigång, dubbar och grova mönster. knappast nån som kör lamborgini på vintern hörrru!

Carpenter
310 Inlägg
11 februari 2006
Inne i samhället? Bara för att det är en stad så betyder det inte att snöar mindre. Bara för att alla kör lambo? Snälla det är inte många som kör lambo på vintern den enda som gör det kan jag tänka mig är härifrån, och det är en liten snorunge som aldrig betalat för sitt eget skitpapper!

Han kommer nog aldrig göra det heller så skippa lambon med porsches bror som hade en kusin som hade en fiat som drog låg 3 på strippen ? ser du vart vi är på väg?

Driver
2 111 Inlägg
11 februari 2006
Delerium skrev:
Inne i samhället? Bara för att det är en stad så betyder det inte att snöar mindre. Bara för att alla kör lambo? Snälla det är inte många som kör lambo på vintern den enda som gör det kan jag tänka mig är härifrån, och det är en liten snorunge som aldrig betalat för sitt eget skitpapper!

Han kommer nog aldrig göra det heller så skippa lambon med porsches bror som hade en kusin som hade en fiat som drog låg 3 på strippen ? ser du vart vi är på väg?

hehe tror du missförstod mr chevas inlägg liiiite hehe wink...e dock på din linje vad gäller snöröjj.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Carpenter
310 Inlägg
11 februari 2006
Hahah!! Vart har jag tappat tråden!? Om ja gjort det så vill jag hellre att man blir påtalad det än inte big_smile Trevlig kväll! DU med cheva pojke (:

266 Inlägg
11 februari 2006
Trådstartare
bumbi vr6T skrev:
förstår inte varför alla gnäller på snöröjarna! tänkter en vinter utan att  man röjer nån  snö! hur blir det då? röjer själv snö o antingen gnälle dom på att man röjer för tidigt eller försent eller inte alls! aldrig nöjda...men om dom tror att det är så j*vla kul o gå upp kl 4 o köra snö åt några j*vlar som bara gnäller så kan dom lika gärna göra det själva!

som jag sa tidigare så är det ej snöskottarens fel oftast kommunen eller landstiget som bara fyller i papper  istället för att göra någon nytta, men tycker du att det är rätt att man betalar så jävla mycket i skatt och inte får kloka körbara vägar för dom pengarna, det är väl sagt att 1 dm snö sen ska de ut och skotta och jag förstår mycket väl att hela landet inte kan skottas på samma gång men ska man vänta en vecka för att få skottat en väg precis utanför stan???? och det är ju fan deras jobb att skotta snö då kan dom väl göra det klokt och gnäll får man i alla yrken det vet både du och jag!!!!

Evolution
1 627 Inlägg
11 februari 2006
Farsan skottar i lkpg han åker vid 2-3 oftast på natten

Fäll ner pungen och landa

266 Inlägg
11 februari 2006
Trådstartare
Delerium skrev:
Ps efter att tittat på dina bilder varför plogar du inte själv du verkar ju kunna d där! (:

fick jag betalt så skulle jag skotta men inte med en bil det fattr du väl!!!!!! vet du vad den har kostat??? nej så håll tyst då!!!!

266 Inlägg
11 februari 2006
Trådstartare
Karlzzon The One skrev:
Farsan skottar i lkpg han åker vid 2-3 oftast på natten

så det ska vara och inte något annat

131 Inlägg
11 februari 2006
Är själv en av dessa "snöröjare". Håller med om att de inte är så kul o försöka ta sig ut genom en meter snövall men där ja bor så e det husägarens eget ansvar. Vi har ryggen fri. Visst, man lägger inte upp mer än man behöver men man kan heller inte trolla bort snön.

Några speciella körtider har vi inte utan vi kör för allt vad tygen håller så länge man orkar (20 timmar e inte alls ovanligt)o sen hem o sova lite sen på det igen..
Man har ju ett område man kör o på de området så har man primära(prio 1)vägar o sekundära (prio 2).  Vill de sig illa så hinner de ju kanske komma uppåt 10 cm innan man kommer till sista stället typ.. Å andra sidan så har de knappt börjat snöa på de första stället så allting e en kompromiss o jag hoppas mitt inlägg inte orsakar ilska utan att vi alla kan mötas någonstans på mitten.. Mvh Peter
Senast redigerat av PG81 (12 februari 2006)

Supraman
2 300 Inlägg
11 februari 2006
Hos mej så plogas det först på kvällen om det har snöat på natten innan.
Ibland så kan man möta plogbilen på väg ut från huvudorten 7:30 på morgonen.
Vad gör det för nytta att ploga om man plogar efter alla redan har kommit till jobbet och sedan ploga åt fel håll där ingen åker förän alla ska hem igen.
Sen så är dom jäkligt snabba på att salta men ibland verkar det som dom har glömt att fylla på salt.
Om det ska vara så snöröjningen fungerar så kan det likagärna kvitta och låta vägarna vara oplogade.
I ärlighetens namn så skulle nog det vara bättee om vägarna var oplogade, skulle nog minska dom allvarliga olyckorna när folk ser att det är halt.
Plus att man slipper det förbaskade saltet som äter på bilarna.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Sök