6210
Sök

Inbyggt delningsfilter + separat!!

250 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
Om jag köper ett kitsystem med separat delningsfilter som ska kopplas in, och samtidigt ska använda en stereo med inbyggt delningsfilter, hur gör jag då?

206 Inlägg
28 augusti 2008
Det är väl bara att inte använda delningsfiltret på stereon? eller har du tänkt dig någon kombination? tongue

250 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
Grodan74 skrev:
Det är väl bara att inte använda delningsfiltret på stereon? eller har du tänkt dig någon kombination? tongue

Ok, jag trodde att det var inbyggt på nåt sätt så att det alltid används... tongue Menmen, man lär sig nåt nytt varje dag!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 augusti 2008
Man kan iofs kombinera dessa....

Säg att middarna inte klarar av att återge bottenregistret tillräckligt bra, då kan man tex dela dem vid 60Hz högpass (eller vad det finns för alternativ) i enheten och låta det passiva dela mellan midden och diskanten.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

206 Inlägg
29 augusti 2008
på min pioneer kan man stänga av högpassfiltret i menyn i alla fall, sen vet jag dock inte hur det är med andra märken, har för mig att jag läste att nånstans om permanenta delningsfilter på lågnivåutgångarna, har du kollat manualen?

lycka till smile

1 785 Inlägg
29 augusti 2008
Erikkk skrev:
Om jag köper ett kitsystem med separat delningsfilter som ska kopplas in, och samtidigt ska använda en stereo med inbyggt delningsfilter, hur gör jag då?

Det passiva delningsfiltret kopplar du som vanligt till ditt mellanregister och diskant.

Huvudenhetens inbyggda filter använder du för att filtrera bort de allra lägsta frekvenserna t ex HPF 50Hz eller 80Hz. Du ökar effekttåligheten på ditt framsystem och undviker att framsystemet bottnar även om du spelar högt.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

10 287 Inlägg
29 augusti 2008
Men man skall aldrig dubblera filter så att man för samma delning har både inbyggda och separata filter.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 785 Inlägg
30 augusti 2008
Sharky skrev:
Men man skall aldrig dubblera filter så att man för samma delning har både inbyggda och separata filter.

/Göran

Jag skulle vilja höra en motivering till varför man inte ska använda ett HPF filter från huvudenheten som komplement

Givetvis ska man inte använda en dubbel frekvensdelning så man ökar dB/oktaven till t ex 24dB istället för 12dB. Men att använda ett filter i botten är bara positivt för effekttåligheten och undvika distortion på högre volymer.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

7 241 Inlägg
30 augusti 2008
dbjanoz skrev:
Sharky skrev:

/Göran

Jag skulle vilja höra en motivering till varför man inte ska använda ett HPF filter från huvudenheten som komplement

Givetvis ska man inte använda en dubbel frekvensdelning så man ökar dB/oktaven till t ex 24dB istället för 12dB. Men att använda ett filter i botten är bara positivt för effekttåligheten och undvika distortion på högre volymer.

Han menade inte att göra som vi sagt, däremot att tex lägga filtren på samma delningar.

Och om det funkade som du sade att det gav 24db/okt vara för att man har dubbla 12db på samma frekvens så skulle varenda ljudbyggare göra så wink
Hur delningsfiltren funkar är en aning mer invecklat än så.
Och dessutom....ju brantare delning man har ju bättre är det. smile

Kanske därför Sony hade 72db/okt i sitt flaggskepp förr roll
Senast redigerat av Lonefox (30 augusti 2008)

250 Inlägg
30 augusti 2008
Trådstartare
dbjanoz skrev:
Erikkk skrev:

Det passiva delningsfiltret kopplar du som vanligt till ditt mellanregister och diskant.

Huvudenhetens inbyggda filter använder du för att filtrera bort de allra lägsta frekvenserna t ex HPF 50Hz eller 80Hz. Du ökar effekttåligheten på ditt framsystem och undviker att framsystemet bottnar även om du spelar högt.

Du nämner bara framsystemet - baksystemet, då?

21 761 Inlägg
30 augusti 2008
Naturligtvis gäller det även ett eventuellt baksystem också. smile
Om stereon har inbyggda högpassfilter så är det, som dbjanoz menar, en klar fördel eftersom man då kan dela bort de lägsta frekvenserna så att inte högtalarna bottnar vid hög volym.

Har man ett slutsteg som driver högtalarna så utnyttjar man ju ofta stegets högpassfilter för att dela bort låga frekvenser till högtalarna.

7 241 Inlägg
30 augusti 2008
Som Dröni säger så funkar det på samma sätt med baksystem....men merparten av oss som bygger har inte ens baksystem av ngn konstig anledning roll

1 785 Inlägg
30 augusti 2008
Erikkk skrev:
dbjanoz skrev:
Erikkk skrev:

Du nämner bara framsystemet - baksystemet, då?

Baksystem är något för bagaren kanske, men inte för de som sysslar med bilstereo tongue
Senast redigerat av dbjanoz (30 augusti 2008)

1 785 Inlägg
30 augusti 2008
Lonefox skrev:
dbjanoz skrev:
Sharky skrev:

/Göran

Givetvis ska man inte använda en dubbel frekvens delning så man ökar dB/oktaven till t ex 24dB istället för 12dB. Men att använda ett filter i botten är bara positivt för effekttåligheten och undvika distortion på högre volymer.

Han menade inte att göra som vi sagt, däremot att tex lägga filtren på samma delningar.

Och om det funkade som du sade att det gav 24db/okt vara för att man har dubbla 12db på samma frekvens så skulle varenda ljudbyggare göra så wink

Allt för brant delning är inte heller att rekommendera. Filter är ju verkligen ett helt kapitel för sig.

7 241 Inlägg
30 augusti 2008
dbjanoz skrev:
Lonefox skrev:
dbjanoz skrev:

Givetvis ska man inte använda en dubbel frekvens delning så man ökar dB/oktaven till t ex 24dB istället för 12dB. Men att använda ett filter i botten är bara positivt för effekttåligheten och undvika distortion på högre volymer.

Allt för brant delning är inte heller att rekommendera. Filter är ju verkligen ett helt kapitel för sig.

Så länge man kommer ifrån fasproblemen som uppstår så anser iaf jag att ju brantare ju bättre.
För ju brantare man har ju närmare gränserna kan man lägga sig för varje element.
Framförallt hur långt ner man kan dela midbasaroch mellanregister, även hur högt man kan dela basen.

Ang. bas så kör jag efter: Ju lägre db/okt ju lägre frekvens delar jag vid. Ju högre ja desto högre kan jag dela basen.
Högpass för midbas och mellanregister: Ju högre db/okt ju lägre delar jag dessa......och vice versa....

Sök