6541
Sök

Bagage bygge frågor

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
Nu så har jag äntligen fortsatt/påbörjat mitt bagage bygge igen. Jag har funderat en hel del på hur jag ska lägga upp det och har beslutat mig för följande.

Jag ska ha en skiva allt ska stå på men jag har inte en aning om hur tjock eller i vilket material den ska vara så det behöver jag hjälp med. Skivan är den som ligger i botten och täcker däckbaljan.

Jag ska ha 2 separata baslådor med var sin 10" bas i. Frågan om spån vs mdf är ändlös men beslutet blir mest troligen spånskiva eftersom det helt enkelt är billigare och jag inte finner någon annan anledning att välja mdf. Vad jag inte vet är hur tjock spånskivorna ska vara till dessa lådor, varje låda kommer vara ungefär 35liter och ha en port.

På detta kommer jag sedan bygga en glasfiber fasad för att få en snygg finish på det hela. I fasaden ska jag bygga in 3 slutsteg.

Projektet kan ni följa i min tråd (länk i nedanför).

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

Konstruktör
1 053 Inlägg
28 augusti 2008
Kan ju börja med skivan som du ska ha i bottnen.
Den behöver ju verkligen inte vara av någon modell "tjock". Utan det räcker ju med att den håller ihop när du tar in o ut den ur bilen.

Kör på spånskiva på den med då du troligtvis är tvungen o köpa en ganska stor bit spånskiva.

Vad du ska tänka när du bygger i spånskiva är att det inte blir tätt lika lätt. Så smeta på något som verkligen tätar alla kanterna i lådan.

Lycka till med ditt projekt.

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
Bottenplatten så att säga, spånskiva säger du, men hur skulle det funka ifall den blir lite fuktig, jag har för mig att spånskivor är väldigt känsliga mot det, vad tror ni om plywood typ?

Jag tänkte limma ihop alla lådbitar och sen sätta vanligt byggsilicon från insidan för att täta.

Hur pass många lager glasfiber är nödvändigt för att skapa en hyffsad stabil fasad? 2-3?

400 Inlägg
28 augusti 2008
Det beror på tjockleken va mycket det påverkas av fukten, men jag har haft i (obehandlat och inte klätt) spånggolv i några månader, har inte tappat formen smile
15mm spån till golv funkar kanon, beror dock lite på om du ska bygga något den ska vila på? (alltså som ett litet "bjälklag" big_smile)
Har du lite vinkel på lådorna så är mdf bättre då det håller formen bättre, spån vill gärna "frasa" sig...
Satsa på 19mm så spar du lite vikt å liter smile
Senast redigerat av CroZZeN (29 augusti 2008)

Ride Like You´ve Never Been Hurt

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
29 augusti 2008
Trådstartare
Så här ser bagaget ut. Det kommer inte vara några balkar, i alla fall inte vad jag tänkt mig.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/25883/445293_s1fhcg.jpg

Hur pass viktigt är det att man följer liter anvisningarna i högtalar bladen? får det diffa nån liter?
Senast redigerat av Sherlia (29 augusti 2008)

400 Inlägg
29 augusti 2008
Sherlia skrev:
Hur pass viktigt är det att man följer liter anvisningarna i högtalar bladen? får det diffa nån liter?

Det är ingen fara, bara du inte drar över Max eller Min med flera liter så är det inga problem alls.
Glöm inte att basen tar (i ditt fall 10") upp ca 2L, och ska du ha portad låda så tar porten pp lite volym också.

Ska du ha en golvskiva rakt på bagagegolvet som bilden visar?
Senast redigerat av CroZZeN (29 augusti 2008)

141 Inlägg
29 augusti 2008
Jag har själv en skiva i botten men jag valde OSB-skiva. Den är lättare än och är styvare samt tåligare. Tror t.o.m att den var billigare än mdf och spånskiva. Fungerar klockrent. Om du ska ha skivan liggandes mot plåten i botten så gummera gärna skivan undertill. Slipper eventuella vibrationer samt märken.

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
29 augusti 2008
Trådstartare
Hur gummerar man?, måste köpa något slags gummi då eller?
Jag har redan haft en skiva där som har både vibrerat och skapat märken så detta vill jag gärna undvika smile

141 Inlägg
29 augusti 2008
Jag har sånt på jobbet. Tog en 2 mm gummimatta och skar ut i samma strl som skivan. bara fästa med dubbelhäftande på undersidan. Inga vibrationer eller skav i kanterna pga detta. Mycket bra! Gissar att du kan köpa på biltema, mekonomen eller micro ev.

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
30 augusti 2008
Trådstartare
blev en 10mm plywood skiva som botten och 19mm spån skiva som låd meterial.

Jag har beslutat mig för en låda med 2 basar. Hur ska jag göra med portarna, ska jag fortfarande använda mig av båda rören/båda portarna?

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
30 augusti 2008
Inte för att det är exakt likadant men kolla på mina bilar och på civicen så ser du hur jag gjorde.
Dock hade ju jag skidlucka på min som jag kunde dra rören igenom.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
Hm... kan man ha rören på utsidan av lådan?, altså istället för att ha dem på insidan som vanligt så har man dem på utsidan?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
31 augusti 2008
Sherlia skrev:
Hm... kan man ha rören på utsidan av lådan?, altså istället för att ha dem på insidan som vanligt så har man dem på utsidan?

Ja det kan man....men då får man räkna bort volymen rören tar upp i lådan. smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
vad är rörent funktion igentligen?
Visst är det okej att göra en 90 graders sväng inne i lådan pga platsbrist?

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
1 september 2008
Sherlia skrev:
vad är rörent funktion igentligen?
Visst är det okej att göra en 90 graders sväng inne i lådan pga platsbrist?

Don förstärker basljudet.
Och ja man kan vinkla rören.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
härligt, tack för de bra svaren!

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
Kom på en till grej jag satt och fundera över.

Hur ska jag koppla detta för att få ut så mycket som möjligt. Rita gärna ett kopplingsschema så jag förstår lättare big_smile

Byfogar en mall du kan anväda dig av wink
http://img401.imageshack.us/img401/2599/steghogat2.jpg

Jag har 2st MDS ac-3 slutsteg
http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.md … id%3D24012

Och 2st JBL Power P1022
Fakta
10 " Oversized bashögtalare
1600 Watt max, 400 Watt RMS
Känslighet 96 dB 2,83 Volt/1meter
Frekvensomfång 25-500 Hz
Impedans 2x2 Ohm. Re 2x1 Ohm
Talspole diameter 76 mm
Fs 29 Hz
Vas 20 liter
Qms 8,21
Qes 0,58
Qts 0,55
Xmax +- 14 mm
Senast redigerat av Sherlia (1 september 2008)

400 Inlägg
1 september 2008
Tja! Såg att stegena var 2ohms stabilt och att du har 2x2ohms basar
Med dessa basar kan du koppla till 1ohm eller 4ohm (eftersom du inte ska koppla ihop basarna med varandra) Hade du haft ett monoblock eller bara ett (lite kraftigare) 2ch steg så hade du kunnat bryggat och spelat i 0.5ohm, 2ohm eller 8ohm.
Nu får basarna 1x300 WRMS bryggkopplat var, vilket bara är 100rms ifrån vad basarna tål smile
Så här kopplar du:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/30655/447955_fmicq9.jpg
smile

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
Tack för bilden big_smile

400 Inlägg