Ac på och sidorutan nere!?

Rattryckarn BilvårdsTekniker
4 juni 2008 · 281 Inlägg

Har hört ett par stycken säga att om jag har AC på när det är ett väder som nu och jag samtidigt har sidorutan/orna nere så pumpar Ac på så att den till slut pajar för att den inte får den inställda graden i cabinen!? Hoppas ni förstår! MVH

Rattryckarn
Ford Mondeo Sport Edition "Snow-white" (2012)
kolvas
4 juni 2008 · 4 001 Inlägg

nej, den lär inte gå sönder...

EDIT:
för att utveckla lite, den lär inte gå mer än vad en AC-pump går i t.ex Spanien under en sommare

Senast redigerat av kolvas (4 juni 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
zzzoder
4 juni 2008 · 358 Inlägg

När man har klima + ac samt rutorna nere så arbetar acn på för att få den inställda graden som finns på kliman. På så sätt så kan acn arbeta lite hårdare när rutorna är nere för att hela tiden kyla bilen mot värmen som kommer in.. men en frisk ac klarar detta galant.

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!
alain www.bimmerpower.org
4 juni 2008 · 3 995 Inlägg

Du kan köra med sidorutor ner om det är så du vill men du får bättre kylning i kupe om fönster är stängda, ac paja inte men den får jobba mycket mer i onödan, kolla om du har gott om gas i ac, en vanligt kontrol.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Miklen
5 juni 2008 ·

med AC går d fint som ovanfolket skriver.. däremot haru automatiskt ac aka klimatanläggning så gör d fel nytta då den får fel värden å gör fel helt enkelt.

Gulmun * Klåpare
5 juni 2008 · 1 718 Inlägg

Hela grejen med ac är att slippa ha rutorna nere...

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
bmwkvinna
5 juni 2008 · 73 Inlägg

nejnej! hur fungerar ac på en cabe då?

Gulmun * Klåpare
5 juni 2008 · 1 718 Inlägg

Inte alls? tongue

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
brillmongo
5 juni 2008 · 874 Inlägg

Har också hört det ryktet, och jag kan varken säga bu eller bä om det, men personligen använder jag nästan bara min ac när jag kör motorväg, då vindbruset e så högt om rutan e nere. I tätort och på landsväg funkar det alldeles utmärkt med öppna rutor. Man förlorar ju så mkt effekt och så blir bränsle förbrukningen så mkt högre om man har Ac´n på hela tiden... meningslöst

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
Germax
5 juni 2008 · 12 086 Inlägg

Jag hatar folk som påstår att de är bättre o köra med stängda rutor precis när man startar med sin 50 grader varma bil, kör man med rutorna nere första halvminuten för att ventilera bilen går de garanterat fortare än att låta acn kyla.

Kajlie Garaget Video Crew
5 juni 2008 · 842 Inlägg

JapMax skrev:
Jag hatar folk som påstår att de är bättre o köra med stängda rutor precis när man startar med sin 50 grader varma bil, kör man med rutorna nere första halvminuten för att ventilera bilen går de garanterat fortare än att låta acn kyla.

Det beror väl på vilket väder det e. E det högsommar och 30 grader ute lär det inte kyla mycket att ha nere rutorna, går typ på 2 min o få igång kylan på min iafall. Bli aldrig samma effekt med rutorna nere.

master_lars
5 juni 2008 · 1 180 Inlägg

Spelar ingen roll. AC eller klima tar ju luften högst upp och kyler av den, sedan så bygger den sig ner mot golvet. Öppnas en ruta så får ac:n arbeta för högtryck...

Kolla tex alla bussar i sthlmsområdet. De flesta har ac:n påslagen, men de idioter som åker med öppnar rutorna och kylan försvinner...

Senaste förra helgen så körde jag en blåbuss i sthlms innestad. hade lyckats nå ner till 10 grader varmt i hela bussen, men så så stiger två brudar på bussen och öppnar rutorna och efter ca 6 min så var det hela 35 grader i bussen...

Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 900i "Gratisbilen eller Florentinern" (1988)
Saab 9-5 "Vector Sportcombi" (2008)
Hamilton
5 juni 2008 · 8 873 Inlägg

Vill man ha kallt i bilen så har man rutorna uppe.  Inga problem att ha rutorna nere och AC på, men det blir varmare i bilen med rutorna nere.
Är det som nu 27c ute så tar det ca 55 sec att få en sval temp i bilen (-19c enligt ACC) detta gäller då min 9-3a. Med rutorna nere blir det svalare men inte i närheten av den kyla som man uppnår med rutorna uppe.

Hur vet jag då det här? Jo har just varit ute och testat

Fotograf på tierpidag.se
Germax
5 juni 2008 · 12 086 Inlägg

Jag syfta på första stekhettan, bastuvärmen som kommer ur bilen när solen står högt.
Ni som har mörka bilar med mörk skininredning vet vad jag pratar om, jag drar ner rutan innan jag stänger dörren tillomed.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang