4578
Sök

Har ni Identitetsskydd vid ev stöld mm ?

Fisketokig
2 997 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
Ja det verkar ju så jättebra och billigt att försäkra sig mot ID-stölder om man skulle tappa betalkort, körkort eller mobiltelefon.

De ringde precis ifrån 3:e spärrföretaget på kort tid och halvt idiotförklarade mig som inte ville lägga 400:-/år på att ha deras tjänst.

Hur har ni andra med id-skydd?
Har ni tagit någon liknande tjänst eller resonerar ni som jag att man kan själv ringa några samtal (polisen, UC mm) om man tex skulle mista plånboken?

Jag funderar även på att redan ringa och ID-skydda mig hos kreditbolagen i förebyggande syfte.
Bra idé eller korkat?

Det hela handlar ju om att skydda sig så att ingen kan handla grejor på kredit i mitt namn.
Skulle jag behöva starta ett abbonnemang på telefon/tv eller dyl så ska det visst räcka med att visa leg i butik och sen få kopia skickad till hemadress och skriva under och skicka tillbaka. (Trots att man är spärrad)
Tjänsten är till för att försvåra om en nervös tjuv kommit på att panikhandla på kredit, då ska det larma i kassan och de kan kräva mer av köparen. Är man ärlig och ligger spärrad så tar det bara lite tid. Vilket man har om man är ärlig) smile

Samtidigt blir man förbannad över att butiker verkar ha så dålig koll att en helt ny/okänd person kan komma in och köpa en tv för 20.000:- på avbetalning direkt i butik med mitt körkort och ta med sig apparaten hem på några minuter.
Senast redigerat av Martin 9-3 (9 juni 2008)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
9 juni 2008
sjukt att man måste betala för en tjänst som inte ska behövas om butikerna kunde ha lite koll..

2slow

1 688 Inlägg
9 juni 2008
Har bara mobiltelefon och bank-kort. Tar 5 minuter att ringa och spärra. big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Fisketokig
2 997 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
Losgard skrev:
Har bara mobiltelefon och bank-kort. Tar 5 minuter att ringa och spärra. big_smile

Samma här nästan.

Bankkortet är bara maestro så pinkod krävs, inge visa eller dyl.
Bensinkortet är pinkod så det är lugnt.

Det som är viktigaste är ju att ringa till kreditupplysarna både i sverige och i utlandet om någon annan kommit över ens Leg / körkort.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

DFFL
9 020 Inlägg
9 juni 2008
Telefonen är firmalur, den spärras på ett par minuter.
Bankkortet spärras på ett par minuter.
Körkort har jag inte haft på över ett år. (Kortet alltså, jag har ju mina behörigheter.)
Tankkortet är firmakort och det går bara att tanka diesel på det plus att det spärras fort det med.
Amex:et är försäkrat mot sånt (Stöld, skimming o.dyl.) och det spärras på ett par minuter.

Anledningen till att det är försäkrat är för att det inte är någon kreditgräns.
Alltså om jag blir rånad och nerslagen i en gränd nånstans så kan tjuvarna köpa halva Malmö i stort sett om det inte spärras.

American Express Guldkort har jag, och ifall någon försöker handla något för t.ex. 100 000kr i ett och samma köp så kommer det inte gå igenom eftersom att jag inte gör sådana köp speciellt ofta. tongue
EDIT:
"Ansvaret för användningen av ett förlorat eller stulet kort övergår till American Express direkt då du meddelat att kortet försvunnit."
http://www10.americanexpress.com/sif/cd … 503,00.asp
Senast redigerat av FireTraXX (9 juni 2008)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Sök