5511
Sök

knackningar/skrammel i bmw motor

135 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
har precis plockat isär och ihopp hela kylsystemet på min bmw...ställde av den för ett halvår sen då den gick upp i temp,har nu stått så i 6 månader och nu har jag äntligen bytt termostat å hus skulle även kolla vatten pumpen så jag plockade ut den... nu till problemet, när jag äntligen är klar med alltin så startade jag motorn och då lät det som om det knackade eller skramlade någon stans ifrån vatten pumps hållet, kan vara nått i toppen men det låter som nått snurrar men tar i ngn stans... nån som vet vad detta kan vara??? har jag monterat vatten pumpen fel eller kan det vara kammkedja el dylikt???? jätte tacksam för svar å spekulationer då jag äntligen har fått igång bilen och vill ju köra den i sommar.. bil: bmw e36 325 -91

mvh

377 Inlägg
11 juni 2008
har för mig att de flesta bmw's av äldre modell knackade mycket ifrån ventilerna oavsett om man ställt dom eller inte, vet inte om det är så i ditt fall.

135 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
Jokk3 skrev:
har för mig att de flesta bmw's av äldre modell knackade mycket ifrån ventilerna oavsett om man ställt dom eller inte, vet inte om det är så i ditt fall.

nä...inte eller jo den har en liten form av disel motor ljud men de här knackningarna kommer garanterat någonstans vid vatten pumpen eller längst ut på toppen, man känner typ att det är ngt som slår emot typ

Med.lem
3 759 Inlägg
11 juni 2008
Jokk3 skrev:

Tror du han skulle skriva att en tråd här om bilen kackat hela tiden?

Det är ju uppenbart att han missat nått vid reparationen.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

vinnarskalle!
907 Inlägg
11 juni 2008
Det är inte vanos som låter? Om du nu inte har missat nåt annat vid reparationen, som ovanstående sa..

1 435 Inlägg
11 juni 2008
Casy skrev:
Det är inte vanos som låter? Om du nu inte har missat nåt annat vid reparationen, som ovanstående sa..

En 325 -91 har inte vanos, så det kan uteslutas. Låter vä som det är vattenpumpten som spökar lite.

vinnarskalle!
907 Inlägg
11 juni 2008
Alpinabiturbo skrev:
En 325 -91 har inte vanos, så det kan uteslutas. Låter vä som det är vattenpumpten som spökar lite.

Ah, klantigt av mig.

135 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
ja tror de åxå.. de e alltid nått man missar men man vill ju va  på den säkra sidan, bilen har ju trots allt stått stilla ett halvår

3 235 Inlägg
11 juni 2008
Har den stått utan att startas i ett halvår, kan det vara ventilerna/lyftarna.

Kör den ordentligt varm, och byt olja sedan.
Hlälper inte det får du se om vattenpumpen är riktigt monterad.

flaggstångsknoppförgyllare
255 Inlägg
11 juni 2008
enklast måste ju vara och bara hänga av remmen till gen/vattenpump och prova om det låter då

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren

135 Inlägg
12 juni 2008
Trådstartare
M3Tim skrev:
enklast måste ju vara och bara hänga av remmen till gen/vattenpump och prova om det låter då

de e ju iof en bra ide men den går ju inte bara till generatorn å vatten pump, kan inte något gå söndder+?

Sök