portad eller inte

stahre
9 juni 2008 ·

jag undrar om min mds fanatic bas skulle låta bättre i portad låda eller inte? lådan är från fabrik och inte portad, så rent logiskt borde det ju låta bättre orginal, eller? går det isåfall att täcka för så att den blir portad eller ska volymen vara annorlunda i lådan?

luunggan
9 juni 2008 · 956 Inlägg

Förstår inte riktigt vad du menar. Vad ska du täcka för så den blir portad? Du är väll medveten om vad de olika typerna av lådor kallas?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
stahre
9 juni 2008 ·

spelar basen bättre i en portad eller sluten låda..?

luunggan
9 juni 2008 · 956 Inlägg

Beror helt på vad du menar med bättre. Teoretiskt spelar basen upp till 3db högre i en riktigt uträknad portad låda, dock så mister den lite av kontrollen, så den kan låta lite sämre, dock är detta inte så märkbart. Men du kan inte sätta in en port i en sluten låda och tro att det låter bra, då en sluten oftast har mindre volym än en portad.

edit: Sen kan det vara så att dom bygger slutna lådor från fabrik då dessa är lättare och billigare att bygga.

Senast redigerat av luunggan (9 juni 2008)

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
stahre
9 juni 2008 ·

tack precis det jag ville veta:P

Karemil
12 juni 2008 · 79 Inlägg

För övrigt: MDS Fanatic fabriksbyggd låda är portad.

bosabengt
12 juni 2008 · 2 035 Inlägg

luunggan skrev:
Beror helt på vad du menar med bättre. Teoretiskt spelar basen upp till 3db högre i en riktigt uträknad portad låda, dock så mister den lite av kontrollen, så den kan låta lite sämre, dock är detta inte så märkbart. Men du kan inte sätta in en port i en sluten låda och tro att det låter bra, då en sluten oftast har mindre volym än en portad.

edit: Sen kan det vara så att dom bygger slutna lådor från fabrik då dessa är lättare och billigare att bygga.

men jag har en sluten låda som är liiite för stor om jag då teoretiskt sett skulle sätta dit ett basrör på den utan att göra om lådan skulle lådan bli bra för en basport. hajar du?? =O) eftersom min är lite för stor för att vara en sluten låda passar den som portad. det KAN betyda att om man köper en sluten låda som inte låter så bra i sin bil så kan ju det funka med att göra den lådan portad för att det kanske passar bättre i den bilen. jaja lite krångliga åsikter från min sida...

mvh!

Biljudsveteran sen 1984!
ziderbeat
12 juni 2008 · 284 Inlägg

vilken modell fanatic  är det du har .  är det den senare modellen med blå kon som dom säljer nu så ska du ha  dem i en sluten låda   men har du en fanatic power kan du köra med en portad låda

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang