5086
Sök

6-kanals slutsteg fungerar inte fullt ut.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 juni 2008
#21
Drönirettab skrev:
Lonefox skrev:
3: Felaktigt inställt steg, med basboost och gain för högt ställt.

Och i just det här fallet så verkar det, enligt info som Maildaemon skrev, som att bassboosten ökar frekvenser runt 90 Hz. I så fall blir det ju inte bra ljud.

Exakt.....men jag tror på en kombination av alla tre för att vara ärlig.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 851 Inlägg
75 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
#23
Jag får tacka för alla svar jag fått, att baslådan är felaktikt byggd har ni rätt i, då jag inte direkt mätt ut rätt storlek lr volym lr ngt sånt, är inte tillräckligt seriös än:P.

stegets inställningar har jag vart och pillat lite på, men nu när jag fått lite klarhet i det hela så är det mest att det är lite brus man hör när musiken är av lr volymen väldigt låg.

Men det jag tror är att den är på LP iaf. Basarna i lådan har jag för mig är paralell-kopplade, skulle det bli bättre om jag seriekopplar de då?.


/Ciaaao


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 juni 2008
#24
1.33 ohm i nominell last är INTE snällt mot steget.
Visst det kanske klarar av det....ett tag.
Men minste kraftiga dipp i strömmen kan få det att bränna.

Nu har jag sökt efter en manual men inte hittat ngn.
Har dock hittat bilder på steget och ngr 1400W som det står på det lär det INTE lämna...iaf inte användbart big_smile

Men....om du nu absolut vill ha dina tre basar, testa med att lägga två i serie och detta parallellt med en bas. INGET JAG REKOMENDERAR. Det funkar la sådär...men det funkar. Detta borde ge runt 2 ohms last (längesedan jag räknade på detta)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

75 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
#25
Lonefox skrev:
1.33 ohm i nominell last är INTE snällt mot steget.
Visst det kanske klarar av det....ett tag.
Men minste kraftiga dipp i strömmen kan få det att bränna.

Nu har jag sökt efter en manual men inte hittat ngn.
Har dock hittat bilder på steget och ngr 1400W som det står på det lär det INTE lämna...iaf inte användbart big_smile

Men....om du nu absolut vill ha dina tre basar, testa med att lägga två i serie och detta parallellt med en bas. INGET JAG REKOMENDERAR. Det funkar la sådär...men det funkar. Detta borde ge runt 2 ohms last (längesedan jag räknade på detta)

de där 1400watten förstår jag också att jag aldrig kan klämma ur det steget tongue.
Men det finns alltså inget bra sätt för att driva alla 3 basarna med bara detta steget?

I manualen står det att sub-kanalen vill ha 4ohm minst.



/Ciaaao
Senast redigerat av Ciaaao (9 juni 2008)


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 juni 2008
#26
Ciaaao skrev:
Lonefox skrev:
1.33 ohm i nominell last är INTE snällt mot steget.
Visst det kanske klarar av det....ett tag.
Men minste kraftiga dipp i strömmen kan få det att bränna.

Nu har jag sökt efter en manual men inte hittat ngn.
Har dock hittat bilder på steget och ngr 1400W som det står på det lär det INTE lämna...iaf inte användbart big_smile

Men....om du nu absolut vill ha dina tre basar, testa med att lägga två i serie och detta parallellt med en bas. INGET JAG REKOMENDERAR. Det funkar la sådär...men det funkar. Detta borde ge runt 2 ohms last (längesedan jag räknade på detta)

de där 1400watten förstår jag också att jag aldrig kan klämma ur det steget tongue.
Men det finns alltså inget bra sätt för att driva alla 3 basarna med bara detta steget?

I manualen står det att sub-kanalen vill ha 4ohm minst.



/Ciaaao

Eh....ja....då har du inte mkt till val, skippa en bas och koppla dem i serie så du får 8Ohm....eller kör med en bas i 4 ohm wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

75 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
#27
Lonefox skrev:
Ciaaao skrev:
Lonefox skrev:
1.33 ohm i nominell last är INTE snällt mot steget.
Visst det kanske klarar av det....ett tag.
Men minste kraftiga dipp i strömmen kan få det att bränna.

Nu har jag sökt efter en manual men inte hittat ngn.
Har dock hittat bilder på steget och ngr 1400W som det står på det lär det INTE lämna...iaf inte användbart big_smile

Men....om du nu absolut vill ha dina tre basar, testa med att lägga två i serie och detta parallellt med en bas. INGET JAG REKOMENDERAR. Det funkar la sådär...men det funkar. Detta borde ge runt 2 ohms last (längesedan jag räknade på detta)

de där 1400watten förstår jag också att jag aldrig kan klämma ur det steget tongue.
Men det finns alltså inget bra sätt för att driva alla 3 basarna med bara detta steget?

I manualen står det att sub-kanalen vill ha 4ohm minst.



/Ciaaao

Eh....ja....då har du inte mkt till val, skippa en bas och koppla dem i serie så du får 8Ohm....eller kör med en bas i 4 ohm wink

ok, för 12ohm antar jag att det blir om jag seriekopplar alla 3 och det blir helt enkelt för mkt?

jag ska testa lite nu, har lite mer material hemma att bygga en ny låda av smile.
Men kan även detta vara grunden till det svaga brusandet?


/Ciaaao


6 851 Inlägg
9 juni 2008
#28
Bruset beror antagligen på din CD spelare eller signalkabel skulle jag tro.


75 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
#29
TT-Avant skrev:
Bruset beror antagligen på din CD spelare eller signalkabel skulle jag tro.

okej, jag var precis ute och testade med 2st tolvor seriekopplade och det funkade mkt bättre!
Att seriekoppla 3st 12:or som blir 12Ohm blir helt enkelt för mkt lr?

Vet du någonting man skulle kunna göra åt för att få bort lr åtminstone dämpa bruset?



/Ciaaao


21 761 Inlägg
9 juni 2008
#30
Ifall du kopplar 3 st basar i serie så kommer de tillsammans att spela med ännu lägre ljudnivå än med 2 st seriekopplade basar, du kan då inte utnyttja dem fullt ut. Jag håller med om att det egentligen inte finns något bra sätt att driva alla 3 basarna tyvärr, inte med nuvarande steget.

Tror du att du är nöjd med din låda eller vill du helst göra en ny?

Om du vill så kan jag försöka att räkna på en låda för 2 st basar, men då måste jag ta reda på basarnas parametrar först.

6 851 Inlägg
9 juni 2008
#31
Ciaaao skrev:
TT-Avant skrev:
Bruset beror antagligen på din CD spelare eller signalkabel skulle jag tro.

okej, jag var precis ute och testade med 2st tolvor seriekopplade och det funkade mkt bättre!
Att seriekoppla 3st 12:or som blir 12Ohm blir helt enkelt för mkt lr?

Vet du någonting man skulle kunna göra åt för att få bort lr åtminstone dämpa bruset?



/Ciaaao

Felet kan även bero på att du har för hög gain..detta kan oxå orsaka grundbrus.
Testa att vrida ner den till en början och se om det hjälper.
Sitter felet i din CD finns där inte mycke att göra, sitter bruset i kablarna så får man ju byta dem.

Varför inte bara göra så att du bygger om till en bas?
Senast redigerat av TT-Avant (9 juni 2008)


75 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
#32
Drönirettab skrev:
Ifall du kopplar 3 st basar i serie så kommer de tillsammans att spela med ännu lägre ljudnivå än med 2 st seriekopplade basar, du kan då inte utnyttja dem fullt ut. Jag håller med om att det egentligen inte finns något bra sätt att driva alla 3 basarna tyvärr, inte med nuvarande steget.

Tror du att du är nöjd med din låda eller vill du helst göra en ny?

Om du vill så kan jag försöka att räkna på en låda för 2 st basar, men då måste jag ta reda på basarnas parametrar först.

Nej då bygger jag hellre en ny, lät bäst med 2basar, det vore jätteschysst om du kunde räkna på det åt mig.

Bara den går i bagagen på min 740 sedan smile.
Vad är det för parametrar du tänker på ?



/Ciaaao


21 761 Inlägg
11 juni 2008
#33
Man behöver minst 3 st parametrar för att kunna räkna ut en låda:

Vas
Fs
Qts

Det är alltså grundläggande parametrar, utan dem så går det inte att göra beräkningar. Helst bör det också finnas flera värden, tex:

Qms
Qes
Sd (konarea)
X-max (konens linjära rörelse åt ett håll)

Men det är "bonus" kan man säga, huvudsaken är de 3 första parametrarna smile.

75 Inlägg
16 juni 2008
Trådstartare
#34
Drönirettab skrev:
Man behöver minst 3 st parametrar för att kunna räkna ut en låda:

Vas
Fs
Qts

Det är alltså grundläggande parametrar, utan dem så går det inte att göra beräkningar. Helst bör det också finnas flera värden, tex:

Qms
Qes
Sd (konarea)
X-max (konens linjära rörelse åt ett håll)

Men det är "bonus" kan man säga, huvudsaken är de 3 första parametrarna smile.

ok smile men de dä parametrarna, Vas, Fs och Qts. Hur tar jag reda på vad de är?


/Ciaaao


21 761 Inlägg
16 juni 2008
#35
Ja, det beror på ifall de går att hitta på nätet.

Har basarna någon speciell beteckning, typ "PW12280" eller "PNW12590" eller något liknande?


Sök