Flera problem med Opel Omega, bla höga avgasvärden

nahoj101
13 juni 2008 · 114 Inlägg

Tjenare!!
Jag har några funderingar,
Var in och besiktade bilen nyss, och alla avgasvärdena var för höga,
påverkas alla ifall det läcker i grenröret? För där läcker det lite granna.
och sen,bilen går lite orent också, så ja fundrar på om den får mycket/lite bränsle/luft, men hur ställer man hur mycket bränsle den ska få? Luften vet jag iaf.
Sen en sak till bara, växelspaken sitter halvlöst, när man ska lägga i 5 eller backen så måste man lyfta upp hela spaken, och ibland åker den ner för långt så man inte får i några växlar riktigt.
Kollade hur de sitter men det går ju inte att trycka fast den igen??
Just ja, en sak till, hur f*n spänner man handbromsen?? ska in man bland skivorna å snurra på någonting som sitter där??
Sen finns de massa fler grejer å, men det får vara! big_smile
Väldigt tacksam för svar! smile

rubriken fixad..../Moderatorerna

CC72
13 juni 2008 · 1 661 Inlägg

Skriv en tydlig rubrik till att börja med.
Tex. Besiktningsproblem Opel Omega-91  eller vad det nu är för årsmodell.

Ang. avgasvärdena så påverkas dom om du har läkage vid grenröret. Om den läcker så räknar lambdasonden fel och den blandar fel bränsle/luft.

fripppe
13 juni 2008 · 147 Inlägg

på min Calibra går det att spänna på bakbromsarna. bara plocka av bakdäcket och ställa håller i mitten på skivan i rätt läge.  sen så borde spännarna snurras moturs (om du står bakombilen och tittar på bromsarna)

//Fredrik
BMW 540I "Höjdrädd" (1999)
nahoj101
14 juni 2008 · 114 Inlägg

Okej, så då om den läcker vid grenröret så kan de göra så den går sämre? om den får fel blandning med andra ord då? Okej, får fixa det å prova smile Tack å Tack

Handbromsen, jag får kika hur det ser ut överallt där, jag har kollat förut med inte sett nå spänn grejer faktist, får kolla på det igen smile Tack å Tack

Fixaren
14 juni 2008 ·

Japp den går sämre men läcka i grenröret, men det beror på hur mycket det läcker

Hefen
14 juni 2008 · 120 Inlägg

Som andra sagt så spelar ett läckande grenrör in på avgasvärdena..
Du kan inte ställa in bränslemängden manuellt utan då lär du in i styrboxen och programmera om.
Ang att du vet var du ställer luften????det finn ej någon sådan inställningsmöjlighet..vad menar du att du ställer den nånstans?

Handbromsen spänner du inne i trumman bak...sitter en kuggkrans som du kommer åt genom ett hål i skivan. sen har du en skruv under värmeplåten mitt under bilen som du ställer spakhöjden med...men först spänner du ute i trummorna.

Ang växelspaken så brukar det ligga två halvor som kulan på växelspaken sitter i mellan..du ser den om du tar bort damasken. den övre halvan brukar sitta fast med en stor låsring...kan det vara den som lossnat??? luft på spaken och se om plasthalvan följer med.

Att motorn rycker kan ha många orsaker som bränsleblandningen eller tändproblem.
Skulle bli lättare om du beskrev när ryckningarna kommer ...vid gas eller jämn körning samt avgasvärdena som du fick på besiktningen.

Fordonstekniker som konverterat till valsare
www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se
Mazda 6 (2015)
nahoj101
14 juni 2008 · 114 Inlägg

silver-robban skrev:
Som andra sagt så spelar ett läckande grenrör in på avgasvärdena..
Du kan inte ställa in bränslemängden manuellt utan då lär du in i styrboxen och programmera om.
Ang att du vet var du ställer luften????det finn ej någon sådan inställningsmöjlighet..vad menar du att du ställer den nånstans?

Handbromsen spänner du inne i trumman bak...sitter en kuggkrans som du kommer åt genom ett hål i skivan. sen har du en skruv under värmeplåten mitt under bilen som du ställer spakhöjden med...men först spänner du ute i trummorna.

Ang växelspaken så brukar det ligga två halvor som kulan på växelspaken sitter i mellan..du ser den om du tar bort damasken. den övre halvan brukar sitta fast med en stor låsring...kan det vara den som lossnat??? luft på spaken och se om plasthalvan följer med.

Att motorn rycker kan ha många orsaker som bränsleblandningen eller tändproblem.
Skulle bli lättare om du beskrev när ryckningarna kommer ...vid gas eller jämn körning samt avgasvärdena som du fick på besiktningen.

Jo luften, eller man kanske inte ställer hur mycket luft den får, men förra ägaren har varit å vridit på luftmängdsmätaren, på det drevet, för där ställer man hur spjället står, de var det jag tänkte på smile

Handbromsen, jag ska kika på det imorrn, tänkte ta en skruvar dag då så man får allt gjort.

Jag har kollat på det där som du sa, jag trycker fast spaken så där, och så är de en vit "låsning" som sitter där, men den fasnar aldrig riktigt utan den åker ner efter ett tag igen, den kanske har blivit kass?

Ryckningarna, det är olika faktist, ilbland kan man gasa ur den å den går fint, men nästa gång så kan den rycka lite eller gå allmänt dåligt bara, känns som att de går tungt eller att den nästan segar ner, det är så svårt att förklara! hmm

Hefen
14 juni 2008 · 120 Inlägg

Jo luften, eller man kanske inte ställer hur mycket luft den får, men förra ägaren har varit å vridit på luftmängdsmätaren, på det drevet, för där ställer man hur spjället står, de var det jag tänkte på smile

Handbromsen, jag ska kika på det imorrn, tänkte ta en skruvar dag då så man får allt gjort.

Jag har kollat på det där som du sa, jag trycker fast spaken så där, och så är de en vit "låsning" som sitter där, men den fasnar aldrig riktigt utan den åker ner efter ett tag igen, den kanske har blivit kass?

Ryckningarna, det är olika faktist, ilbland kan man gasa ur den å den går fint, men nästa gång så kan den rycka lite eller gå allmänt dåligt bara, känns som att de går tungt eller att den nästan segar ner, det är så svårt att förklara! hmm

Ok då förstår jag vad du menar för skruv...den ska man ALDRIG röra...då förstör man hela grund setupen

generelt ang ryckningar...
Rycke vid belastning= tändkabel eller spole (gnistan hoppar över nån annanstans än på stiftet)
Rycker vid jämngas=mager blandning eller djävligt fet blandning (surar ner sig)


Fan om det hade varit brytare på bilen så hade det vait dom som skulle justeras..hehe

Ja som sagt ryckningar kan vara så offantligt många orsaker så dom e svår.

Spaken kan mycke väl blivit kass...kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut ...kan du ta bild kanske jag jkan hjälpa dig??

Fordonstekniker som konverterat till valsare
www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se
Mazda 6 (2015)
nahoj101
17 juni 2008 · 114 Inlägg

Nej jag har märkt det faktist big_smile Han som hade bilen innan hade varit där och pillat så den gick kasst, men nu går den bra med de iaf tror ja! smile

Faktist så är de nog mer att den nästan surar ner sig tror ja, tror då det.
Hur ska man bete sig då då?
Man kan inte ställa det alls någonstans? Eller kan de vara så "simpelt" att det är för att den läcker vid grenröret så lambdan får fel signaler?
Hahaha ja det hade varit något om det vore brytare på dom smile

Jag ska försöka låna en kamera så ska ja ta lite kort.

Kom att tänka på en till sak, jag fick med några extra spridare till bilen också, dom som sitter på nu är gula, det är orginal tror ja, dom andra var, blåa eller gröna eller nå sånt, någon annan färg iaf,
har det någon betydelse? Om det är värre grejer? smile

MilleN
18 juni 2008 · 9 108 Inlägg

Börja med att fixa grenröret så ser du hur den går sedan.
Ingen mening att byta spridare om den fortfarande är inställd på att spruta in samma mängd soppa, men skaffar du en ställbar bränsletrycksregulator och byter spridare så kan du ju alltid konvertera till E85 eller nåt.. Men det håller allt original spridare för också så det är ingen större mening. På min 24V sitter det gröna spridare har jag för mig, men det kan ju vara vilka som helst du fått. Färgen har inte så stor betydelse, bara volvo-folk som är besatta av dessa gröna spridare hit och dit wink

Jag spände min handbroms under bilen precis under handbromsen, satte lite chims på vajern som går upp till spaken, ta bort värmeplåten i mitten så ser du hur det ser ut. Det rätta sättet är väl att spänna på oken men detta var lättare smile

nahoj101
18 juni 2008 · 114 Inlägg

Det är sant, lika bra att låta det vara som det är med spridarna.
Jag fick faktist med nånting som satt vid insuget när jag köpte bilen, för han hade kört på E85 i bilen.
Kom på det nu när du sa det smile
Men jag får leta reda på någon bullt som passar till grenröret så man får det tätt där, tror det är 2st som fattas vid samma ställe, så det låter lite som en traktor när man gasar smile

Jag kan kolla hur det ser ut, tänkte göra det här om dagen men då blev det sånt dåligt väder,
Jag har inge garage sad
Men ska kika på det, kan nog göra det imorrn, om det inte dyker upp något annat! smile



MilleN skrev:
Börja med att fixa grenröret så ser du hur den går sedan.
Ingen mening att byta spridare om den fortfarande är inställd på att spruta in samma mängd soppa, men skaffar du en ställbar bränsletrycksregulator och byter spridare så kan du ju alltid konvertera till E85 eller nåt.. Men det håller allt original spridare för också så det är ingen större mening. På min 24V sitter det gröna spridare har jag för mig, men det kan ju vara vilka som helst du fått. Färgen har inte så stor betydelse, bara volvo-folk som är besatta av dessa gröna spridare hit och dit wink

Jag spände min handbroms under bilen precis under handbromsen, satte lite chims på vajern som går upp till spaken, ta bort värmeplåten i mitten så ser du hur det ser ut. Det rätta sättet är väl att spänna på oken men detta var lättare smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang