Tjena, visst fasiken är det så att rödsprit tunnar ut färgen/lacken på en bil om man ska tvätta av/rengöra en yta? Hade en diskution med en arbetskamrat idag på lunchen.
Har provat rödsprit på en bil i syftet att tvätta bort en ettrig fläck. Fläcken försvann visserligen, men ytan runt den blev matt. Gned inte så jäkla hårt med trasan heller, så jag skyller (som vanligt när något gått fel ) på spriten...
Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
T-röd tunnar inte ut lacken, men det kan matta till ytan. Ytan är ju oftast polerad med vax mm och det kanske inte tål t-röd lika bra. Men man kan inte lösa upp en lack med T-röd. Lika löser lika som de hette i kemin.
Det är värre med aceton och thinner, dels är de starkare och dels är de annan form av lösningsmedel (jag är inte så jävla inne på vilka) Dessa preparat ska man inte ha på lacken för länge, hällst inte alls.