5442
Sök

Lambdavärde för högt! Ombesiktning senast 16/6 Akut behov av hjälp!

Bigge
9 juni 2008
Trådstartare
Tja!

Som det står i rubriken har jag fått för högt värde i lambda-kontrollen, de andra värdena är okej. endast detta som det är problem med. Själva lambdasonden är ny (förra sommarn) och har har setat på nu de senaste 300 milen bara. Följande har jag åtgärdat då folk har sagt att det kan vara problemet;

- Bytt olja och oljefilter då gammal olja tydligen kan påverka.
- Bytt termostat för att få perfekt värme.

Ska kolla avgassystemet nu till helgen, och svetsa vid eventuella lekage. Det skulle vara till stor hjälp om någon som visste mer kunde komma med lite hjälpande synpunkter! Tack på förhand. smile

Fixaren
9 juni 2008
Trådstartare
vad har du för stift? Hade en kund som hade samma problem o han hade bytt stift nyligen till beru... Lösningen var ett par nya NGK o värdena var perfekta. Annars kolla vacumläckor, lmm

Supraman
2 300 Inlägg
9 juni 2008
Läckor i avgaset brukar vara felet när det gäller lambdavärdet.
Ska även visa sig som förhöjt värde av o2.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Bigge
10 juni 2008
Trådstartare
Fixaren skrev:
vad har du för stift? Hade en kund som hade samma problem o han hade bytt stift nyligen till beru... Lösningen var ett par nya NGK o värdena var perfekta. Annars kolla vacumläckor, lmm

Det va inte så länge sedan jag bytte stiften faktiskt. Tror det är NGK faktiskt, men kan ju byta dem för säkerhets skull! Thnx wink

Bigge
10 juni 2008
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:

De andra värdena är som sagt bra, de va faktiskt ännu bättre nu senast än på första besiktningen. kanske är termostaten. ska kolla avgaset i helgen å svetsa så det står härliga till.. förutsatt att jag har några hål vilket jag inte tror iof. tongue

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 juni 2008
Bigge skrev:
Stefan Varberg skrev:

De andra värdena är som sagt bra, de va faktiskt ännu bättre nu senast än på första besiktningen. kanske är termostaten. ska kolla avgaset i helgen å svetsa så det står härliga till.. förutsatt att jag har några hål vilket jag inte tror iof. tongue

mitt läckte i skarvarna, inget som hördes med det kändes med motorn på tomgång och händerna kupade runt skarvarna.  Börja med KALL motor och känn runt grenröret, du har 30sek på dig innan det blir för varmt att hålla i, jobba dig sedan bakåt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Teknik Informatör
371 Inlägg
11 juni 2008
starta bilen och täpp igen utblåset så lär du höra om det pyser ut någonstans...

BMW E3 it takes one to catch one :)

Bigge
11 juni 2008
Trådstartare
Jag har ju DTM-dämpare på bilen, två 3" utblås. dendär jävla besiktningsmannen började gaffla om att det kan vara svårt att få ett korrekt värde när man har fler utblås och han tyckte att jag skulle byta till nå ärtrör för att vara säker. Nu har jag ingen mindre slutdämpare och det kan ju fan inte vara mitt bekymmer, dem får väll ha grejer som passar till alla bilar tycker jag. finns ju bilar med dubbla utblås orginal!

5 198 Inlägg
11 juni 2008
köp en besiktnings dämpare på skroten... å byt vid besiktning..

Fixaren
19 juni 2008
Trådstartare
Hur gick det på bes?

Sök