Bli kvitt oljeberoendet? Höja bensinpriserna?

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
19 juni 2008 · 1 874 Inlägg

Hamilton skrev:
Lär dig skilja på produktpriser och skatter/moms.
Skatten /Momsen bestämmer Riksdag/Regering.
Produktpriset sätts av oljeproducent.

Har aldrig set eller hört att regeringen get direktiv till en mack ägare om att höja eller sänka priset.

I april 2008 var bensinpriset i genomsnitt 12,79 kr.

Uppdelat i bensin och skatter:

    * Bensin 5,71 kr
    * Skatt och moms 7,58 kr

Skatten består av:

    * Energiskatt 2,80 kr
    * Koldioxidskatt 2,22 kr
    * Moms på bensin 1,30 kr
    * Moms på skatt 1,26 kr

Skatter och moms sätts av regeringen. Och skatter och moms-avgifter här är VÄLDIGT höga.

Hamilton
19 juni 2008 · 8 864 Inlägg

Hexenhammer skrev:

Hamilton skrev:
Lär dig skilja på produktpriser och skatter/moms.
Skatten /Momsen bestämmer Riksdag/Regering.
Produktpriset sätts av oljeproducent.

Har aldrig set eller hört att regeringen get direktiv till en mack ägare om att höja eller sänka priset.

I april 2008 var bensinpriset i genomsnitt 12,79 kr.

Uppdelat i bensin och skatter:

    * Bensin 5,71 kr
    * Skatt och moms 7,58 kr

Skatten består av:

    * Energiskatt 2,80 kr
    * Koldioxidskatt 2,22 kr
    * Moms på bensin 1,30 kr
    * Moms på skatt 1,26 kr

Skatter och moms sätts av regeringen. Och skatter och moms-avgifter här är VÄLDIGT höga.

Just det jag skriver....roll

Fotograf på tierpidag.se
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
19 juni 2008 · 1 874 Inlägg

twin_cam skrev:
Håller med viccoA, till viss del, men det är ändå dyrt. Överallt. Även i de andra länderna gnälls det på bensinpriset.

Förutom i t.ex Dubai där olje/bensinjättarna är villigare på att slänga in pengar själva för att dra
ner priserna. Detta för att folk ska tanka mer, så att de i längden ändå tjänar pengar. Där ligger
väl det totala priset på runt 2kr/l, om jag inte minns fel.. och då hade de ändå höjt priset med 30%.

Det är det jag menar, som är så sjukt. För bara några år sedan låg liksom priset på 8 - 9kr/l. Och
inte fasen gick allt åt helvete för det. Samma sak när bensinbolagen idag (ibland, på vissa ställen)
sänker priserna radikalt. Då flockas ju folk kring just det företaget direkt. Vet att bl.a Jet här i stan
sänkte priset till 9,60kr/l förra året. Och det var helt sanslöst. Och vilken skillnad det gjorde på slutnotan!

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
19 juni 2008 · 1 874 Inlägg

Hamilton skrev:
Just det jag skriver....roll

Och det är just det jag skriver; att skatt och moms på bensinen är allt för hög. Det är helt
sinnessjukt. Sverige är inget fattigt land heller. Vi skulle utan tvekan ha råd att sänka priserna
med i alla fall 3kr/l. Folk skulle tanka så pass mycket mer då också...

TRYIT Teddan
19 juni 2008 · 2 495 Inlägg

Hexenhammer skrev:

Hamilton skrev:
Just det jag skriver....roll

Och det är just det jag skriver; att skatt och moms på bensinen är allt för hög. Det är helt
sinnessjukt. Sverige är inget fattigt land heller. Vi skulle utan tvekan ha råd att sänka priserna
med i alla fall 3kr/l. Folk skulle tanka så pass mycket mer då också...

så du menar att du skulle tanka mer om det var billigare ????

då funkar ju dom öka skatterna bra då ju lol , meningen är ju att man skall använda mindre bränsle

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
Rallyhalle
19 juni 2008 · 4 299 Inlägg

r-ted skrev:

Hexenhammer skrev:

Hamilton skrev:
Just det jag skriver....roll

Och det är just det jag skriver; att skatt och moms på bensinen är allt för hög. Det är helt
sinnessjukt. Sverige är inget fattigt land heller. Vi skulle utan tvekan ha råd att sänka priserna
med i alla fall 3kr/l. Folk skulle tanka så pass mycket mer då också...

så du menar att du skulle tanka mer om det var billigare ????

då funkar ju dom öka skatterna bra då ju lol , meningen är ju att man skall använda mindre bränsle

Haha, hade du argumenterat så Hexenhammer mot en politiker så hade dom ju fan höjt priset ännu mer lol

Sänker dom skatten på bensinen så höjs skattten på nått annat, så Sverige e ju knappast ett rikt land heller.

Phaetoon
19 juni 2008 · 8 156 Inlägg

Kan man inte införa skatt på plastkassar och andra plastsaker som är gjorda av fossilolja?
Känns ju som om en plastskatt skulle vara bra mycket bättre för miljön på lång sikt?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
zijaa Bilmekaniker
19 juni 2008 · 1 354 Inlägg

dom kan åtminstånde sänka priset på bensin och låta diesel va..det är inte så många som gillar ändå..man kan ju inte ens få full tank för 6-700 kr ..det här suger kraftigt

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!
azid Det som inte dödar gör ont
19 juni 2008 · 2 668 Inlägg

men diesel är ju det som är hållbart kommer ju dubbelt så långt med diesel än bensa

2slow
Rallyhalle
19 juni 2008 · 4 299 Inlägg

zijaa skrev:
dom kan åtminstånde sänka priset på bensin och låta diesel va..det är inte så många som gillar ändå..man kan ju inte ens få full tank för 6-700 kr ..det här suger kraftigt

Ääh, skojar du lr yikes Här omkring kan jag säga att man ser nästan lika många dieselbilar som bensinare.

musclegear
20 juni 2008 · 116 Inlägg

viccoA skrev:
Bensinpriset är inte lägre i något annat I-land i EU. Vad gnäller ni för?
Sänks skatten höjer bensinbolagen priset på produkten istället.

Då får vi sluta tanka en period och då tjänar ingen av dom några pengar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang