5026
Sök

"dimljus bak-lampan" ställer till med problem på Peugeot 206

603 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
Hejsan! Sen ett tag tillbaka har jag lidit utav ett problem med att lampan för dimljus bak, i instrumentpanelen, börjat blinka (ungefär som om att det är glapp)
Problemet är att det inte bara är lampan som blinkar. Baklysena beter sig underligt och slocknar ibland och blinkar inte och blinkar inensivt ibland mm. Ibland, då bilen står på tomgång, dör motorn bara sådär. Alltså i samband med att den där lampan för dimljus bak blinkar. Så länge den håller sig släckt så är det inga övriga problem med motorstopp, bakljus eller liknande.

Någon som har varit med om liknande problem eller vet hur jag möjligen kan börja försöka lösa detta? Jag har själv ingen aning om vart jag ska börja.
Sebbe

In hoc signo vinces

346 Inlägg
22 juni 2008
Låter som du har fått nåt jobbigt elproblem på halsen, det är inte ovanligt på franska bilar tyvärr.

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!

1 247 Inlägg
22 juni 2008
Har du kollat att jordflätorna är hela, lite oxid på dem kan ställa till en hel del mysko elrelaterade problem. Säkringar är ju en annan. När visar sig problemet?

603 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
master_lars skrev:
Har du kollat att jordflätorna är hela, lite oxid på dem kan ställa till en hel del mysko elrelaterade problem. Säkringar är ju en annan. När visar sig problemet?

Vad jag kan förstå så är alla jordflätor jag hittar helt sjyssta. Har även ordnat plåtrena bra ytor ganska nyss för ljudanläggningens fördel så jag tror faktiskt inte problemet sitter där. Men är det något särskillt jag ska leta efter?
Säkringarna är kollade.

Problemet kommer och går. Just nu är det extra intensivt. Jag startade bilen i morse. Då blinkar lampan med en gång och bilen dör. För att hålla igång bilen måste man varva ordentligt. Men motorn varvar inte som den ska. Borde varva betydligt högre. Hjälper liksom inte att man trycker gasen i bott om ni förstår vad jag menar. Och ibland går det inte att hålla den vid liv, varven sjunker hur man än gasar och så dör den.
Backa var lögn. Då stendog den så fort man kom i "dragläge". Köra frammåt gick hjälpligt men jag fick varva ordentligt och den gick ryckigt och kändes liksom som att den inte fick bensin eller något sånt.
Ofta börjar den där lampan blinka i samband med att man bromsar in eller blinkar. Då blikar den i takt till blinkersen, eller lyser strakare när man bromsar. Men bakljusen slutar fysiskt att fungera, dock tänds ingen varningslampa för det i instrumentbrådan (men det tror jag inte att det gör i vanliga fall heller förvisso) MEn blinkersindikeringen i instrumentpanelen visar rätt, dock fungerar inte heller blinkersen fysiskt.

Men ibland, dock mer sällan, kan den där lampan få fnatt och börja blinka även vid sträckkörning eller vad som helst.

Någon som vet nästa steg i felsökningen?
Senast redigerat av Casanovan (22 juni 2008)

In hoc signo vinces

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
22 juni 2008
finns det drag på bilen? dragkontakten kan ställa till det..

603 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
g-man skrev:
finns det drag på bilen? dragkontakten kan ställa till det..

Nej inget drag, men när jag rev ur bagagen då jag byggde ljud hittatde vad jag tror att är en framdragen kontakt till drag. Kan den spöka? Den ser fräsch ut, något man kan prova på denna punkt?

In hoc signo vinces

Sök