Hej,
jag hoppas nån kan hjälpa mig- jag är en tjej som inte kan särskilt mycket om bilar alls, men nu är det så att jag måste till att byta batteri på min kompis (jag har lånat bilen..) AUDI A4, eftersom den har totaldött. Fick hjälp av en kollega att få igång bilen tidigare i veckan med hjälp av startkablar varpå den gick hur fint om helst (körden den ca en timme då), men senare på kvällen när jag skulle köra hem så var den stendöd igen.
Nu är det så att jag måste få igång bilen tills imorgon, och jag har kommit så långt att jag köpt nytt batteri, samt 'fasta' eller vad man nu kallar dem, skiftnyckalr. Det är bara det att jag INTE FÅR LOSS BATTERIET!!! Jag blir helt tokig. Har spenderat timmar i jobbets garage, där den olyckligtvis står för tillfället. Det sitter liksom en mutter eller vad det är längst ned på främre 'väggen'' av batteriet, som skall stabilisera batteriet (detta sa killen i affären där jag köpte batteriet, när jag frågade om råd). Det är bara det att det går inte att få ned någon skiftnyckel eller knappt ett finger ens, hur sjutton ska jag få det att lossna?? Har försökt massor gånger med diverse verktyg, men det sitter som sten och är dessutom toksvårt att nå.
Ska det vara så svårt eller missar jag något uppenbart? Ska det vara något speciellt verktyg? Annars tror jag mig ha full koll på hur bytet skall utfärdas, det är just den lilla j-kla muttern (eller vad det är) som vållar mig problem.
Mitt problem är att jag: Måste ha bilen klar tills i morgon, inte har hittat något öppet serviceställe, och bilen står i mitt jobbs garage ganska långt bort så har inte lyckats få tag på någon som vill/kan åka dit och hjälpa mig..eller som kan tala om för mig hur jag skall göra för den delen.
Jag inser att det antagligen är ett superenkelt problem, men jag kan som sagt inte så mycket, och skulle mycket uppskatta hjälp!
Mvh
Lotta

p.s bilen är en Audi A4 2.0 motor år 2004