2702
Sök

lambdavärde=tomgången?

24 Inlägg
3 juli 2008
Trådstartare
hej har säkert frågat förut.

är lambdavärdet samma sak som tomgången. jag menar om lambdavärdet kan va normalt men tomgången är lite högre än normalt. hör dom ihop?

Rapidoz
688 Inlägg
3 juli 2008
ja alltså du kan ju höja din tomgång utan att lamdavärderna påverkas negativt..
men om tomgången är dålig tex hoppar upp och ner som framstått utav något motorfel så kommer
lamdan reagera på bränsle/luft blandningen.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

528 Inlägg
3 juli 2008
Vad är lambda-värdet för något slags värde?  har det med katalysatorn att göra? Har för mig en del gamla volvos hade det ordet i grillen - och det känns som att det är i tid med när katalysatorer blev populära.. så jag gissade på den kopplingen  - men återigen, vad anger det värdet?

24 Inlägg
3 juli 2008
Trådstartare
940turboplus skrev:
ja alltså du kan ju höja din tomgång utan att lamdavärderna påverkas negativt..
men om tomgången är dålig tex hoppar upp och ner som framstått utav något motorfel så kommer
lamdan reagera på bränsle/luft blandningen.

ok det låter ju bra.

anledningen att jag undrar e att jag fick lambdavärde förhöjd tomgång, felaktigt. det låter ju som att dom hade med varandra att göra.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
3 juli 2008
Rensvinf skrev:
Vad är lambda-värdet för något slags värde?  har det med katalysatorn att göra? Har för mig en del gamla volvos hade det ordet i grillen - och det känns som att det är i tid med när katalysatorer blev populära.. så jag gissade på den kopplingen  - men återigen, vad anger det värdet?

lambda 1 = 14.7kg luft + 1kilo bensin

lambda är ett mät värde där man kan se hur fett eller snålt en motor går

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

528 Inlägg
4 juli 2008
Är det ni som kör med egna insprutningssystem (typ nira?) som kan mäta lambda-värde eller gör man det med annat verktyg?

turboabstinens
442 Inlägg
4 juli 2008
Finns inbyggt i många egna insprut, finns även sensor+mätare som du kopplar in i datorn eller till en mätare.

ocertifierad klåpmekare

24 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
jaja sno min tråd bara tongue

Rapidoz
688 Inlägg
4 juli 2008
jonapaloma skrev:
jaja sno min tråd bara tongue

HAHAHAAHAHAHAHAHAHAAHAH
lol

vad mer vill du veta än svaren du fått?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

24 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
varför står det lambda-värde förhöjd tom gång, felaktigt.?

att lambda är högt när bilen går i 2500 varv vet jag. men om man alltid mäter lambdan vid lite högre varv. då borde det ju inte stå förhöjd tomgång utan bara lambda-värde, felaktigt.

509 Inlägg
5 juli 2008
Lambda ska alltid vara  ca 1.00

3 295 Inlägg
5 juli 2008
eller rättare sagt mellan 0.97-1.03

24 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
klagar dom på värde om det är under 0.97. så t ex om jag har värde 0.8. är det dåligt det oxå?

1 019 Inlägg
5 juli 2008
jonapaloma skrev:
klagar dom på värde om det är under 0.97. så t ex om jag har värde 0.8. är det dåligt det oxå?

Japp

Sök