för coolare bilder:
1. Undvik HDR om du inte kan det, det ser bara skabbigare ut!
2. Vidvinkel, gå så nära bilen du kan med utzoomat objektiv (18mm) tills du får med hela bilen i bilden, exempel på 18mm (nikon d70s):
http://www1.garaget.org/gallery/archive … e5vkgz.jpg3. Undvik stativ så mycket du kan, se bara till att bilderna blir skarpa endå (du får bättre vinklar utan stativ!). Som nybörjare borde du klara en slutartid inställd på ca 40-60 (hundradels sek.?) och med en bländare på 5.6, iso 200. Lite beroende på objektiv oxå, men med ditt kit-objektiv borde det funka utan problem. När man lärt sej sin kamera och tränat sin stabilitet lite så kan man komma ner till 5-10 (hund.sek?).. Ofta kan du ta hjälp av väggar osv för att få stabilitet o roligare vinklar än med stativ.
4. Om du ska ha slutartid på 1 sekund eller mer är stativ ett måste, oxå gärna fjärrkontroll (150:-) eller sladdavtryckare! Nu kan du ha slutartider på upp till 1min +, detta kan du göra många grymma effekter med om du samtidigt har en extern blixt som du springer runt bilen med o knäpper lite här o där.
5. Vill du ha mer vidvinkel krävs ett nytt objektiv, jag föredrar nog 12-18 eller något sånt till bil, annars blir det lätt för mycket.. 18 brukar vara lagom, men vill du ha bra bilder inne i bilen så är det ju bra med mer vidvinkel! Kom ihåg detta - Ju närmre bilen du går ju mer vidvinkel, ju längre ifrån och med mer zoom så får du suddigare bakgrund, dvs mer fokus på bilen!
Hoppas det hjälpte något.. O ska du på o lära dej HDR bilder så gör det ordentligt med minst 3 exponeringar osv!
Ett tips till är att lära dig ställa slutare o bländare manuellt, man får mkt bättre ljus då, jag vet ju inte om du gjort det nu men det är de värt! Sen kan du ta 2 exponeringar till varje bild när du fotar som på dom första bilderna du tog. En på himmlen (den är helt ljus nu som du ser), så den blir bra och en på bilen. Släng sedan ihop dessa i PS o du får 10ggr bättre bild! Kör sedan på så låg iso som möjligt, 200 eller mindre om det går.. Ju högre ju brusigare o det är ingen som tycker om brus!
Btw, snygga bilder för o vara dom första!

/epicDesign