5639
Sök

göra rent vevhusventilation på en s40?

Maskin Operatör
130 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
Ja som rubriken lyder så skulle jag vilja veta hur man kommer åt vevhusventialtion och vart den sitter? någon som har nå bra svara på detta?

Volvo S40 2,0T

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 juli 2008
Den sitter under insuget, samt går runt motorn. en slang går upp på toppen mellan cyl 2 och 3 en slinga går runt blocket tillsammans med förvärmningen av insuget. och en lite grövre slang för till ett värmeelement precis innan turbons inlopp på snorkeln.

du kommer enklast åt genom att ta bort insuget.  mest plats får man om man krokar ur paketet med kylare och IC, sedan lossar insuget.

är inte så svårt men många delar att hålla ordning på typ smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Maskin Operatör
130 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
ja det var en jävla massa delar smile tänkte om man kunde lossa på den slangen som går in i toppen och blås med tryckluft och hoppas på det bästa smile att plocka ner hela insuget låter inte så frestade smile

Volvo S40 2,0T

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 juli 2008
å ska du vara seriös så ska du byta oljefällan å alla slangar å klämmor te skiten...samt ta en bit svetstråd eller liknande å föra in i hålet i blocket å försöka få väck allt som kan sitta i håle/kanalen

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 juli 2008
att blåsa med tryckluft ger inte mycket... får bara in slitn ännu längre. Byta oljafälla och så som gäller.

att lossa insuget är inte alls svårt, man kommer åt allting mycket enklet. De undra skrivarna är av hakfunktion, så du kossar dem bara något varv eller två och sen lyfter ur hakarna. smart lösning faktiskt

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Maskin Operatör
130 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
okej..nej inte är svårt och ta i sär insuget det tror jag inte men man ska ta sig för det också smile vet du vart man kan få tag på nån oljefälla?

Volvo S40 2,0T

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 juli 2008
absolutrobban skrev:
okej..nej inte är svårt och ta i sär insuget det tror jag inte men man ska ta sig för det också smile vet du vart man kan få tag på nån oljefälla?

Volvo säljer nya smile

Maskin Operatör
130 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
hm okej..ja dom brukar ju vara så jäklans dyra så..heter det verkligen oljefälla eller är det bara ett uttryck? har försökt och hitta det på typ mekomomen men det måste heta nått annat..

Volvo S40 2,0T

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 juli 2008
Mekonomen har förmodligen inte sådana grejor.   den var inte jättedyr på volvo

Maskin Operatör
130 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
aha okej..men det heter oljefälla alltså?

Volvo S40 2,0T

4 824 Inlägg
10 juli 2008
ja och kostar bara några hundra lappar.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Sök