Vad är det för fel på min bil????

Club_Maccan
5 april 2006 · 18 Inlägg

Jag undrar om det är ngn son känner igen detta fel lr om ngn kan hjälpa mig å berätta vad det kan vara för fel på min saab 9-5.

När jag kommer upp i höga hastigheter så är det precis som karossen inte hänger med i under-partiet när man svänger snabbt lr kör över ojämnheter. Det blir en svajig körning å den har blivit ganska vindkänlsig....detta är trist då det känns osäkert att köra med bilen i höga hastigheter...

Kan det vara fjädring, stötdämpare lr spindeleden, styrleden...jag har ingen aning men kanske ngn där ute som har det

Mvh Markus

turbotompa fritidsprofessor
5 april 2006 · 1 197 Inlägg

Du kanske skulle ta å kolla hur dina stötdämpare mår...  mvh//tompa

Team_Ford PersonbilsTekniker
5 april 2006 · 155 Inlägg

De ska va en sjuka på 9-5 att skivorna blir vinga....har bara hört detta ryktet men kan ju va bra att kolla!

jonTe
6 april 2006 · 5 710 Inlägg

En kontroll av bilens leder samt bussningar hade jag börjat med.
Har det börjat plötsligt?
Däck är inte helt oviktigt, de kan bli lite ostabila med vinterdäck, dåliga däck eller att de håller fel ringtryck.

MVH Jonas
..............
Pepe Ölbryggare
6 april 2006 · 339 Inlägg

Hur långt har bilen gått??

Bakre stötdämpare, kanske kombinerat med främre länkarms bussningar bak som är dåliga kan göra bilen ganska irriterande på vägen..

Men som sagt, mer info om bilen, vad sitter på nu, vad är bytt när osv..

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
Rushman Evolution Garage
6 april 2006 · 1 299 Inlägg

Hade exakt samma fenomen på men saab 9000 -96. Den blir fruktansvärd i högre hastigheter å de går knappt att köra rakt fram? Mitt problem försvann när jag byttefrån original dämpare å fjädrar till bilsteindämmpare å HR fjädrar. Så jag är rätt säker på att du behöver se över dämparna eller fjädrarna.

Senast redigerat av Rushman (6 april 2006)

Sky´s the limit...
sveddan
6 april 2006 · 1 453 Inlägg

Rushman skrev:
Hade exakt samma fenomen på men saab 9000 -96. Den blir fruktansvärd i högre hastigheter å de går knappt att köra rakt fram? Mitt problem försvann när jag byttefrån original dämpare å fjädrar till bilsteindämmpare å HR fjädrar. Så jag är rätt säker på att du behöver se över dämparna.

Ja men då handlar det om ganska höga hastigheter va, runt 150 km/h och uppåt. Annars ska originalfjädrarna duga...om de inte är sketslitna som jag antar att dina var wink

Rushman Evolution Garage
6 april 2006 · 1 299 Inlägg

aa de va runt 150, då va de skitaäckligt å dra nån lastbil på en smal väg... tongue
Men dom va nog rätt sletna ja.. men kan de inte vara så att de börjar ge sig på 9-5an oxå?

Sky´s the limit...
Rushman Evolution Garage
6 april 2006 · 1 299 Inlägg

Rushman skrev:
aa de va runt 150, då va de skitaäckligt å dra nån lastbil på en smal väg... tongue
Men dom va nog rätt sletna ja.. men kan de inte vara så att de börjar ge sig på 9-5an oxå?

Om den har gått en bit menar jag alltså.. smile

Sky´s the limit...
Sharky
6 april 2006 · 10 287 Inlägg

Gå igenom alla bussningar. Det behövs bara en bussning som har gett sig så blir det hur kul som helst.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Club_Maccan
6 april 2006 · 18 Inlägg

Tack för visat intresse allihop...min bil har rullat 14 000 mil, en 98:a köpte den för fyra veckor sedan. Men jag hade tänk att ändå sätta på en väghållningsats på bilen men nu kanske man måste byta bussningar på bilen också å det kosta ju en del ändå att åtgärda...

Själva problemet uppstår på motorvägen vid högre hastighet när man kör över öjämnheter, samtidigt känner jag väldigt mycket igen mig vid lastbilsfenomenet måste hålla stenhårt i ratten annars drar bilen iväg.

MVH Markus

MeloveGolf Vw trimmare
6 april 2006 · 2 995 Inlägg

kränghämmare, Bussningar eller dämpare...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang