4645
Sök

Problem: Mindre basljud med stängda dörrar

307 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
#1
Nu har jag provspelat nya lådan i 240n, och det var mer basljud när alla dörrar var öppna, än då dom var stängda.
Det är två DLS w710 som sitter i en bandpass byggd efter DLS' lådförslag, dock minskad volym av vb2 då rören är utdragna ur lådan typ 5½cm.
Min första tanke var att utrymmet i kupén inte räcker till då dörrarna är stängda, och då ska rören kanske kortas ?
Ja jag vet inte riktigt.. Hjälp och råd vore uppskattat.
Senast redigerat av nonamer (16 juli 2008)

307 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
#2
den spelar för övrigt upp genom hatthyllan.

21 761 Inlägg
12 juli 2008
#3
nonamer skrev:
den spelar för övrigt upp genom hatthyllan.

Det är ju en vettig placering tycker jag, enda andra alternativet är genom skidluckan.

Lite knepigt det där med att basen blir bättre med öppna dörrar. Som du skriver så brukar det bero på att kupen "inte räcker till", dvs oftast för låg avstämning/stor låda när det gäller basreflexlådor iaf.

Kollar man på basens parametrar så är den egentligen inte anpassad för 4:e ordningens bandpasslåda med tanke på väldigt lågt Qts, basreflex borde vara mer lämplig.

Jag är lite tveksam att det skulle hjälpa med att korta av rören, lådan beter sig inte riktigt på samma sätt som en basreflex när man kortar av porten. Fast helt säker är jag inte.

307 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
#4
Jag hade först byggt en basreflex, den står fortfarande och skäms i garaget, men med basreflex är jag rädd att en stor del av ljudet kommer hamna i bagaget iställe för kupen, jag har inte provspelat basreflexen nåt men med tanke på att det var nån cm mellan elementen och hatthyllan och det lär vara ett mindre helvete att få de tätt mellan lådan och hatthyllan så känns de många gånger enklare med en bandpass

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 juli 2008
#5
nonamer skrev:
Jag hade först byggt en basreflex, den står fortfarande och skäms i garaget, men med basreflex är jag rädd att en stor del av ljudet kommer hamna i bagaget iställe för kupen, jag har inte provspelat basreflexen nåt men med tanke på att det var nån cm mellan elementen och hatthyllan och det lär vara ett mindre helvete att få de tätt mellan lådan och hatthyllan så känns de många gånger enklare med en bandpass

Gör en extra ram på baffeln som sluter tätt mot ryggstödet så tvingar du basen framåt och inte förbi lådan... wink
Basreflexlådan då big_smile
Senast redigerat av Lonefox (13 juli 2008)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

307 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#6
Om det ändå inte hade varit så mycke plåt bakom ryggstödet.. tongue
Det känns inte helt okej då portana också kommer spela direkt mot plåten då.

BilstereoNörd
576 Inlägg
13 juli 2008
#7
Ja det är trevligt fenomen, men är det tätt runt dina rör i hatthyllan??

Att sen korta av rören i en bandpasslåda är inte rekommenderbart utan att även justera volymerna i kamrarna m.m för att portarna ska/bör vara anpassade till resonansen i lådan...

Men är lådan konstruerad med hög peak/boost så tappar den orken när man stänger dörrarna..

Bandpasslådor är avancerade att få till på ett bra sätt, särskilt inuti en bil..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Motormontör
437 Inlägg
13 juli 2008
#8
Kan helt enkelt vara som så att du har för lite luft i kupen men det låter väldigt osannolikt, prova leda ut basljudet genom skidluckan, hade tidigare en 626 kupé som inte hade skidlucka och plåthatthylla men jag lyckades få rätt bra dunk i den ändå men ett tips, placera så basarna spelar bakåt för då utnyttjar du bagageluckans luft bättre.
Vad du än väljer att göra så kapa för guds skulle inte bort hatthyllan bara smile)

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

16 197 Inlägg
13 juli 2008
#9
skulle tippa på att avstämmingen e galen, som folk sagt innan. inte ett helt ovanligt fenomen.


testa me att ändra portlängden.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 juli 2008
#10
nonamer skrev:
Om det ändå inte hade varit så mycke plåt bakom ryggstödet.. tongue
Det känns inte helt okej då portana också kommer spela direkt mot plåten då.

Du har la skidluckan? wink
Pappen går att ta bort...plåten dämpar man....den bör du dämpa oavsett vilken lådtyp du har. Likaså hatthyllan i sig.
Så länge pappskivan försvinner så gör det större nytta än att börja kapa i plåten....
Krysset där är delvis till för att styva upp karossen....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

307 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#11
Mazdakillen skrev:
Vad du än väljer att göra så kapa för guds skulle inte bort hatthyllan bara smile)

Plåten i hatthyllan var redan till stor del bortkapad av förra ägaren ^^

BAE skrev:
Ja det är trevligt fenomen, men är det tätt runt dina rör i hatthyllan??
// Tommy

Yes det är tätt runt dom smile

evilaudio skrev:
skulle tippa på att avstämmingen e galen, som folk sagt innan. inte ett helt ovanligt fenomen.

testa me att ändra portlängden.

Mjo jag får väl göra det, kortare portar alltså?

Lonefox skrev:
Du har la skidluckan? wink

Mjo de har jag, men då de ska vara två rör så kommer dom inte kunna spela igenom den tongue
Senast redigerat av nonamer (13 juli 2008)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 juli 2008
#12
nonamer skrev:
Lonefox skrev:
Du har la skidluckan? wink

Mjo de har jag, men då de ska vara två rör så kommer dom inte kunna spela igenom den tongue

Jasså?
Sett folk lyckas.....dock inga bilder på det då det var på tiden internet var väldigt nytt och folk satt med DYRA modem till en DYR uppkopplingsavgift sad

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

307 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#13
Lonefox skrev:
nonamer skrev:
Lonefox skrev:
Du har la skidluckan? wink

Mjo de har jag, men då de ska vara två rör så kommer dom inte kunna spela igenom den tongue

Jasså?
Sett folk lyckas.....dock inga bilder på det då det var på tiden internet var väldigt nytt och folk satt med DYRA modem till en DYR uppkopplingsavgift sad

Jag kan då iaf inte tänka mej hur jag skulle få två 4" portar att spela genom den lilla skidluckan smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 juli 2008
#14
nonamer skrev:
Lonefox skrev:
nonamer skrev:

Mjo de har jag, men då de ska vara två rör så kommer dom inte kunna spela igenom den tongue

Jasså?
Sett folk lyckas.....dock inga bilder på det då det var på tiden internet var väldigt nytt och folk satt med DYRA modem till en DYR uppkopplingsavgift sad

Jag kan då iaf inte tänka mej hur jag skulle få två 4" portar att spela genom den lilla skidluckan smile

Saken är den att baksätet är inte lika tätt just där....vilket underlättar. Portarna monterade i rak lodrät linje.
Kör du med trattar kan man kapa av på dem så att de typ skapar en 8 för att sitta så tätt som möjligt.

Det FINNS inga problem.....bara lösningar wink
Det är bara att våga testa saker så hittar man ngt som funkar.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

399 Inlägg
13 juli 2008
#15
Jag fick in två 4" rör på höjden på min 740, men man får ju lattja lite me dremeln wink

Ena tratten får va framför den andra typ, o så kapa i den som är bakom osv


307 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#16
Nu har rören kapats 2½cm, och det blev bättre big_smile
Senast redigerat av nonamer (15 juli 2008)

21 761 Inlägg
13 juli 2008
#17
Blir det betydligt mindre skillnad i djupbasen när du öppnar bildörren nu?

307 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#18
det var ju redan innan rätt liten skillnad när man stängde dörrarna, men det var ju märkbart att det blev mindre bas.
Men nu är det väl nästan så att det blir lite lite mer bas när man stänger dörrarna.


Sök