5736
Sök

tävla i SQ , förenkla reglerna lite .

Mr Kock =)
199 Inlägg
18 juli 2008
Klart det är upp till dig att ställa in ljudet... Men när du är nöjd komme du inte få några höga domarpoäng...  Du har för mkt bas... wink  Nävars, men det ska vara mkt tråkigt o linjärt för att få höga poäng ljudmässigt...
Senast redigerat av Morre_W (18 juli 2008)

Morre W, Team KLÅP, Linköping
Svensk Mästare i billjud (spela HÖGT) 5 gånger...
Sponsrad av: www.ljudia.se

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 juli 2008
Morre_W skrev:
Klart det är upp till dig att ställa in ljudet... Men när du är nöjd komme du inte få några höga domarpoäng...  Du har för mkt bas... wink  Nävars, men det ska vara mkt tråkigt o linjärt för att få höga poäng ljudmässigt...

Hm..... j:sons Capri spelar inte linjärt kan jag säga. Den spelar riktigt gott.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

född blåvit
624 Inlägg
18 juli 2008
https://www1.garaget.org/gallery/archive/79701/292606_l8hqnf.jpg

Så här ska man inte göra då eller??

sorry för ot men den passa så bra till sido-diskussionen smile
Senast redigerat av dabby (18 juli 2008)

6 851 Inlägg
18 juli 2008
Lonefox skrev:

Tycker jag inte att den gör. Detaljer som saknas på skivan som jag hört på andra anläggningar.
Dessa finns ej (läs svårt att höra), eller väldigt svagt i J-Sons bil.För min smak lite för mörkt och dovt ljud.

Själv anser jag mer att Skogholm Seat har trevligare ljud..

7 241 Inlägg
18 juli 2008
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:

Tycker jag inte att den gör. Detaljer som saknas på skivan som jag hört på andra anläggningar.
Dessa finns ej (läs svårt att höra), eller väldigt svagt i J-Sons bil.För min smak lite för mörkt och dovt ljud.

j:sons ljud passar mig..just för att det är like mörkare, ngt mer party.

Men för ett luftigt och väldigt trevligt och brett ljud rekomenderar jag dig att lyssna i rwinders bil.

Skogholms Seat har jag ej fått tillfälle att lyssna i. Dessvärre..men detta kommer att åtgärdas inom den närmaste framtiden.....hoppas jag. wink

341 Inlägg
18 juli 2008
omegaman1 skrev:
• Sound Quality:
Overall spectral balance
Distance to sound stage
Listening Pleasure
• Installation:
The mounting of the components
The usage of the correct fuse size for the wires installed.
The status of the installation

kan någon föklara punkt ett o två under sound quality ? vad är det man ska sträva efter ? eller är det upp till mej själv o ställa in ljudet där jag själv tycker att det låter bra ?

Sprectral balance; är enkelt förklarat hur stabilt ljudet är. Ibland kan det låta bra på sidorna, men lite sämre i mitten tex. Man bör försöka få en stabil scen, där inget faller eller står ut.

Distance to soundstage; är hur långt bort scenen uppfattas. Man ska helst uppleva scenen lika långt bort eller nära som inspelningen är gjord.
Oftast brukar de flesta tekniska delarna falla på plats när man fått till höjd och bredd. Högtalarplaceringen påverkar hur lätt den biten går, resten går alltid att tidskompensera smile

6 851 Inlägg
18 juli 2008
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:

Men för ett luftigt och väldigt trevligt och brett ljud rekomenderar jag dig att lyssna i rwinders bil.

Skogholms Seat har jag ej fått tillfälle att lyssna i. Dessvärre..men detta kommer att åtgärdas inom den närmaste framtiden.....hoppas jag. wink

Har lyssnat i hans bil..helt ok. men fortf. Skogholms är väl än så länge den bästa jag har lyssnat i än så länge.
Men alla har ju olika smak, även dommarna. Detta ska man tänka på väldigt mycke.
Så anser man själv att man har bra ljud, då har man ju det.
Vill man vinna SM/EM, då får man kanske ställa mere efter vad dommarna tycker.

7 241 Inlägg
18 juli 2008
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:

Har lyssnat i hans bil..helt ok. men fortf. Skogholms är väl än så länge den bästa jag har lyssnat i än så länge.
Men alla har ju olika smak, även dommarna. Detta ska man tänka på väldigt mycke.
Så anser man själv att man har bra ljud, då har man ju det.
Vill man vinna SM/EM, då får man kanske ställa mere efter vad dommarna tycker.

Exakt.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
18 juli 2008
omegaman1 skrev:
oki , tackar för svaren hittills . Men hur är det om man bygger om bilens insida ganska kraftigt a´la j-sons capri ? hamnar man automatiskt i nån master klass då ?

Nej. Man kan komma i Entry med en sån. Däremot så kommer du inte kunna tjäna några extra poäng på det i Entry.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

trucken
563 Inlägg
18 juli 2008
du bestämmer själv vilken klass du skall gå i, ofta beroende på din erfarenhet/kunskap.   men det finns ju dem som lirar i espl där vissahmm...morre...lirar lika högt somexpert klassen men kör i 10000klassen....anledning? han vill väl vinna

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

297 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
Morre_W skrev:

ska försöka ta det varsamt med pappa-bas . behåller ju renutten med ifall bas-abstinensen blir för stor tongue

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .

Mr Kock =)
199 Inlägg
19 juli 2008
apoteket00 skrev:
du bestämmer själv vilken klass du skall gå i, ofta beroende på din erfarenhet/kunskap.   men det finns ju dem som lirar i espl där vissahmm...morre...lirar lika högt somexpert klassen men kör i 10000klassen....anledning? han vill väl vinna

Haha, ja det kan du ju tro..smile

Men jag gillar att tävla på lika villkor som alla andra i klassen, i mitt fall ett pristak på 10.000:-...
Min bil är från början inte byggd för ESPL alls, utan för dbdrag, 10.000:- klassen där med... Men eftersom det inte finns så många som tävlar i dbdrag så testade man ju såklart espl10 med, och vips har jag fixat till mina installationspoäng...

Så ta o kika på lite fakta innan du uttalar dig... JAG har personligen inte budgeten att slåss mot Neander och Anders i unlimitedklassen, då ETT av deras slutsteg kostar lika mkt som båda mina basar o mitt slutsteg...  Jag säger inte att det bara är pengarna som avgör, men har man gott om dom så har man en klar fördel i att spela högt med musik i unlimitedklass...

Men vi får se va som händer till nästa år... Om man klassar upp/bygger om eller lägger ner...

((Men nu gällde ju tråden SQ..wink  ))
Senast redigerat av Morre_W (19 juli 2008)

Morre W, Team KLÅP, Linköping
Svensk Mästare i billjud (spela HÖGT) 5 gånger...
Sponsrad av: www.ljudia.se

Sök