4191
Sök

area samt längd till slot port

284 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
#1
hojt

när man bygger en slotport  så ska ju arean på porten vara ett viss (min)storlek  men hur funkat det åt andra hållet kan den någonsin bli för stor ?

sedan det där med längden på porten  är det någon nackdel om porten skulle bli kort lr åt andra hålet väldigt lång  ?

tacksam för svar


21 761 Inlägg
17 juli 2008
#2
Det finns egentligen ingen nackdel att göra "för stor" area på porten ur ljudkvalitetssynpunkt, men rent praktiskt så blir ju porten då väldigt lång ifall lådvolymen samtidigt är liten. På det sättet så är en port med väldigt stor area en "nackdel" förstås smile.

Angående förhållandet mellan slotportens bredd och höjd så är rekommendationen att förhållandet inte bör vara större än 1:9. Exakt vilka nackdelar det är om förhållandet är större vet jag dock inte riktigt, möjligen kan risken för flåsljud öka om portbredden är alldeles för liten.

284 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
#3
när man beräknar en slot port så blir väll volymen utöver den som basen sitter i lr ? (som porten tar upp)

du menar att man får bättre ljud ju större och längre porten är ?
Senast redigerat av ziderbeat (17 juli 2008)


2 911 Inlägg
17 juli 2008
#4
ziderbeat skrev:
när man beräknar en slot port så blir väll volymen utöver den som basen sitter i lr ? (som porten tar upp)

du menar att man får bättre ljud ju större och längre porten är ?

Precis som du beräknar lådor med rund port, så svaret är ja.

Vad gäller arean så är det bättre ju större den är, inom vissa gränser.
På slotport brukar man räkna på 2.75 - 3.68 cm2 per liter låda.

Längden på porten baserar sig på lådvolymen, arean och vilken avstämning man vill ha.
Dock så kräver stora portar att dom blir långa för att avstämningen ska vara i rätt område, annars får du baspuka i bagaget.

284 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
#5
räknade lite på en port i ett program på nätet     140 liters låda som jag ville stämma av till 55 hz  med en slot på 20"*4" (tum)  då blev djupet långden på den ca 8"  men om jag skrev att porten skulle va 4"*20" (tum) då vart längden 0,4"    hur kan det bli så ?   är det någon skilnad på 4*20 lr 20*4


284 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
#6
ingen som vet varav  det undliga fenomen kan bero på?  sad


2 665 Inlägg
18 juli 2008
#7
Har du för stor port så får du väldigt lite fart på luften och det börja närma sig akustisk kortslutning. och ingen bas som resultat. Ska man spela jävligt högt brukar man behöva större port annars kan basen uppleva låda som sluten. Men då blir det dåligt med bas på låg volym.


DR backe sa på 90 talet att man bör kunna släcka en tändsticka med luften ur basreflexporten.
(Eller något liknande)
Senast redigerat av Rickard-v (18 juli 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

6 851 Inlägg
18 juli 2008
#8
Rickard-v skrev:
Har du för stor port så får du väldigt lite fart på luften och det börja närma sig akustisk kortslutning. och ingen bas som resultat. Ska man spela jävligt högt brukar man behöva större port annars kan basen uppleva låda som sluten. Men då blir det dåligt med bas på låg volym.


DR backe sa på 90 talet att man bör kunna släcka en tändsticka med luften ur basreflexporten.
(Eller något liknande)

Kan du säkert göra med nästan vilken port som helst..frågan är bara vid vilket avstånd från porten man ska hålla den wink


21 761 Inlägg
18 juli 2008
#9
ziderbeat skrev:
räknade lite på en port i ett program på nätet     140 liters låda som jag ville stämma av till 55 hz  med en slot på 20"*4" (tum)  då blev djupet långden på den ca 8"  men om jag skrev att porten skulle va 4"*20" (tum) då vart längden 0,4"    hur kan det bli så ?   är det någon skilnad på 4*20 lr 20*4

Borde vara en liten miss i programmet för portberäkningen tycker jag, det ska ju inte spela någon större roll hur man anger de där måtten eftersom benämningen "höjd" och "bredd" kan tolkas olika beroende på om porten byggs i höjdled eller sidled smile.

Det kan dock bli lite skillnad i beräkningen av portlängden när man har samma portarea men med varierande höjd/bredd-förhållande, fast det är i så fall ganska små skillnader (tex någon cm). Jag tror att det har med ändkorrektionen att göra, men är inte helt säker.

284 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
#10
ok  svårt och veta vilket man ska gå efter


1 785 Inlägg
19 juli 2008
#11
ziderbeat skrev:
hojt

när man bygger en slotport  så ska ju arean på porten vara ett viss (min)storlek  men hur funkat det åt andra hållet kan den någonsin bli för stor ?

sedan det där med längden på porten  är det någon nackdel om porten skulle bli kort lr åt andra hålet väldigt lång  ?

tacksam för svar

Hur stor yta har dina basar?

Exempel

1st 12" bas med en kondiamter på 30cm = 15 * 15 * 3,14 = 706,5 Kvadrat cm. Man kan utanvidare ha en slotport på mellan 25-60 % av konarean på basen lite beroende på basens Xmax. Om vi gör beräkningen på 25% av 706,5 kvadrat cm får vi en portarea på 176 kvadrat cm. förhållandet bör ej överstiga 1 / 4,5

i detta fallet kan du bygga en port på 17,6 * 10cm. Längden på porten ställer sig i förhållandet till lådvolymen och basens parameter tillsammans med vilken avstämningsfrekvens du vill ha på porten. Beräkningsprogram är inte direkt skapta för att räkna ut denna typen av portar utan du får tyvärr prova dig fram.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

284 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
#12
det är 2 st 15" med en xmax på 18mm st i en låda som kommer att bli ca 140 liter


21 761 Inlägg
19 juli 2008
#13
dbjanoz skrev:
1st 12" bas med en kondiamter på 30cm = 15 * 15 * 3,14 = 706,5 Kvadrat cm.

Nja, där håller jag inte riktigt med smile. De flesta runda basar brukar ha ca 480-550cm2.

DD har en sorts portformel för slotport, vet inte hur exakt den räknar. Jag använder mig av andra slotportsberäkningar dock smile.

1 785 Inlägg
19 juli 2008
#14
Drönirettab skrev:
dbjanoz skrev:
1st 12" bas med en kondiamter på 30cm = 15 * 15 * 3,14 = 706,5 Kvadrat cm.

Nja, där håller jag inte riktigt med smile. De flesta runda basar brukar ha ca 480-550cm2.

DD har en sorts portformel för slotport, vet inte hur exakt den räknar. Jag använder mig av andra slotportsberäkningar dock smile.

Det var ett beräkningsexempel. Jag menar inte att baskonen är exakt 30cm i diameter men det blir lättare att se hur jag menar. Det bästa är att själv mäta och beräkna ytan. Jag räknar inte in kantupphängningen i konarean.

Med Kicker solobaric L7 gammla modellen körde jag med upp till 10*44.5cm port med gott resultat, större port tappade basarna kontrollen på full effekt. Längden på porten var hela 55cm. Lådan blir ganska stor eftersom porten tar mycket volym.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

21 761 Inlägg
19 juli 2008
#15
dbjanoz skrev:
Det var ett beräkningsexempel. Jag menar inte att baskonen är exakt 30cm i diameter men det blir lättare att se hur jag menar.

Jo, jag antog det smile. Kanske var lite onödig kommentar från mig, men ville bara förtydliga litegrann.

1 785 Inlägg
20 juli 2008
#16
Drönirettab skrev:
dbjanoz skrev:
Det var ett beräkningsexempel. Jag menar inte att baskonen är exakt 30cm i diameter men det blir lättare att se hur jag menar.

Jo, jag antog det smile. Kanske var lite onödig kommentar från mig, men ville bara förtydliga litegrann.

Det var bra att du kommenterade det gör ju exemplet tydligare wink

Ingen fara med en kommentar sålänge det konstruktivt och inte är dum förklaringar som man har råkat ut för på många andra av forumets trådar. Men det säger en hel del om den som sitter vid tangentbordet roll
Senast redigerat av dbjanoz (20 juli 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

284 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
#17
någon som vet om det är någon nackdel att ha en vinklad front  när man bygger en slot portad låda ?


2 911 Inlägg
21 juli 2008
#18
ziderbeat skrev:
någon som vet om det är någon nackdel att ha en vinklad front  när man bygger en slot portad låda ?

Enda nackdelen är att du kommer behöva köpa ny miniräknare (efter du slagit sönder den i brist på korrekta siffror) lol

Skämt åsido, finns inga direkta nackdelar förutom att du måste räkna om portens längt eftersom en del av den kommer slutta och då få fel volym = fel avstämning.


Sök