3365
Sök

Bärbar dator med mobilt bredband

Pro detailer
417 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
Pga flytt så behöver jag skaffa nytt bredband o allt med det så jag funderar på om jag kanske skulle skaffa sig en bärbar dator med mobilt bredband och har lite frågor runt det.

Är det någon som första och främst kan tipsa om ett bra "kit"?
Annars så vad ska jag tänka på med bärbar dator?
Hur pass väl funkar mobilt bredband? Jag är lätt youtube beroende tex, funkar det för det?

Vad jag vill ha datorn till förutom surfningen är musik film och enklare spel så som 18 Wheels som Steel. Jag kommer fortfarande att ha kvar min "stora" dator för mer avancerad bildbehandling osv.

Tips och råd?

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)

(none)
1 725 Inlägg
24 juli 2008
Hej!

Jag har precis skaffat mig ett mobilt bredband då jag införksaffa mig en ny laptopp.
Jag kör med detta: http://www.tele2.se/mobilt-bredband.html

Har inte haft det så länge, ca 1 månad. Jag tankar väl inte ner så mycket på denna datorn, det har jag en annan till, med fast bredband.

Men helt klart nöjd! Kanon att ha då man är i stugan eller man sitter i bilen och väntar¨på något.

//Jonas
Senast redigerat av Braather (24 juli 2008)

--Lev i går som det vore i morgon--

Whitetrash
589 Inlägg
24 juli 2008
Jag har en sån där jävla puck jag klämmer in i datorn jag har i jobbet, och nog har jag kunnat kolla på lite youtubes och sånt tjaffs. surfa fungerar bra det å.
Är sånt där 3G, mindre modellen..3,6 Mbit/s.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

133 Inlägg
24 juli 2008
personligen tycker jag det fungerar pissdåligt! Det vi hade kopplade ifrån sig hela tiden och kunde ta skitlångt tid och man var tvungen att ändra massa inställningar varje gång...

men det beror ju på täckning, helt klart.. Vart man kommer befinna sig.. men även om det kan kännas ganska smidigt så hade jag ändå kört med ett fast internet..
men smaken är som baken- delad smile

If you don't live for something, you'll die for nothing

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
24 juli 2008
Har mobilt bredband från Telia. Funkar halvbra där jag bor, tappar anslutningen ibland. Men så bor jag på landet också och min mobil fungerar verligen inte här så det är ändå bättre än jag trodde.
Tycker det är väldigt bekvämt med mobilt bredband, hatar sladdar. Enda nackdelen är väl att man somnar med datorn i knät lite för ofta, i sängen, i soffan, i bilen.. smile

/ichi

672 Inlägg
24 juli 2008
Skaffade telias mobila bredband för att få internet i stugan å de funkar klockrent.... har full täckning på 3G men dock inge Turbo. Funkar ändå bra med Youtube...

Ironiskt nog går de knappt att ringa via gsm tyvärr...

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

271 Inlägg
24 juli 2008
Morsan har det... e helt jävla värdelöst! Efter man kollar några youtube filmer och surfra runt så har man förbrukat sin kvot på 1gig trafik.. sen släpper dom igenom ca 15% av max.. så det e i proncip omöjligt att surfa.. Och den här kvoten flyller min morsa som surfar rätt lite på 2,5 dagar.....SKAFFA INTE MOBILT!!!!!!!

(none)
1 725 Inlägg
24 juli 2008
Visst, mobilt är ju långt i från densamma som ett fast bredband. Men det funkar kanon om man ska göra allmänna sysslor som att surfa lite och betala räkningar. Sen beror det mycket på VAR i landet man befinner sig. Men att välja mellan mobilt eller fast i hemmet, så skulle jag ju verkligen rekommendera det fasta.

Men mitt mobila är förvånadsvärt bra faktiskt.

//J

--Lev i går som det vore i morgon--

Nismo
758 Inlägg
24 juli 2008
Ska du glo på nåt på youtube måste de buffra i typ 10 minuter, nae men de tar grymt långt tid och funkar skit kasst. Iallafall tele2 3.6mbit = 0.3 här ungefär. De suger, skulle aldrig köpa de själv.

puff
24 juli 2008
Det är ingen mening att köpa det för att ladda ner/se film etc.
Mest för att kanske göra sina ärenden, som bank och dylikt.

Studerande
727 Inlägg
24 juli 2008
Tjena tänker du skaffa det så rekommenderar jag:
Läs tongue http://www.tele2.se/mobilt-bredband.html
Sen en bärbar som klarar alla spel big_smile t.ex Cs.. http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSH … ategoryID=

Mitt råd, hoppas detta hjälpte dig wink

stora bilar och små bilar, alla bilar är lika fina:)

274 Inlägg
25 juli 2008
Jag har det och är supernöjd.
Har mitt hos Telia.

Det ersätter ju inte en vanlig uppkoppling men det funkar som nödlösning om man vill ha med sig datorn i bilen, stugan osv, osv...

31 Inlägg
25 juli 2008
Har snabbaste varianten, 7.2 mbit. Hastigetsmässigt är det ändå inte i närheten av ADSL, 8 mbit, trots att det borde vara det.
Och som många säger, det kopplar ifrån ibland. Men detta beror inte på dålig täckning, utan det händer överallt. Anledningen är att operatörerna prioriterar röstsamtal framför datatrafik. Blir det för fullt på nätet, kopplas det från.

/André

\m/(><)\m/
742 Inlägg
25 juli 2008
kör med telenor mobilt 3G 3.6MB (turbo 3G med den hastigheten funkar typ i s-holm och några fler städer) och kan bara säga att det är en besvikelse (hade telia 8mb bredband förut) okey det funkar att surfa normalt men ladda ner musik och film mm funkar inte och ALLT öppnas så jävla långsamt

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

Flickspanare
728 Inlägg
25 juli 2008
Det funkar tycker jag helt felfritt när man rör på sig..

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

Pro detailer
417 Inlägg
25 juli 2008
Trådstartare
Hmm, av svaren att döma så verkar det som att dethär med mobilt bredband kanske inte är nån jättehit ändå, tror jag siktar in mig på fast men trådlöst med bärbar dator som komplement i framtiden.

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)

2 924 Inlägg
25 juli 2008
Är det ingen som har TRE mobilt bredband? TRE ska ju ha bästa 3G nätet...

Angående ni som har 7,2 Mbit mobilt bredband så kan jag förstå om ni är missnöjda med hastigheten om ni inte bor i centrala Sthlm, Gbg eller Mamö för 7,2 fungerar bara där... 3,6 finns i ganska många städer dock.

~ Life is short, have FUN! ~

Hemmasittare
241 Inlägg
25 juli 2008
andrec skrev:
Har snabbaste varianten, 7.2 mbit. Hastigetsmässigt är det ändå inte i närheten av ADSL, 8 mbit, trots att det borde vara det.
Och som många säger, det kopplar ifrån ibland. Men detta beror inte på dålig täckning, utan det händer överallt. Anledningen är att operatörerna prioriterar röstsamtal framför datatrafik. Blir det för fullt på nätet, kopplas det från.

Hehe kul o surfa på högtider då t.ex jul / nyår då när alla ringer som galningar tongue

Vad har man för upp-hastighet då?
Senast redigerat av C-Douglas (25 juli 2008)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
26 juli 2008
flickvännen har sådant från telenor som hon betalar 70kr i månaden för. (får bara surfa effter 7 på kvällen å på helgerna. vi sitter med 2 datrorer och surfar (jag på garaget/blocket och hon på bilddagboken eller nått). visst det är lite slött men sjukt smidigt smile.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
26 juli 2008
Har från 3 såklart. Funkar helt klockrent.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

Sök