4035
Sök

Enklare frågor ang. Ground Zero GZRW 12 XD/XS basar, samt Sinus Live SL-A1500.

Whitetrash
589 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
#21
Lonefox skrev:
__Marcus skrev:
Motfråga, finns det perfekta ljudet? smile

Det korta svaret är JA.

Det långa svaret är:
När man blir så nöjd medljudet så att man inte längre behöver bygga om eller uppgradera osv så har man uppnått det perfekta ljudet enligt sina EGNA preferenser wink

Sedan handlar det om BRA mkt mer än så.

Det har du rätt i tongue

xd helt klart.
steget har inte så mycket kontroll på basarna så dra ner de i en ohm så får du bra med ös till basarna istället
bättre att ge basarna för mycket wattrms än för lite men det änds du behöver göra e att hållagainen nere så du inte bränner dom:P

För sent nu, blev XS smile

Vad tror ni förövrigt om uppgraderingen från
Lanzar 12" DC12 450WRMS/1000W
MDS HC-475 4-kanalssteg, vet ej watt på detta, men det har vart kopplat på både bas och 6*9. Illa men jaja.

jämfört med det nya
1 x Sinus Live SL-A1500 Mono Block
2 x Ground Zero GZRW 12 XS

En vag viskning i nackhåren eller blir det natt och dag?

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 juli 2008
#22
__Marcus skrev:
Lonefox skrev:
__Marcus skrev:
Motfråga, finns det perfekta ljudet? smile

Det korta svaret är JA.

Det långa svaret är:
När man blir så nöjd medljudet så att man inte längre behöver bygga om eller uppgradera osv så har man uppnått det perfekta ljudet enligt sina EGNA preferenser wink

Sedan handlar det om BRA mkt mer än så.

Det har du rätt i tongue

xd helt klart.
steget har inte så mycket kontroll på basarna så dra ner de i en ohm så får du bra med ös till basarna istället
bättre att ge basarna för mycket wattrms än för lite men det änds du behöver göra e att hållagainen nere så du inte bränner dom:P

För sent nu, blev XS smile

Vad tror ni förövrigt om uppgraderingen från
Lanzar 12" DC12 450WRMS/1000W
MDS HC-475 4-kanalssteg, vet ej watt på detta, men det har vart kopplat på både bas och 6*9. Illa men jaja.

jämfört med det nya
1 x Sinus Live SL-A1500 Mono Block
2 x Ground Zero GZRW 12 XS

En vag viskning i nackhåren eller blir det natt och dag?

Med ungefär dubbla konarean och FAN så mkt mer effekt (och en bra uträknad låda, men det kan M5 hjälpa dig med) så borde det bli en bra skillnad i volym iaf wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Whitetrash
589 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
#23
Ja, bara jag får fram lite mått så ska vi nog få ihop en bra låda, får väl åka hem till farsan och be han om hjälp, snickare hehe.

Ska man börja tänka på strömförsörjningen nu kanske, när det blir ett till steg i familjen..
Gas alpha 4
MDS HC-475
Sinus SL-A1500

tanken har slagit mig tidigare nämligen..

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

21 761 Inlägg
28 juli 2008
#24
__Marcus skrev:
Original generator + optima rött (55ah?) + 0.5 f kond. + 1 f kond.

Optima rött är på 50Ah. smile Det är ett kraftigt batteri, men man får dock komma ihåg att det inte är gjort för att djupurladdas. Detta batteri är ett renodlat startbatteri och ska, precis som vilka andra startbatterier som helst, inte användas när man spelar mycket med motorn avslagen.

Däremot om man i princip alltid har motorn igång när man spelar och generatorn orkar ladda tillräckligt bra, då är det inga problem.

Din generator är väl på 100A eller 120A tror jag, är inte helt säker. Ifall du spelar mycket högt med alla tre steg som du har tänkt ha, då kommer inte generatorn att orka ge rätt laddspänning. Då finns några alternativ att välja på:

# Att inte spela så högt att generatorn inte orkar ladda
# Att skaffa en större generator
# Att göra underhållsladdning på batteriet lite då och då, för att undvika att batteriet blir djupurladdat.

Det sista alternativet är faktiskt en sak som man kan göra oavsett om man har en liten eller stor stereoanläggning i bilen, ifall man tex kör mycket kortkörning så blir oftast inte batteriet laddat som det ska. smile
Senast redigerat av Drönirettab (28 juli 2008)

Whitetrash
589 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
#25
Drönirettab skrev:
__Marcus skrev:
Original generator + optima rött (55ah?) + 0.5 f kond. + 1 f kond.

Optima rött är på 50Ah. smile Det är ett kraftigt batteri, men man får dock komma ihåg att det inte är gjort för att djupurladdas. Detta batteri är ett renodlat startbatteri och ska, precis som vilka andra startbatterier som helst, inte användas när man spelar mycket med motorn avslagen.

Däremot om man i princip alltid har motorn igång när man spelar och generatorn orkar ladda tillräckligt bra, då är det inga problem.

Din generator är väl på 100A eller 120A tror jag, är inte helt säker. Ifall du spelar mycket högt med alla tre steg som du har tänkt ha, då kommer inte generatorn att orka ge rätt laddspänning. Då finns några alternativ att välja på:

# Att inte spela så högt att generatorn inte orkar ladda
# Att skaffa en större generator
# Att göra underhållsladdning på batteriet lite då och då, för att undvika att batteriet blir djupurladdat.

Låter ju gärna bli att byta ut generatorn, känner att det är tillräckligt trångt där ändå smile
Är ju så att jag spelar aldrig med motorn avslagen - finns liksom ingen anledning.
Får klämma i en Ctek och hålla koll på voltmätarn så kanske det håller bra som det är?

Tack för ett bra svar, ska skriva på Ah-talet på batteriet igen, va väl inte det bästa bläcket dom användt när de gjorde etiketten.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

21 761 Inlägg
28 juli 2008
#26
__Marcus skrev:
Låter ju gärna bli att byta ut generatorn, känner att det är tillräckligt trångt där ändå smile

Ja, det verkar så när man kollar i motorrummet.

__Marcus skrev:
Är ju så att jag spelar aldrig med motorn avslagen - finns liksom ingen anledning.

Förnuftigt tänkt. smile

__Marcus skrev:
Får klämma i en Ctek och hålla koll på voltmätarn så kanske det håller bra som det är?

Det låter ju vettigt, att hålla koll på spänningen är bra. smile Man glömmer tyvärr ofta bort det där och litar väldigt mycket på att generatorn "ordnar biffen".  C-TEK fungerar bra tycker jag.


Sök