9000 aero - kass växellåda?

Moller_
12 april 2006 · 71 Inlägg

Är det så att växellådorna på Saab, främst på 9000 aero:rna är det största minuset?
Hur upplever ni det som kör 9000? Bör man undvika att köra med en steg 3 uppgradering, vilket ska ge 290 hk, med originallåda? Håller det? Har hört lite klagomål från några..

Hoppas på hjälp.

olssson Saab nörd
12 april 2006 · 224 Inlägg

De beror kanske också på skicket på din låda, är det en misshandlad låda är de nog inte världens bästa att trimma..

Saab For Life!
Moller_
12 april 2006 · 71 Inlägg

Nä, alltså. Grejen är att jag är sugen på en 9000 Aero. Men bara blivit lite avskräckt pga att jag hört talas om att växellådor går åt som smör på dessa modeller?

Du håller inte med alltså? Vill bara höra med Saab folket smile

mr:speed
12 april 2006 · 51 Inlägg

hahhaa lycka till å hitta en saab me bra låda:P.. d e nog d enda med saab som ee kasst

jag Gasar tills det rasar
sveddan
12 april 2006 · 1 453 Inlägg

Nicke_gti skrev:
Nä, alltså. Grejen är att jag är sugen på en 9000 Aero. Men bara blivit lite avskräckt pga att jag hört talas om att växellådor går åt som smör på dessa modeller?

Du håller inte med alltså? Vill bara höra med Saab folket smile

Nej, jag har aldrig haft några som helst problem med min 9000. Det man ska tänka på är att inte försöka bränna däck och ge maxgas i kurvor eller dylikt så att framdäcken släpper och snurrar i "otakt" - då finns det risk för att pajja diffen. Men Saab är ingen 0-100-bil utan de stora musklerna kommer istället fram på motorväg och liknande, när man redan har snurr på hjulen - då finns ingen anledning att oroa sig för diffen.
Hoppas svaret förklarade lite...

Moller_
12 april 2006 · 71 Inlägg

sveddan skrev:

Nicke_gti skrev:
Nä, alltså. Grejen är att jag är sugen på en 9000 Aero. Men bara blivit lite avskräckt pga att jag hört talas om att växellådor går åt som smör på dessa modeller?

Du håller inte med alltså? Vill bara höra med Saab folket smile

Nej, jag har aldrig haft några som helst problem med min 9000. Det man ska tänka på är att inte försöka bränna däck och ge maxgas i kurvor eller dylikt så att framdäcken släpper och snurrar i "otakt" - då finns det risk för att pajja diffen. Men Saab är ingen 0-100-bil utan de stora musklerna kommer istället fram på motorväg och liknande, när man redan har snurr på hjulen - då finns ingen anledning att oroa sig för diffen.
Hoppas svaret förklarade lite...

Tack Sveddan! Tack för ett seriöst svar!
Är nåt speciellt man bör lyssna på eller så, som man kanke kan lyssna sig till eller känna vid provkörning, om det nu skulle vara nåt som inte stämde med växellådan?

Och om nu en låda går sönder.. Är det svårt att hitta lådor till denna bil?
Mvh

sveddan
12 april 2006 · 1 453 Inlägg

Nicke_gti skrev:
Är nåt speciellt man bör lyssna på eller så, som man kanke kan lyssna sig till eller känna vid provkörning, om det nu skulle vara nåt som inte stämde med växellådan?

Och om nu en låda går sönder.. Är det svårt att hitta lådor till denna bil?
Mvh

Du ska kunna lägga i växlarna utan problem. Det är alltid en chansning när man köper en begagnad bil eftersom det aldrig går att förutse hur lång livslängd delarna har kvar. Man får gå lite på känsla och om nu lådan skulle rasa så är jag övertygad om att det finns gott om begagnade att få tag på.

Moller_
12 april 2006 · 71 Inlägg

sveddan skrev:

Nicke_gti skrev:
Är nåt speciellt man bör lyssna på eller så, som man kanke kan lyssna sig till eller känna vid provkörning, om det nu skulle vara nåt som inte stämde med växellådan?

Och om nu en låda går sönder.. Är det svårt att hitta lådor till denna bil?
Mvh

Du ska kunna lägga i växlarna utan problem. Det är alltid en chansning när man köper en begagnad bil eftersom det aldrig går att förutse hur lång livslängd delarna har kvar. Man får gå lite på känsla och om nu lådan skulle rasa så är jag övertygad om att det finns gott om begagnade att få tag på.

En sista fråga... Passar en Cse låda till Aeron? Är det mycket som skiljer dom åt? Vet att csen finns i 150 samt 170 hk...

MeloveGolf Vw trimmare
12 april 2006 · 2 995 Inlägg

en växellåda pajjar itne pga av att du har 100hk eller 300hk extra allt beror på körsättet....har kört mkt race med min och då gick det minst en växellåda i månaden oftast 2...kör jag lugnt klarar den sig hur fint som helst...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
jonTe
13 april 2006 · 5 710 Inlägg

Nicke_gti skrev:
Är nåt speciellt man bör lyssna på eller så, som man kanke kan lyssna sig till eller känna vid provkörning, om det nu skulle vara nåt som inte stämde med växellådan?

Kompletterar lite:

-Lådan skall inte låta.....ljud är svårt men hör du oljud är det inte bra.
-Som sagt, växlarna skall gå att lägga i utan att det skrapar.
-När växeln väl är ilagd skall den fortsätta att ligga i och inte hoppa ur. Testas genom att ge fullt för att sedan hastigt släppa gasen utan att trycka ned kopplingen på 2:an och 3:an.
-Kontrollera spakrörelser. Lägg i 3:an och gasa/släpp upp, är spakrörelsen stor? Beror ofta på dåliga motorkuddar MEN det kan även bero på att 3:ans låsring är dålig= dyr reparation.
Har du ungefär samma spakrörelser på alla växlar är det ingen fara.

En välservad låda och som inte är körd illa håller, problemet är ju att alla inte är så bra på att serva och gärna vill köra lite "illa" och då rasar det lådor oxo vilket har gett mycket av det dåliga ryktet.

MVH Jonas
..............
viccoA
13 april 2006 · 3 109 Inlägg

Inget snack om saken, växelådorna är en svag punkt på 9000. Man ska inte behöva tänka på att lådan pajar om man står på stumt i kurvor och man ska kunna elda däck utan att prylarna rasar hela tiden.

Å andra sidan kostar en ny låda förhoppningsvis inte mer än ett oljebyte (1500-2000).
En kompis som körde Saab 9000 köpte en "talladega" låda och den höll bättre.
Vet inte om det var någon egentlig skillnad mellan lådorna eller om den bara var i bättre skick än dom andra han provade.

jonTe
13 april 2006 · 5 710 Inlägg

viccoA skrev:
Inget snack om saken, växelådorna är en svag punkt på 9000.

Visst är det så så därför skall man tänka lite på hur man kör och att man är lite snäll mot de med oljebyten osv.
En aero har lika mycket vridmoment som din BMW fast vid 1950Rpm och det belastar grejjerna ganska hårt, speciellt med tung högerfot på dåliga underlag.

viccoA skrev:
Man ska inte behöva tänka på att lådan pajar om man står på stumt i kurvor och man ska kunna elda däck utan att prylarna rasar hela tiden.

Biltillverkaren bygger knappast en "familjeracer" som 9K aero för att man skall åka runt att bränna gummi i varje gathörn?
ALLA växellådor mår dåligt av misshandel men endel tål det bättre än andra.

viccoA skrev:
Å andra sidan kostar en ny låda förhoppningsvis inte mer än ett oljebyte (1500-2000).

Visst kan man hitta en låda för de pengarna men man får nog ingen garanti på skicket....en fräsh låda får man nog räkna med att betala minst det dubbla för.
Får man ett lådras brukar "renoverarna" gärna förstärka de svaga punkterna, det kostar lite men är enligt mig värt pengarna för att slippa det ganska tråkiga jobbet at byta låda flera gg.

viccoA skrev:
En kompis som körde Saab 9000 köpte en "talladega" låda och den höll bättre.
Vet inte om det var någon egentlig skillnad mellan lådorna eller om den bara var i bättre skick än dom andra han provade.

Visst finns det skillnader bla bultmönserskillnad mellan 2.0 och 2.3, årsmodeller, utväxxlingar mm.
Just Talladegalådan är mig vetligen en "vanlig" turbolåda så din kompis hittade nog en guldklimp i bra skick.

MVH Jonas
..............
TeQuilla
13 april 2006 · 764 Inlägg

Mycket beror på skicket på lådan och hur man kör.

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang