jonTe
13 april 2006
· 5 710 Inlägg
viccoA skrev:
Inget snack om saken, växelådorna är en svag punkt på 9000.
Visst är det så så därför skall man tänka lite på hur man kör och att man är lite snäll mot de med oljebyten osv.
En aero har lika mycket vridmoment som din BMW fast vid 1950Rpm och det belastar grejjerna ganska hårt, speciellt med tung högerfot på dåliga underlag.
viccoA skrev:
Man ska inte behöva tänka på att lådan pajar om man står på stumt i kurvor och man ska kunna elda däck utan att prylarna rasar hela tiden.
Biltillverkaren bygger knappast en "familjeracer" som 9K aero för att man skall åka runt att bränna gummi i varje gathörn?
ALLA växellådor mår dåligt av misshandel men endel tål det bättre än andra.
viccoA skrev:
Å andra sidan kostar en ny låda förhoppningsvis inte mer än ett oljebyte (1500-2000).
Visst kan man hitta en låda för de pengarna men man får nog ingen garanti på skicket....en fräsh låda får man nog räkna med att betala minst det dubbla för.
Får man ett lådras brukar "renoverarna" gärna förstärka de svaga punkterna, det kostar lite men är enligt mig värt pengarna för att slippa det ganska tråkiga jobbet at byta låda flera gg.
viccoA skrev:
En kompis som körde Saab 9000 köpte en "talladega" låda och den höll bättre.
Vet inte om det var någon egentlig skillnad mellan lådorna eller om den bara var i bättre skick än dom andra han provade.
Visst finns det skillnader bla bultmönserskillnad mellan 2.0 och 2.3, årsmodeller, utväxxlingar mm.
Just Talladegalådan är mig vetligen en "vanlig" turbolåda så din kompis hittade nog en guldklimp i bra skick.
MVH Jonas
..............