4465
Sök

Stinker bränd olja i cupén!

8 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
Hej!

Jag har just köpt mig min första bil, en Peugeot 309 GR -90. Men jag är inte speciellt införstådd i bilar och motorers anatomi på ett djupare plan än att jag kan fylla på olja och spolarvätska...När jag kör bilen så stinker det bränt/avgaser/olja i cupén, dock inte från fläkten, utan endast när jag har rutorna nedvevade och kör långsamt. Jag var förbi på verkstad där de tittade på det och trodde att det läckte olja som förångades mot avgasröret. Vilket låter väldigt troligt då det tycks vara något slags oljeläckage.

Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men ovansidan av motorn, när jag öppnar huven, är väldigt ren och fin, men när man kisar ned på de delar som sitter under så ser det ganska "görigt" och kladdigt ut av olja. Om någon vet hur man lokaliserar läckan samt åtgärdar den och om det är något jag kan göra själv så skulle jag bli ytterst tacksam!

Dessutom noterade verkstadskillen att avgasröret var ganska så rostigt, framförallt där det går ihop med både främre och bakre ljuddämparen. Men vad jag har förstått så finns det något speciellt silikon och något slags "bandage" man kan använda för att hålla ihop det lite bättre. Om någon dessutom vet lite mer om det så vore även det toppen! Jag tar alla tips jag kan få! smile

/Oscar

Hojmek
748 Inlägg
1 augusti 2008
Gör en grundlig motortvätt, kör med bilen kolla sen vart det kan tänkas läcka smile

8 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
Är det något särskilt jag bör tänka på när jag tvättar motorn, eller ska man helt enkelt dyka in och skrubba eller?

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
1 augusti 2008
gör en rejäl motortvätt så du får bort så mycket olja du kan, den ut och kör en sväng . Stanna sen och öppna huven och kolla om du kan se vart det kommer ifrån. Kan vara så lite att du kanske behöver köra en bra bit innan det kommer igen. men börja med en motortvätt. men var försiktig och undvik kabelkontakter och dyligt, lycka till=)

Mvh Rooth

103 Inlägg
1 augusti 2008
Täck gärna över generatorn och eventuellt fördelarlocket så de inte kommer in vatten där..

7 100 Inlägg
1 augusti 2008
täck över alla el grejer innan du motortvättar!

ang avgassröret!du kan ju lägga på lite avgasspasta eller sån där bandage!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

8 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
Tack så mycket för alla tips! Nu har jag en del att testa då!

BTLulle
1 augusti 2008
Om det kommer olja på grenröret så är det ventilkåpspacknigen som läker.

MVH Peter

8 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
Tack för tipset, Peter! Är det dyrt och svårt att byta ventilkåpspackningen?

1 661 Inlägg
1 augusti 2008
Kostar inte mycket och är relativt lätt att byta. Är 4-6 små bultar som håller fast den. Sen är det bara att lyfta upp, skär loss eventuella rester från den gamla packningen som fortf. sitter kvar på toppen.

Sen göra allt i omvänd ordning.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
1 augusti 2008
som sagt, ventilkåpspackningen! det är igenteligen det ända som sitter så högt att oljan kan droppa ner på grenröret...

Jag kan inte Peugeot men det brukar inte vara nått avancerat att öppna den... å när du ändå har den borta kan du ju passa på att lacka det i nån snygg färg eller liknande... wink

Sök