4362
Sök

Hjälp med låda, skall tillverka den imorgon (lite brådskande)

Fire And Silk
2 254 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#41
de hade bara 10mm och 12mm spån.. blir det bra att bygga med 12mm spån eller blir lådan för vek?

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#42
någon som vet hur mycket en MDF skiva kostar ungefär?

ca 19mm om det finns

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

2 911 Inlägg
3 augusti 2008
#43
-Mackan- skrev:
någon som vet hur mycket en MDF skiva kostar ungefär?

ca 19mm om det finns

Mvh Markus

Cirka 350 spänn för 1200x2500, eller om dom är 2440 långa

Du kan även köra på 12mm spån, men limma då ihop 2st så du har 24mm
12 är aaaalldeles för vekt, om du inte ska staga som fasiken wink

med lem
1 925 Inlägg
3 augusti 2008
#44
Children-Of-Bodom skrev:
Du vill ju ha basarn mot ryggstödet.
Du vill väl inte spela utåt med basarna??
Alla har basarna utåt oftast pga snygghet , osv,
98% i d flesta fall är ljudet bättre mot ryggstöd
Och på sur40 e det bäst att ha dom innåt. Vet det med egen efarenthet smile

alla mina riktiga lådor jag bygg till både 240,740 . 850 och s80 lät det bättre med basarna utåt ! däremot när jag bara slängde ihop en låda fick man ha basen inåt o sen täta mot ryggstödet

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Fire And Silk
2 254 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#45
Decibel skrev:
-Mackan- skrev:
någon som vet hur mycket en MDF skiva kostar ungefär?

ca 19mm om det finns

Mvh Markus

Cirka 350 spänn för 1200x2500, eller om dom är 2440 långa

Du kan även köra på 12mm spån, men limma då ihop 2st så du har 24mm
12 är aaaalldeles för vekt, om du inte ska staga som fasiken wink

låter omständigt att limma ihop två st skivor, ska försöka hitta 19mm spån direckt smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#46
_fillan_ skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Du vill ju ha basarn mot ryggstödet.
Du vill väl inte spela utåt med basarna??
Alla har basarna utåt oftast pga snygghet , osv,
98% i d flesta fall är ljudet bättre mot ryggstöd
Och på sur40 e det bäst att ha dom innåt. Vet det med egen efarenthet smile

alla mina riktiga lådor jag bygg till både 240,740 . 850 och s80 lät det bättre med basarna utåt ! däremot när jag bara slängde ihop en låda fick man ha basen inåt o sen täta mot ryggstödet

utåt menar du alltså basen (konen) riktad mot skuffen?

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

116 Inlägg
3 augusti 2008
#47
-Mackan- skrev:
ziderbeat skrev:
inga problem      bara kul att kunna hjälpa till . testa med 75 graders lut på lådan så tror jag det ska bli bra   och så gör du som du sa så att du får lite utrymme för basarna.

yes, det kommer nog bli jätte bra. Jag kommer att skriva till dig när jag är klar och fixa bilder smile

19mm är fungerar lika bra som 22mm spån eller hur?

19mm ska vara mdf, dyrt men stark spån och 22mm är vanlig spånskiva billigt


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 augusti 2008
#48
jimmytic skrev:
-Mackan- skrev:
ziderbeat skrev:
inga problem      bara kul att kunna hjälpa till . testa med 75 graders lut på lådan så tror jag det ska bli bra   och så gör du som du sa så att du får lite utrymme för basarna.

yes, det kommer nog bli jätte bra. Jag kommer att skriva till dig när jag är klar och fixa bilder smile

19mm är fungerar lika bra som 22mm spån eller hur?

19mm ska vara mdf, dyrt men stark spån och 22mm är vanlig spånskiva billigt

Dyrt med 19mm MDF?

Här är Beijer Byggs priser på olika MDF-skivor:
MDF-board 12x1220x2440 mm      002508893     295 kr/ski
MDF-board 16x1220x2440 mm      002508894     385 kr/ski
MDF-board 19x1220x2440 mm      002508895     444 kr/ski
MDF-board 22x1220x2440 mm      002508896     612 kr/ski
Senast redigerat av Lonefox (3 augusti 2008)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Fire And Silk
2 254 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
#49
Lonefox skrev:
jimmytic skrev:
-Mackan- skrev:

yes, det kommer nog bli jätte bra. Jag kommer att skriva till dig när jag är klar och fixa bilder smile

19mm är fungerar lika bra som 22mm spån eller hur?

19mm ska vara mdf, dyrt men stark spån och 22mm är vanlig spånskiva billigt

Dyrt med 19mm MDF?

Här är Beijer Byggs priser på olika MDF-skivor:
MDF-board 12x1220x2440 mm      002508893     295 kr/ski
MDF-board 16x1220x2440 mm      002508894     385 kr/ski
MDF-board 19x1220x2440 mm      002508895     444 kr/ski
MDF-board 22x1220x2440 mm      002508896     612 kr/ski

japp då måste man ha den sisst nämda skivan och den kostar 612kr medans en spånskiva av samma tjocklek kostar endast 249,00:- (SPÅNSKIVA 22X1200X2500 BIT)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

2 911 Inlägg
4 augusti 2008
#50
Kör på spånskiva du, du kommer aldrig märka skillnad förutom vikten.
Se till att regla lådan bra bara.

Själv är jag lite anti-mdf, just för att det är sån jäkla hysteri på materialet, det är inte mer magiskt än spån, 99% av resultatet sitter i hur man konstruerar lådan.
Enda fördelen, enligt mig, är att MDF är lättare att få snygga kanter på, men allt som oftast så klär man lådorna så de kvittar ju ändå.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 augusti 2008
#51
Decibel skrev:
Kör på spånskiva du, du kommer aldrig märka skillnad förutom vikten.
Se till att regla lådan bra bara.

Själv är jag lite anti-mdf, just för att det är sån jäkla hysteri på materialet, det är inte mer magiskt än spån, 99% av resultatet sitter i hur man konstruerar lådan.
Enda fördelen, enligt mig, är att MDF är lättare att få snygga kanter på, men allt som oftast så klär man lådorna så de kvittar ju ändå.

En annan fördel jag ser är iom att MDF har högre densitet är att man kan gå ner i tjocklek.
Sedan flsar det betydligt mindre än spån ja.

Fast o andra sidan dammar det mer istället big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 911 Inlägg
4 augusti 2008
#52
Lonefox skrev:
En annan fördel jag ser är iom att MDF har högre densitet är att man kan gå ner i tjocklek.

Nog är det så, men du tappar det på vikten likförbannat så det tjänar ingenting till smile

Själv kör jag enbart baffel i MDF, resten i spån.

736 Inlägg
4 augusti 2008
#53
MDF = jobbigare att såga tongue samt har en tendens att spricka i "fiberriktningen" beroende på kvalle. kör spån smile


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 augusti 2008
#54
Decibel skrev:
Lonefox skrev:
En annan fördel jag ser är iom att MDF har högre densitet är att man kan gå ner i tjocklek.

Nog är det så, men du tappar det på vikten likförbannat så det tjänar ingenting till smile

Själv kör jag enbart baffel i MDF, resten i spån.

Tunga lådor = bra lådor wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök