4218
Sök

kant efter maskering - åtgärd?

+Uppfinnare+
643 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#1
hejsan, lagade lite rost på en större yta idag, och tänkte att "de ska nog gå bra" men sedan (när man tänker som ett ekollon) kommer man ju på att det kommer ju bli en kant efter maskeringen... så nu undrar jag kan man polera kanten jämn på något vis så att den smälter ihop med den gamla, eller hur ska jag göra? hmm

färgnyansen är inte så illa som det ser ut på bilden tongue obs. dålig kvalitet på bilden tyvärr.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/74886/420677_jil2uo.jpg

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

247 Inlägg
3 augusti 2008
#2
Våtslippapper modell fiiiint, polera efter med vax.

Dock måste du nog vänta ett redigt tag innan färgen satt sig ordentligt. Har ingen koll på exakta tiden men en bil jag lackerade om förut skulle jag inte vaxa på minst 1 månad sa färgnissen.

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se

1 675 Inlägg
3 augusti 2008
#3
du tar bort maskeringen och lackar lite fritt på kanten för att få bort skillnaden.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

+Uppfinnare+
643 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#4
okej, typ 1000-1500 då på grovleken eller? kan man inte använda polerpasta efter att man har slipat då??

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
3 augusti 2008
#5
Tyvärr har jag dålig nyhet.
Med denna stora kant är det en omöjlighet att få det bra. P.g.a att när du våtslipat ett tag och sedan polerar så kommer du både ha en vågig kant där skarven ligger nu, och synas en stor lackskarv då basen ligger precis under klarlacken. För att få en klarlack osynlig måste ytan under vara riktigt nermattad och endast ligga klarlack vid sakrven, ingen bas alltså.

Enklast och absolut snabbast är att slipa och lackera om. Det är vad jag och många andra hade gjort.

Lycka till!

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

+Uppfinnare+
643 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#6
speedman, kan man inte slipa ner skarven och även en bit runt om och ssedan spraya på ett tunnt lager färg och sedan klarlack på det?? hur kan man annars maskera för att slippa dessa kanter?

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
3 augusti 2008
#7
Evil_90 skrev:
speedman, kan man inte slipa ner skarven och även en bit runt om och ssedan spraya på ett tunnt lager färg och sedan klarlack på det?? hur kan man annars maskera för att slippa dessa kanter?

Svårt att avgöra utan sett hela "skadan". Men jo, det kan gå.
Ang. maskeringen så maskera en betydligt större ytan än nu ska arbeta inom. Då är det bara att våtslipa lite lätt och sedan polera. Sen är det klart.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

712 Inlägg
3 augusti 2008
#8
Aj då..

Nästa gång får du "vika över" maskeringstejpen inkl maskeringspappret över det som ska maskeras.. klistret hamnar alltså utåt.. på så vis får du ingen vass kant..

Svårt att förklar men hoppas du fattar..


341 Inlägg
3 augusti 2008
#9
T16_AeRo skrev:
Aj då..

Nästa gång får du "vika över" maskeringstejpen inkl maskeringspappret över det som ska maskeras.. klistret hamnar alltså utåt.. på så vis får du ingen vass kant..

Svårt att förklar men hoppas du fattar..

Det är en suverän metod.
Tog några bildserier när jag fixade rost och bättrade.. Blev en guide.. Den kanske kan hjälpa:


http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2802.0


Billackerare
737 Inlägg
3 augusti 2008
#10
Speedman skrev:
Tyvärr har jag dålig nyhet.
Med denna stora kant är det en omöjlighet att få det bra. P.g.a att när du våtslipat ett tag och sedan polerar så kommer du både ha en vågig kant där skarven ligger nu, och synas en stor lackskarv då basen ligger precis under klarlacken. För att få en klarlack osynlig måste ytan under vara riktigt nermattad och endast ligga klarlack vid sakrven, ingen bas alltså.

Enklast och absolut snabbast är att slipa och lackera om. Det är vad jag och många andra hade gjort.

Lycka till!

Mvh Tobbe

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo

241 Inlägg
3 augusti 2008
#11
Jag fick sådär på mina framskärmar. Jag slipade ner dom helt och hållet och gjorde om och det blev bättre resultat smile


712 Inlägg
3 augusti 2008
#12
MTR skrev:
T16_AeRo skrev:
Aj då..

Nästa gång får du "vika över" maskeringstejpen inkl maskeringspappret över det som ska maskeras.. klistret hamnar alltså utåt.. på så vis får du ingen vass kant..

Svårt att förklar men hoppas du fattar..

Det är en suverän metod.
Tog några bildserier när jag fixade rost och bättrade.. Blev en guide.. Den kanske kan hjälpa:


http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2802.0

Bra guide big_smile

Önskar jag själv gjort på detta vis när man va yngre o slipade o pulade med första bilen.. hade det nog sett lite bättre ut neutral


+Uppfinnare+
643 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
#13
hehe, tackar så mycket för allt, jag håller på och försöker att fixa det nu genom att slipa ner skarven, får se om det blir bra, annars blir det omlackering av hela framskärmen...

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur


Sök