Alla som tycker MDS är skit behöver inte yttra sig!
Jag har köpt ett paket med ett MDS Dynamic DA602R 2-kanals slutsteg och en MDS Dynamic Power PDS300R 12 bas. Har haft de monterat i en pytte liten låda i ett ljudbygge förut. Fick då inte ut mycket bas alls. Ska ha en låda till detta på 40-45liter.. Hade inte mer än 20liter. Spelade den knappt då för att den inte skulle ta stryk.
Nu till min fråga... Dom på MDS säger att den basar sjukt mycket med en riktigt låda. Hur mycket kan de skilja i bas på en på tok för liten låda och en låda som den ska ha? Skiljer de bara lite elelr mycket eller typ jätte massa?
Man kan inte bara "såga ett hål" i en låda, det är mer avancerat än så faktiskt. Risken är att avstämningen hamnar helt åt skogen och då kan basen bottna väldigt lätt, mao kan den även spelas sönder väldigt lätt.
Vad ska du ha för basreflexrör till din 40 liters låda? Jag rekommenderar ett 4" rör som är ca 28-30cm långt och har koniska trattar i båda ändar.
det är lådan som får basen att låta bra . en rätt avstämd låda är a & o när du ska bygga ljud . spelar ingen någon roll vad du har för bas så kommer den fortfarande att låta skit om den inte sitter i en bra låda
Man kan inte bara "såga ett hål" i en låda, det är mer avancerat än så faktiskt. Risken är att avstämningen hamnar helt åt skogen och då kan basen bottna väldigt lätt, mao kan den även spelas sönder väldigt lätt.
Vad ska du ha för basreflexrör till din 40 liters låda? Jag rekommenderar ett 4" rör som är ca 28-30cm långt och har koniska trattar i båda ändar.
Har för mig att dom på MDS ville ha ett 6" rör. Vet dock inte hur långt. Men gort och gott.. Bassen ommmer bli helt annan i en riktigt låda?
det är lådan som får basen att låta bra . en rätt avstämd låda är a & o när du ska bygga ljud . spelar ingen någon roll vad du har för bas så kommer den fortfarande att låta skit om den inte sitter i en bra låda
Så basen kommer låta som natt och dag när de blir en riktigt låda?
det är lådan som får basen att låta bra . en rätt avstämd låda är a & o när du ska bygga ljud . spelar ingen någon roll vad du har för bas så kommer den fortfarande att låta skit om den inte sitter i en bra låda
Så basen kommer låta som natt och dag när de blir en riktigt låda?
det är lådan som får basen att låta bra . en rätt avstämd låda är a & o när du ska bygga ljud . spelar ingen någon roll vad du har för bas så kommer den fortfarande att låta skit om den inte sitter i en bra låda
Så basen kommer låta som natt och dag när de blir en riktigt låda?
Har för mig att dom på MDS ville ha ett 6" rör. Vet dock inte hur långt.
Ja, 6" rör är mer lämplig om man ska spela riktigt högt eftersom basen kan flytta en del luft. Men jag misstänker att röret blir ganska långt, du borde ta reda på hur långt det ska vara i så fall. Om MDS har gett lådförslag så ska de kunna ge all information du behöver för att bygga en låda.
kör på ett 3" rör och det ska så det är cirka 2-4cm ifrån bakväggen så kommer din ps300 låta kanon. Polaren körde 144,1 med 2st sånna basar när han tävlade db.
kör på ett 3" rör och det ska så det är cirka 2-4cm ifrån bakväggen så kommer din ps300 låta kanon. Polaren körde 144,1 med 2st sånna basar när han tävlade db.
3" blir nog i det minsta laget det det är ingen hårtork han ska bygga kommer nog att låta illa ur dem . sen ska rören absolut inte ligga så nära bakväggen då luften får annu svårare att ta sig ut . du ska ha minst samma diameters fritt utrymme bakom porten som porten är stor . om din polare hadde byggt en bättre låda så tror jag att han hadde spelat bättre än 144,1
En sak är säkert dock man spelar inte 144db med det slutsteget... Det är åt pipan för litet för att dra dam basarna. Dom kommer låta men absolut inte spela högt... Sen en bra byggd låda som är rätt avstämd är ju a och o i sammanhanget
kör på ett 3" rör och det ska så det är cirka 2-4cm ifrån bakväggen så kommer din ps300 låta kanon. Polaren körde 144,1 med 2st sånna basar när han tävlade db.
De kan inte möjligen va han jag pratade med? Han jobbar lite på MDS? Sedan hade han två av dessa basar som drivs med två mono steg?
kör på ett 3" rör och det ska så det är cirka 2-4cm ifrån bakväggen så kommer din ps300 låta kanon. Polaren körde 144,1 med 2st sånna basar när han tävlade db.
3" blir nog i det minsta laget det det är ingen hårtork han ska bygga kommer nog att låta illa ur dem . sen ska rören absolut inte ligga så nära bakväggen då luften får annu svårare att ta sig ut . du ska ha minst samma diameters fritt utrymme bakom porten som porten är stor . om din polare hadde byggt en bättre låda så tror jag att han hadde spelat bättre än 144,1
Ritningne på lådan jag har från MDS så ska faktiskt basröret gå nästa nända bak i basväggen. 4 cm ifrån närmare bestämt
kör på ett 3" rör och det ska så det är cirka 2-4cm ifrån bakväggen så kommer din ps300 låta kanon. Polaren körde 144,1 med 2st sånna basar när han tävlade db.
3" blir nog i det minsta laget det det är ingen hårtork han ska bygga kommer nog att låta illa ur dem . sen ska rören absolut inte ligga så nära bakväggen då luften får annu svårare att ta sig ut . du ska ha minst samma diameters fritt utrymme bakom porten som porten är stor . om din polare hadde byggt en bättre låda så tror jag att han hadde spelat bättre än 144,1
Ritningne på lådan jag har från MDS så ska faktiskt basröret gå nästa nända bak i basväggen. 4 cm ifrån närmare bestämt
ja det kanske kan se ut så med så får det absolut inta va. är det probox dem använt när dom har beräkna ritningen så kan detta program inte illustrera en böjd basport därav kommer porten så nära bakväggen på själva ritningen. man får gå lite efter huvudet ochså inte bara stirra blint på en ritning. varför ha en port när man sätter den så nära väggen då stryps det beräknade luftflödet och alt blir bara fel
kör på ett 3" rör och det ska så det är cirka 2-4cm ifrån bakväggen så kommer din ps300 låta kanon. Polaren körde 144,1 med 2st sånna basar när han tävlade db.
De kan inte möjligen va han jag pratade med? Han jobbar lite på MDS? Sedan hade han två av dessa basar som drivs med två mono steg?
Jo det stämmer nog bra det,.,,, du är ju från göteborg så:D