6244
Sök

Problem m original stereo/slutsteg i S60 (kortslutning?)

329 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
Har originalstereo i min S60, HU-603 m förstärkare PA-200(?) och det verkar ha blivit en rejäl kortis någonstans.. Försökte koppla in slutsteg/baslåda för ett tag sen genom att ta lågnivå från de bakre högtalarna efter div tips från olika forum, men det gick åt h-vete.

Frågan är bara vad som hänt? Var tidigare inne på att originalsteget bränt, men vill inte köpa ett nytt på chansning. Är heller inte så kunnig så tips mottages tacksamt!

Huvudenheten fungerar utan problem. Det kommer dock inget ljud ur nån högtalare.

När förstärkaren är inkopplad så ryker säkringen direkt. (Nr 17 i kupén)
Slog även gnistor sista gången jag satte i en ny... 
Vågar inte prova nåt mer nu...

Nu kör jag med strömkontakten urkopplad från förstärkaren och säkringen är fortfarande hel. Stereoenheten fungerar som sagt.

* Finns det något relä som kan ha brunnit?

* Är förstärkaren kass?

* Kan det uppstå brand eller nåt annat allvarligt om jag fortsätter prova med nya säkringar?

* Kan det vara så att någon av bakre högtalarna gått, och därför skjuter säkringar?

Eller vad tror ni??

329 Inlägg
329 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
Japp hade en tråd innan, men tänkte "renskriva" lite..

Jag köpte nån lågnivåadapter på brl och tvinnade trådarna på de bakre högtalarna. Fick tips någonstans om att detta skulle fungera.

Drog även fram en knapp för remoten.

Fick igång allt, skulle justera in bastrycket och plötsligt dör allt ljud samt börjar lukta bränt i bilen. Sen provade jag med säkringsbyte som jag beskriver ovan men sen det började gnista lite från säkringarna vågade jag inte fortsätta längre + att bilen ställdes undan ett tag.

Upptäckte dessutom, när jag skulle plocka ur allt som jag från början ville få inkopplat, att den stora glassäkringen på + kabeln till slutsteget hade gått och att det var svart på kontakten som jag satt på batteriet.. Skall tillägga att allt fungerade fint när jag kopplade in det i 245:an istället, givetvis efter att ha bytt säkring.

Men nu har jag fått tillbaka lusten att greja det. smile Och tänkte därför att någon kanske hade nån teori om vad som kan ha hänt. Sista alternativet är att lämna in den men vill gärna fixa det själv, både pga snålhet och stolthet... big_smile
Senast redigerat av Molle_S60 (6 augusti 2008)

329 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
Okej, så felet borde ligga i steget?
Nej, hade inte adaptern i 245:an, stereon i den hade lågnivåutgång så den kopplade jag som vanligt.
Har faktiskt inte kollat med verkstaden, var där först och jagade lågnivåomvandlare och dom visste knappt att det kunde sitta en originalförstärkare i S60:n.. så har inte så mycket förtroende för dom vad det gäller stereo tyvärr. (Bilia)

329 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
Okej.. Har inte hittat den tråden, så jag vet ej.. smile

329 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
Okej! Jättebra, ska höra med dom imorgon.

Tack så mycket för din hjälp! smile

Sök