5447
Sök

hur har ni gjort för att få framsystemet stabilt, och spela bra ?

Egenföretagare
2 496 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#1
Var inne på brl för att jag tyckte det lät "Skit" om mitt framsystem, så en montör tror det var Elvis, satte sig å lyssnade typ 1sek å konstaderade det samma, med resultatet att han trode det berodde på monteringen.

Så frågan är nu hur jag ska göra med dörrsidan för att få det stabilit monterat ?

Bilen som det sitter i är A4an som ni kanske förstog

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

16 197 Inlägg
9 augusti 2008
#2
är det "tätt" mellan högtalaren och dörrsidan??   det är ett MÅSTE. samt är dörren dämpad??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Egenföretagare
2 496 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#3
evilaudio skrev:
är det "tätt" mellan högtalaren och dörrsidan??   det är ett MÅSTE. samt är dörren dämpad??

Mja det är tätt, högtalaren sitter med en "adapter" i plast från "er" (brl) som är plastad fast i dörren, men man kanske skulle byta ut den med en trä baffel ?

Plåten är dämpad med 4mm asfaltsmatta, sen inget mera

// Emil

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

16 197 Inlägg
9 augusti 2008
#4
va e de för prylar??   finns ååå mycke som kan va fel när de låter illa...sad

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Egenföretagare
2 496 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#5
evilaudio skrev:
va e de för prylar??   finns ååå mycke som kan va fel när de låter illa...sad

T3002 Power

T152S

Så det är ju ändå inget "skit"

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

16 197 Inlägg
9 augusti 2008
#6
va har du för huvudenhet??

hur har du "koppla" filtret??    finns ju bi-amp på de.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Egenföretagare
2 496 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#7
evilaudio skrev:
va har du för huvudenhet??

hur har du "koppla" filtret??    finns ju bi-amp på de.

Är inne på min fjärde enhet nu, sitter för tillfället en Pioneer AVHP-5000DVD

Det är kopplat i "normal" eller fan det heter (så både midden och diskanten drivs av samma steg)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

16 197 Inlägg
9 augusti 2008
#8
spelar midden rakt ut i dörren ele har den nån "låda"??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Egenföretagare
2 496 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#9
evilaudio skrev:
spelar midden rakt ut i dörren ele har den nån "låda"??

Rakt ut i dörren tyvärr

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

194 Inlägg
9 augusti 2008
#10
Fråga Elvis han har byggt ljud sen han var en liten pjuklarv!...


16 197 Inlägg
9 augusti 2008
#11
_freddes skrev:
Fråga Elvis han har byggt ljud sen han var en liten pjuklarv!...

har byggt typ lika länge som honom..big_smile  vi va konkuränter förut i db-drag men nu hjälps vi tå smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Egenföretagare
2 496 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#12
mjo pratade lite med honom om det, men vill ha tips från andra personer som kanske har flera och unika ideer !

// Emil

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

1 400 Inlägg
9 augusti 2008
#13
Det är alltid bäst med låda. Det finns många ställen i en bildörr som det kan smyga ut lite luft.
Men du kan prova med att fylla upp hela dörren med dämpull(matta. Det brukar kunna göra undervärk i bland.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

1 045 Inlägg
9 augusti 2008
#14
har du dämpat runt hela dörrsidan så det inte läker där,
går plast ringen hela vägen mot innerdörren,
för i plåten var den väl plastad?,

sitter högtalaren ordentligt skruvad i plast adaptern.

dom är inte fasvända då ?


6 851 Inlägg
9 augusti 2008
#15
Själv har man gjort MDF bafflar i totalt ca 20-25mm + glasfiber+ stålring på 3-4mm. Dörrsidan är sedan dämpad med minst 8mm asfaltsmatta (12mm på vissa ställen).
Dörren är stabil, men lite bättre dämpning på plåten skulle jag behöva.

Men som sagt, en dörrsida blir ju aldrig 100%tät som en låda kan bli. Men många iaf. 6½" är gjorda för att spela rakt ut i dörren.


Egenföretagare
2 496 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#16
Nmi :

Nej det är bara skruvat en addapter i orginalhålet, runt addaptern är det plastic padding, som håller i addaptern bättre. sedan är högtalaren skruvad med befintliga hål (4st) i addaptern.

Plåten är dämpad med asfaltsmatta.

Nej dom spelar i fas eller vad det heter när dom inte är fasvända.

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

Egenföretagare
2 496 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#17
TT-Avant: var typ något sånt jag tänkte också, att det kanske blir stablilare med en riktigt baffel, men det ska ju få plats bakåt också !

Har du även dämp massa på själva dörrsidan, (insidan) ?

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

6 851 Inlägg
9 augusti 2008
#18
Ja, sjävla dörrsidan är den som  är mest dämpad i min bil. Plåten skulle behövas dämpas bättre, men dörrsidan anser jag va viktigast just nu.


Egenföretagare
2 496 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#19
TT-Avant skrev:
Ja, sjävla dörrsidan är den som  är mest dämpad i min bil. Plåten skulle behövas dämpas bättre, men dörrsidan anser jag va viktigast just nu.

Okej ! så får det bära av till mekonomen imorgon å fixa det då !

Tack för tipset.

// Emil

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal


Sök