Nybilsköp Golf ovälkommet extra ljud i motorn

Dextre
9 augusti 2008 · 152 Inlägg

Jag var och tittade på en underbar Golf II från -91. Insprutning, helt rostfri nästan, fantastiskt skick, skött av mekar, motorvärmare etc, bra besiktningsresultat. Provturen gick jättefint och en bra och trevlig kille som sålde bilen.

Och så öppnar vi motorhuven och allt verkade ok tills jag lyssnade på motorn på tomgång med öppen huv. Ett klick-klack-klick-klack. Ljudet var helt oregelbundet men kanske 2 gånger per sekund i snitt. Ljudet hade ingen direkt bas utan var ganska ljust och inga slag. Inte jättehögt men klart tydligt. Kanske som om en liten skruv som låg löst inuti alldeles brevid kamremen och lät. Vad kan det vara? Är det något att bry sig om?

Jag kan nämna att jag testade att dra ur alla tändkablar en och en och märkte att motorgången endast förändrades mycket lite då. Speciellt på en cylinder. Iaf jämfört med att dra av en av kablarna på min nuvarande bil då tomgången blir skakig rentav.

Om det bara är att byta tänddelar är ju saken biff men kan man veta det? Bilen är ju en dröm i övrigt! Jag är så köpsugen.

bumpe Lastbilsmekaniker
9 augusti 2008 · 3 878 Inlägg

Är det inte vetiltryckarna då? Brukar ju ticka o ha sig...

Dextre
9 augusti 2008 · 152 Inlägg

Tickande skulle man kanske kunna beskriva det som. Borde det inte vara ett regelbundet ljud då? Om det är ventiler som följer kamraxeln menar jag?

Är det allvarligt om det är ventiltryckarna som låter då?

Tomgången var lite ojämn också så kanske är nya tänddelar på sin plats.

T5R_
9 augusti 2008 · 32 Inlägg

Min 850 Tickade som satan, sen efter 200 mil så skar den tongue vevaxeln hade börjat röra sig i sidled tongue

bumpe Lastbilsmekaniker
9 augusti 2008 · 3 878 Inlägg

Ja de burkar kunna ticka lite när de kärvar ihop, alla gamla bilar brukar ticka lite... Inget farligt, bara att det är irriterande och man vet att det är inte längre som det var när det var nytt...

En rengöring av fördelaren kan lösa problemet med tomgången, kostar iofs inte så många kronor. Är inte original jättemkt dyrare så köp det före pirat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang