5047
Sök

topplockspackning sierra

Thedriftking
9 augusti 2008
Trådstartare
hej,

undrar var man kan köpa topplockspackning till ford sierra? helst billigt!
och vad behöver man byta mer när man byter topplockspackning på en sierra? behöver man byta topplocksbultar t.ex eller vad?

och är det svårt att byta det om man inte är jätte mek kunnig?

tack på förhand!

4 682 Inlägg
9 augusti 2008
kan hända att du behöver byta packningen till ventilkåpan på samma gång om den e dålig,men annars ska de väl inte va nått.

Eliminator
1 441 Inlägg
9 augusti 2008
Det är inte busenkelt direkt, ja man brukar rekmmendera att byta bultarna som är av engångstyp. De skall dras med moment och då är de utsträkta och förbrukade.
Du har bla en kamkedja som måste läggas rätt i förhållande till vevaxel och kam/kammar.
Billig packning, tja kolla på mekonomen.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

220 Inlägg
9 augusti 2008
Förutom topplockspackning så har du ventilkåpspackning, grenrörspackning och insugspackning. Sen vet jag inte om du har en packning till termostathuset. Men det ser du ju när du plockar ner motorn hur många packningar du demonterar..

12 086 Inlägg
10 augusti 2008
Om vi utgår från en dohc-motor..

Egentligen behöver du varken ta bort insug lr grenrör, så dessa packningar klarar du dig utan.
Ventilkåpan har man dän men packningen är en gummilist och kan återanvändas.
Spännaren till kamkedjan är engångstyp och går inte att trycka ihop igen, så den måste bytas.
Bultarna ska bytas egentligen, men kan återanvändas, dra lite lösare än vad som anges för nya så ska de gå fint. Visst de kan gå av med tiden men den risken hade fan jag tagit:P Du ska ju komma undan billigt nu vad jag förstår.

Om jag inte glömt något så är de inget mer som behöver bytas.
Topplockspackningen kostar 299, spännaren 399kr och ev bultar 350kr på mekonomen om jag minns rätt.

Sök