5502
Sök

Bäst 5,25 kitsystem UPP TILL 1500:-

198 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hej, som topic lyder så är jag ute efter ett 5,25 kit som jag kan kränga in fram i audin för att balansera upp ljudbilden lite. frågade först runt efter 4" kit som jag kan bara lägga i men midbasen antar jag är mycket bättre på 5,25or wink

har skummat runt lite och läst och JR 5 comp kittet från t.ex carbonize verkar se schysst ut?

nån rekommenderade ett phoenix gold kit i nån tråd men jag kommer inte ihåg vad det heter för stunden.

OBS! man skulle nästan kunna säga att jag är ute efter en kompromiss. vill ha fint ljud, men vill också ha nått som orkar att hänga med basarna. (Pioneer TS-W3001D4 x2)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
8 augusti 2008
#2
Svanholm skrev:
Hej, som topic lyder så är jag ute efter ett 5,25 kit som jag kan kränga in fram i audin för att balansera upp ljudbilden lite. frågade först runt efter 4" kit som jag kan bara lägga i men midbasen antar jag är mycket bättre på 5,25or wink

har skummat runt lite och läst och JR 5 comp kittet från t.ex carbonize verkar se schysst ut?

nån rekommenderade ett phoenix gold kit i nån tråd men jag kommer inte ihåg vad det heter för stunden.

OBS! man skulle nästan kunna säga att jag är ute efter en kompromiss. vill ha fint ljud, men vill också ha nått som orkar att hänga med basarna. (Pioneer TS-W3001D4 x2)

PhoenixGold RSD5.25. Slår alla andra i den prisklassen. Och det tycker inte enbart tidningarna.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

198 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
#3
vet du av nått företag som säljer dom/ kan ta in? tror jag aldrig stött på nån phoenix gold högtalare vad jag kan minnas.

EDIT: är dom på 5wrms/100wpeak?;O får inte det att gå ihop riktigt

EDIT2: om jag höjer 200kr och kan köpa ett CDT CL-51 på bilstereohörnan (phoenix högtalarna fanns där)
är det värt det? lika bra o kanske lägga på lite o få nått som man verkligen är nöjd med:)

http://bilstereohornan.jetshop.se/pub_i … py_719.jpg
Senast redigerat av Svanholm (8 augusti 2008)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
9 augusti 2008
#4
Svanholm skrev:
vet du av nått företag som säljer dom/ kan ta in? tror jag aldrig stött på nån phoenix gold högtalare vad jag kan minnas.

EDIT: är dom på 5wrms/100wpeak?;O får inte det att gå ihop riktigt

EDIT2: om jag höjer 200kr och kan köpa ett CDT CL-51 på bilstereohörnan (phoenix högtalarna fanns där)
är det värt det? lika bra o kanske lägga på lite o få nått som man verkligen är nöjd med:)

http://bilstereohornan.jetshop.se/pub_i … py_719.jpg

Jag hade kört på Phoenix kittet iallafall. Jag har hört det i massor av installationer och det funkar fint för dem pengarna.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

198 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#5
okej, lika välljudande om inte bättre mao eftersom jag läste tidigare om att dom hade slagit CDT högtalarna i hifi & musik test, då satsar jag på phoenix 6,5 koax bak med då som rearfill för att klangmatcha, men varför står det 5wrms på alla doms högtalare? det kan väl ändå inte stämma? kan man ju lika gärna driva dom på stereon enbart? :S fast såg att känsligheten va låg på båda.
Senast redigerat av Svanholm (9 augusti 2008)

Kolm
9 augusti 2008
#6
Svanholm skrev:
Hej, som topic lyder så är jag ute efter ett 5,25 kit som jag kan kränga in fram i audin för att balansera upp ljudbilden lite. frågade först runt efter 4" kit som jag kan bara lägga i men midbasen antar jag är mycket bättre på 5,25or wink

har skummat runt lite och läst och JR 5 comp kittet från t.ex carbonize verkar se schysst ut?

nån rekommenderade ett phoenix gold kit i nån tråd men jag kommer inte ihåg vad det heter för stunden.

OBS! man skulle nästan kunna säga att jag är ute efter en kompromiss. vill ha fint ljud, men vill också ha nått som orkar att hänga med basarna. (Pioneer TS-W3001D4 x2)

Hellre framsystem för 1000 kr och dämpning i dörrarna för 500 kr än framsystem för 1500 kr utan dämpning.

1 338 Inlägg
9 augusti 2008
#7
5,25" 2-vägs komponentsystem. Vinnare i Hifi & Musiks test av 5,25" kitsystem upp till 3000 kr!

Dessa låter grymt bra dock nån hundring mer..

Rainbow SLC 230
http://www.mds.se/?artnr=231149  "2199.-"

Eller dessa från Rainbow billigare men låter riktgt fint dom med
http://www.mds.se/?artnr=231504  "1399.-"

Hoppas du finner det du söker smile

Mvh//
Senast redigerat av mYGeL (9 augusti 2008)

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

1 727 Inlägg
10 augusti 2008
#8
Kolm skrev:
Hellre framsystem för 1000 kr och dämpning i dörrarna för 500 kr än framsystem för 1500 kr utan dämpning.

Där satt den!

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Kolm
10 augusti 2008
#9
Horsyhorse skrev:
Kolm skrev:
Hellre framsystem för 1000 kr och dämpning i dörrarna för 500 kr än framsystem för 1500 kr utan dämpning.

Där satt den!

Pierre

Hehe wink Kör T152S + dämpning. Köpte mitt ospelat på blocket för 1000 kr. Inte spelat en minut, så hade väl lite tur. M1 dämpmatta på det. Gudomligt.

198 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
#10
Okej, men det är en annan sak, det räknar jag som byggkostnad wink

mYGeL: jag har MDS sjuka så det är inget för mig..

nån som har en förklaring på varför phoenix högtalarna speccar till 5wrms på alla? nästan helt bestämt att det får bli dom där nu.

1 338 Inlägg
10 augusti 2008
#11
Det var inte MDS jag rekomender utan Rainbow tongue

Men lycka till ialf hoppas du får till det bra ....

Mvh//

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

198 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
#12
mja fast bara det att det är från mds blir jag skeptisk wink

"5,25" 2-vägs komponentsystem. Vinnare i Hifi & Musiks test av 5,25" kitsystem upp till 3000 kr!" dom skriver ju att allt dom har är bäst i princip, men iaf det är inget o diskutera om ändå genom att dom va en bra bit över budget:)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 augusti 2008
#13
Tja nu vill jag inte påstå att Ranbow är dåliga. Snarare tvärtom.

Angående frekvensomfånget på PG:na så är det felslag. Eller ja de har missat en 6:a på infon där du sett det.

http://www.rodinaudio.com/pgMobile/pdf/ … ponent.pdf

65-20KHz o frekvensomfång.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

198 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
#14
Frequency Response 65Hz - 20kHz står faktiskt det på bilstereohörnan:)

men på pdf filen du länkade till stå står det annan känslighet på dom, men är dom här högtalarna sjukt extremt lättdrivna?:S eftersom det står 5wrms överallt, behöver jag ju inte köpa nått slutsteg till dom smile

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
10 augusti 2008
#15
Svanholm skrev:
Frequency Response 65Hz - 20kHz står faktiskt det på bilstereohörnan:)

men på pdf filen du länkade till stå står det annan känslighet på dom, men är dom här högtalarna sjukt extremt lättdrivna?:S eftersom det står 5wrms överallt, behöver jag ju inte köpa nått slutsteg till dom smile

De är lättdrivna, så rent effektmässigt klarar de sig med 20W som huvudenheten kan ge, däremot så låter ju normalt sett separat steg bättre.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

198 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
#16
okej, då vet jag. då kan jag lägga steg till framsystemet längre ner i prioriteringslistan smile mycket som måste göras:D


Sök