5172
Sök

Vad ska man titta efter när man inta har startat bilen på 5månader?

351 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
hej nu får ja hem min bil efter 5 månaders väntan,men nu undra va man ska kolla eller göra med motorn efter en sån lång tid.Ny olja o filter är bytta  under dom 5 månader,men sen har den aldrig varit igång sen dess..så kunde någon hjälpa mig,bilen ska in i ett garage när den kommer hem=)

Dansken

582 Inlägg
10 augusti 2008
Det är inte så mkt att göra starta den och kör. bromsa hårt kör den ordenligt varm ska inte vara några som helst problem efter 5mån lycka till

hej

Aktad Medlem
301 Inlägg
10 augusti 2008
Klassisk vinterförvaring, inget särskilt skulle jag tro. Ladda batteriet, kolla att den har soppa, provbromsa en massa innan du drar iväg..

När vår Anglia startades upp hade den stått sen 1976 smile  Då blev det nytt batteri, ny olja och en kopparhammare för att få loss fastkärvade ventiler.. den går som skottet helt orenoverad...  så du behöver inte vara orolig.

1 311 Inlägg
10 augusti 2008
Nu känner inte jag dig personligen så jag vet inte vilken bil det gäller men det är inte så mkt mer än olja&filter/stift men för säkerhets skull kan du ta av tändkablarna och bygga upp ett oljetryck innan start

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

260 Inlägg
10 augusti 2008
kanske använda motorvärmare också ett tag innan?

Offroad Racing
3 123 Inlägg
10 augusti 2008
man ska väl egentligen inte behöva göra nånting speciellt innan uppstart, bara kolla så alla vätskor finns kvar o i lagom mängd. o efter starten kanske inte dra upp den till varvstopp direkt... utan låta den gå på tomgång en stund, med lite koll på varningslampor o så. är det nåt elektriskt som inte fungerar ordentligt lär det ju märkas... Och 5 månader är egentligen inte speciellt lång tid.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

KHRacing
10 augusti 2008
jes skrev:
Det är inte så mkt att göra starta den och kör. bromsa hårt kör den ordenligt varm ska inte vara några som helst problem efter 5mån lycka till

vill bara inflika med följande:

varmkör bromsarna först:) .. & kyl av dem efteråt.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
10 augusti 2008
Corpze skrev:
Nu känner inte jag dig personligen så jag vet inte vilken bil det gäller men det är inte så mkt mer än olja&filter/stift men för säkerhets skull kan du ta av tändkablarna och bygga upp ett oljetryck innan start

Precis, bygga upp oljetryck innan start är ju inte fel.

351 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
hur bygger ja upp oljetrycket??sen har ja en 855-95,som sakt de är ny olja o filter o stift.Men är de inte risk att kamremen kan gå av,den byttes vid 25000mil o nu har den rullat 43000mil??.Men den ska ju inte ut på vägen eller något bara provstartas o sen in i garaget.är de sant att man måste ha full tank innan man vinterförvarar den?

Dansken

Offroad Racing
3 123 Inlägg
10 augusti 2008
Oljetryck kan man bygga upp genom att lossa tändkabeln till fördelaren och sen köra startmotorn tills oljetryckslampan slocknat. Fast lämpligare kanske är att lossa kabeln till vevlägesgivare (eller nåt annat), så insprutningen inte får för sig o spruta in bensin... Kamremmen borde inte vara nån fara men man kan ju lossa kåpan o se så den ser fin ut. Man måste inte ha full tank men det är att rekommendera då risken för kondensvatten i tanken minskar.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

736 Inlägg
10 augusti 2008
Fast man kan ju ta ut säkringen till bränslepumpen istället för att bygga oljetryck, slipper man lämna kupén...

Sök