5169
Sök

Fråga om motorstyrdon från en som behöver hjälp!

2 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
Hej,

min morsa har en Seat Cordoba från -00 som pajat,  verkstaden säger att motorstyrdonet måste bytas. De vill ha 11.000... Jag tänkte försöka hitta begagnat (dom kostar då runt 1500) och försöka byta själv. Morsan är pensionär och har inte råd att låta verkstaden byta till ett nytt. Min fråga är: kan jag själv byta styrdonet? Jag har pillat mycket med datorer och elektronik på hobby nivå, och hoppades att det inte skall vara omöjligt att bara (?) koppla in det nya där det gamla suttit ?

Mycket mycket tacksam om ni kan ge mig tips och råd!

/Peter

1 867 Inlägg
11 augusti 2008
Oftast är det bara att jacka ur en kontakt och plocka ut styrdonet.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

2 911 Inlägg
11 augusti 2008
Byt själv du, inga problem. Bara två kontakter.
Se dock till att kontrollera Bosch-numret (eller siemens) på boxen, och att den nya har likadant nummer så slipper du problem.

2 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
Hej och tack för hjälpen, jag skall åka ner till verkstaden där bilen står o kolla hur det ser ut. Perfekt om det bara är kontakter att dra ur. Men varför vill verkstaden ha 3000 för att sätta i en "ny" box (de sa att de monterar den om jag köper den begagnad, men vill då ha 3000... ? måste den "trimmas in" eller programmeras om även om den kommer från en likadan bil?

1 311 Inlägg
12 augusti 2008
Hjemdahl skrev:
Hej och tack för hjälpen, jag skall åka ner till verkstaden där bilen står o kolla hur det ser ut. Perfekt om det bara är kontakter att dra ur. Men varför vill verkstaden ha 3000 för att sätta i en "ny" box (de sa att de monterar den om jag köper den begagnad, men vill då ha 3000... ? måste den "trimmas in" eller programmeras om även om den kommer från en likadan bil?

Nej ingenting ska behövas göra mer än att montera in den nya boxen, de har säkert schablonkostnader när det gäller sådant! är det samma nummer på boxarna är det bara att byta rätt av och tuta å köra!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Sök