6291
Sök

Behöver hjälp med hemmahögtalare, titta hit alla hifipros :)

12 086 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
#1
Jag tänkte bygga nya högtalare till vardagsrummet.
Jag är inte så jätteinsatt i ljud, kan typ basic-sakerna.

Har kollat lite på Ljudias sida för att få lite inspiration.

Min ide är att ha 2st 10" basar, 4st mellanregister och 2st diskanter.
Låter de som en fin kombo? Vad ska jag ha för delningsfilter på ett sådant system?
Vet hur hertz o de fungerar men inte mer än så smile

Jag tänkte att jag skulle klara mig under 2000kr för de elektriska komponenterna.

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
16 augusti 2008
#2
Kolla runt lite på www.hifikit.se
Dom har ett bra utbud av både hifi, PA och även lite till bil. I form av basar, mellanreg., diskanter samt filter.

Mvh Thomas

2 665 Inlägg
16 augusti 2008
#3
Du vill ha 8 högtalare för under 2000kr. ungefär 250kr st alltså, då är det nog ingen ide, för det är när man bygger lite finare grejer man brukar göra en bra affär.

Delningsfilter avgörs av vilka element du använder, och beroende på effektålighet frekvensgång och spridningsegenskaper och framför allt impedansen på de olika elementen.
Ska det bli en rockhögtalare som delar basen lite högre eller som ett 2vägssytem med subbas till??
Ska det bli en del av en hemmabio, om planerna finns är det bra att bygga alla lika och planera det från start.

Sedan brukar man behöva lite verktyg också. Borrmaskin Sticksåg Handöverfräs ca1000kr
Trä till 2 stora lådor ca4-600kr
Delningsfilter  från några hundra å uppåt

Hur funkar herts då? o det andra vad är det?? Kännder du till de elektriska egenskaperna för spole och kondensator som du ska bygga delningsfilter av??

I slutändan kan du behöva ett dator program för att mäta resultatet på det du bygger. Finns gratis men sedan kostar en mätmic från några hundringar till flera tusenlappar.

Trots det jag räknat upp så kan jag säga att det är skitkul o bygga planera räkna mäta snickra såga skruva o bygga egna högtalare, jag har gjort det i 18år.

Surfa in på hififorum.nu det är där alla ljudbyggare håller till. Läs allt du kan om högtalar byggen i några veckor eller månader så vet du lite mer.
Senast redigerat av Rickard-v (16 augusti 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
12 086 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#5
Rickard-v skrev:
Du vill ha 8 högtalare för under 2000kr. ungefär 250kr st alltså, då är det nog ingen ide, för det är när man bygger lite finare grejer man brukar göra en bra affär.

Delningsfilter avgörs av vilka element du använder, och beroende på effektålighet frekvensgång och spridningsegenskaper och framför allt impedansen på de olika elementen.
Ska det bli en rockhögtalare som delar basen lite högre eller som ett 2vägssytem med subbas till??
Ska det bli en del av en hemmabio, om planerna finns är det bra att bygga alla lika och planera det från start.

Sedan brukar man behöva lite verktyg också. Borrmaskin Sticksåg Handöverfräs ca1000kr
Trä till 2 stora lådor ca4-600kr
Delningsfilter  från några hundra å uppåt

Hur funkar herts då? o det andra vad är det?? Kännder du till de elektriska egenskaperna för spole och kondensator som du ska bygga delningsfilter av??

I slutändan kan du behöva ett dator program för att mäta resultatet på det du bygger. Finns gratis men sedan kostar en mätmic från några hundringar till flera tusenlappar.

Trots det jag räknat upp så kan jag säga att det är skitkul o bygga planera räkna mäta snickra såga skruva o bygga egna högtalare, jag har gjort det i 18år.

Surfa in på hififorum.nu det är där alla ljudbyggare håller till. Läs allt du kan om högtalar byggen i några veckor eller månader så vet du lite mer.

Jag har byggt baslådor och är alltså inte totalt grönjöling på ljud.
Ang byggandet av lådorna kan vi lägga åt sidan för där har jag inga frågor.

Det jag syfta på med delningfiltrena va med fördelningen, Fanns alla möjliga 400/5000hz, 1000/5000hz osv osv. Jag tänkte köpa 6 lr 8 ohms högtalare för lägre är inte mitt slutsteg specat för. Köper givetvis filter som är anpassat för de.

Mäta upp nåning kommer jag inte göra, jag räknar lite grovt på basarna och gör en låda av det.
Jag ska alltså inte tävla i finljud lr så. Jag vill bara ha nya högtalare och jag vill bygga dom själv, så dyrare och nogrannare ska de inte va.

Lite anledningen till att jag frågar är för att alla bygg-själv-kitten på ljudia så är de antingen ingen lr ett mellanregister. Varför? Jag vill ha 4st så jag kan ösa på med lite musik. Basen lär 2x 10" kunna ta hand om och diskanterna för ju ett jävla liv som de är.

21 761 Inlägg
17 augusti 2008
#6
Det ska nog fungera även med endast ett mellanregister också, väljer man bara rätt element så har det säkert lite högre känslighet än basen och då kan ljudet ändå bli neutralt med tanke på att bandpassfiltret (till mellanregistret) ofta dämpar signalen med ett par dB.

Om man väljer rätt högtalarelement så tycker jag att lämplig delningsfrekvens kan vara tex 300-400 Hz för mellanregistret och 3500-5000 Hz för diskanten, då delas basen ofta tillräckligt lågt i frekvens för att röster inte ska bli väldigt överdrivna. Så har jag förstått det åtminstone.

Men jag har inte byggt så mycket högtalarbygge, kanske Rickard-v kan ge mer råd. smile

2 665 Inlägg
17 augusti 2008
#7
När du skriver om delningsfilte låter det som du tänker köpa färdig byggda. kan vara en god ide till att börja med.
Med en 10" i botten och sedan 2st 5" och diskant högst upp blir nog 400/3500hz bra. Men du måste hålla koll på impedansen vad filtret är gjort för.
Läser nu på ljudias hemsida om 400/3500 filtret för 525kr
(du behöver 1 till varje låda men det förstod du va)
Där står det 6-8ohms högtalare, Hur fan kan de skriva så, är värden uträknade till 8ohm så blir allt fel om du kopplar in en 6ohm högtalare.
Du köper 10" med 8ohm
2st 5" med 8ohm, men eftersom du har 2st som du bör paralell koppla så blir det 4ohm för mellanreg.
Sedan diskant på 8ohm

Hur ska du lösa den felaktiga impedansen i mellanreg området?? En enkel lösning är ju att ta bort ett mellanreg. Eftersom du delar vid 400 så är inte behovet så stort av flera.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!


Sök