6215
Sök

Har kondingen gått sönder?

3 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
Hej!

Gjorde mitt första ljudbygge för någon månad sen, en baslåda i min MINI Cooper D Clubman. Lådan (22L, sluten) köpte jag färdigbyggd, högtalaren är en RE Audio SE 10", steget ett SinusLive SL1500A, detta sitter parallelkopplat med en PowerCap 1F kondensator. Strömkablaget är 35mm2, draget genom hela bilen, med två 150A säkringar varav en vid batteriet och en precis före kondensatorn. Signal till steget kommer från originalradion via en omvandlare.

Detta har fungerat ypperligt nu fram till igår. När jag sätter mig i bilen och kör iväg så kommer inget ljud ur basen. Stannar och tittar efter, allt ser normalt ut förutom att voltmätaren på kondensatorn visar 9.9V (motorn igång eller ej spelar ingen roll). Jag antar att en säkring har gått. Väl hemma plockar jag fram multimetern, men båda säkringarna på kabeln till steget är hela! Säkringen närmast kondingen visar 12,2V på utgående sidan när motorn är avstängd.

Blir orolig för att jorden ska ha lossnat men jordkabeln sitter precis som den ska och har god kontakt. Men mäter jag med multimetern mellan kondensatorns (jordade!?) minuspol och jord i karossen så står det 7V på multimetern! Steget lyser inte alls, beter sig som om det inte får någon ström. Jag kopplar ur remoten så att det ska hålla sig avstängt. Låter bilen stå över natten, kondensatorn visar fortfarande 9,9V. Fladdrar lite mellan 9,5V och 9,9V men i övrigt samma.

På morgonen är det fortfarande exakt samma sak. Tar loss ena säkringen eftersom jag är orolig för att batteriet ska bli tomt så småningom. Kondensatorn laddar ur sig i princip direkt, lägger sig på 2V (endast avläsbart med multimeter, mätaren på kondingen flimrar och slocknar). Nu är det 0V var jag än mäter.

Jag har extremt begränsade erfarenheter av billjud eftersom detta var mitt första bygge, men kan det inte vara kondensatorn som pajat och börja leda ström helt plötsligt? Det skulle väl förklara varför voltmetern på den betedde sig hispigt och varför den laddade ur sig i samma sekund som anslutningen till batteriet bröts, trots att inga förbrukare var anslutna.

2 024 Inlägg
17 augusti 2008
Mellan minuspolen på kondingen och bilens chassi ska det vara 0 Volt, är det något annat  som i detta fall 7Volt så är det inte bra kontakt däremellan, hade det varit bra kontakt så hade det omöjligtvis kunnat bli någon spänning där.
Kolla över kablar och anslutningar igen.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

3 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
Något underligt verkar det vara med jordpunkten alltid. Visuellt ser jag inget som helst fel på den, men mäter jag resistans mellan den och någon annan jordad punkt (testade två - signalkablarnas ytterhölje och en skruvskalle till lastfästena i bagageutrymmet) så verkar det finnas en resistans på cirka 1000Ohm mellan dem. Men om jordpunkten har dålig kontakt med resten av karossen, borde den inte alltid ha haft det då, så hur kan det någonsin ha fungerat? Förvirrande...

21 761 Inlägg
17 augusti 2008
Vart har du skruvat fast stegets och kondensatorns jordkabel?
Senast redigerat av Drönirettab (17 augusti 2008)

3 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
Botten av reservhjulsbaljan. Där fanns ett skruvhål (förmodligen för att kunna hålla fast ett reservhjul, men jag har inget) och jag slipade bort lacken runt för att få bra kontakt. Sedan har jag en sådan här fastskruvad i hålet, och i den sitter själva jordkabeln. Steget och kondensatorn delar på samma jordpunkt.

Det är förstås möjligt att detta är en urusel jordpunkt, frågan är då hur det kunde funka från början...

1 661 Inlägg
17 augusti 2008
Saker kan glappa vettu, ett jordfel äre iaf. Bara att skruva upp, kolla igenom och skruva tillbaka, hårt!

21 761 Inlägg
17 augusti 2008
Mät spänningen med multimetern på olika ställen, kolla upp varenda kabelsko och kabel som har med stegets/kondingens strömförsörjning att göra. Det är viktigt att mäta dels på själva kardelerna innan kabelskon och dels på kabelskon, då ser man om det tex är glapp i en pressning av kabelskon. Som sagt, alla kopplingspunkter ska kollas upp. smile

Börja med att hålla plusmätpinnen på stegets pluskabel och flytta runt minusmätpinnen på de olika ställena.
Senast redigerat av Drönirettab (17 augusti 2008)

Sök