Kompförhållande Volvo 740 GL -87

HermanTheHorror
13 augusti 2008 · 101 Inlägg

Hej!

Har en GL 87:a med B230F motor då som nog alla vet.

Men min fråga är:

Vad har jag för komp i bilfan???

Frågar här först för att sen kolla med komp-provare.

Tacksam för svar!

Varvstopp?
BMW 525i (1989)
JonasHalt
13 augusti 2008 · 699 Inlägg

Herman666 skrev:
Hej!

Har en GL 87:a med B230F motor då som nog alla vet.

Men min fråga är:

Vad har jag för komp i bilfan???

Frågar här först för att sen kolla med komp-provare.

Tacksam för svar!

Du menar hur mycket kompression det ska vara? Kompförhållande är en helt annan sak..  Bara å mäta så får du se om det skiljer mycket.. 3-an brukar det vara lite sämre i då den inte har lika bra kylning..

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
HermanTheHorror
13 augusti 2008 · 101 Inlägg

Fick höra att det skulle vara 8,9 eller 9,2....???

Stämmer det eller?

Varvstopp?
BMW 525i (1989)
Drönirettab
13 augusti 2008 · 21 761 Inlägg

Kollar man i Haynes rephandbok för 240 så ska tydligen B230F ha 9,8:1. Men det står inget specifikt ifall det gäller för alla B230F.

Men det är ju kompressionsförhållandet, kompressionstrycket är en annan sak.

Senast redigerat av Drönirettab (13 augusti 2008)

Uthil
18 augusti 2008 · 61 Inlägg

Tja!

Alla cylindrar bör ha lika tryck; en skillnad på mer än 2 bar mellan cylindrar tyder på ett fel. Notera att komptrycket ska byggas upp snabbt i en väl fungerande motor.

Komptrycket ska vara 9-11 bar, och det får vara max 2 bars skillnad mellan cylindrarna och Allt på B230F

Senast redigerat av Uthil (18 augusti 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang