3329
Sök

vill ha mer hk i en 940 turbo, 250-300 hk ??

93 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
#1
Har nu chippat bilen nu och har ca 220hk men vill ha ännu mera hk, har kollat runt lite och

de flästa säger att jag ska byta till större turbo? vad ska jag byta till för turbo ag? Hur

mycket håller min nuvarande turbo för? turbon är ju en ltt från början.

Idag har jag 0.9 i laddtryck men frågan är hur mycket turbon klarar?

Hur länge håller turbona? mil??

Vad gör en annan kamaxel för ändringar??

Alla svar av intresse.

Volvo: Vi orkar lite vi occkså!!!!!!!

778 Inlägg
8 januari 2007
#2
det är ju inte bara byta turbo du moste byta bränsle pump spridare kanse fixa mindre komp i toppen störe flöde för oljan osv orka inte föklara men du förstår

321 Inlägg
8 januari 2007
#3
Det du behöver göra för att få dessa 250-300 hk är att: Byta grenrör och turbo, avgassytem, unichip, nån något vassare kamaxel.. Det är helt enkelt lite bättre av allt du måste ha. Du kan ju ladda den 1.3 bar och köra på det ett tag men det är inte att rekomendera.
Senast redigerat av Alx440 (8 januari 2007)

EViLution!

2 452 Inlägg
8 januari 2007
#4
för att få ca 300hk så får du byta turbo,jag själv hade på min bil ca 300hk...men då var allt gjort...3tums hela vägen med racekat,annan topp som var urgröpt på 531 stomme...annan bränslepump,spridare till gröna samnt så får du byta lmm till större...då är du på god väg till 300hk...fast det kostar ju med...

döden kommer tillbaka

10 287 Inlägg
8 januari 2007
#5
300Hkr fixas med orginalsprut med chip för soppa och tändbox tillsammans med större luftamassemätare och blåa V70 spridare. Orginal soppapump räcker.

Du behöver porta toppen rättså duktigt eller skaffa en 531 topp. K-kam brukar bli bäst runt dessa effekter.

Grenröret behövs portas rätts friskt framför allt nere i grytan. Turbo: TD04 18T eller 19T gör jobbet.

Sedan behövs 3" downpipe, 3" kat och minst 2.5" cat-back.

Fetare intercooler behövs också för annars får turbon jobba väldigt ineffektivt.

Bättre tryckplatta och tex en 850R lamell ( jag hoppas att du har manuell M90 låda - 300Hkr med sur-automaten går inte bra).

Jag hoppas dessutom att du har slungdiff. Spinna runt på ett hjul är inge kul.

Räkna 300kr/Hkr = dvs ca (300-165) * 300kr = runt 45000 kr. Att du har 220Hkr är inget du kan tillgodoräkna dig då man ändå måste börja från grunden.

Och jag tror inte att detta ovan behövs , jag vet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

194 Inlägg
18 augusti 2008
#6
hur mkt behöver man porta i 531 toppen? behöver man kompsänka den med?

Mvh

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)

10 287 Inlägg
19 augusti 2008
#7
För "ynka" 300 Hkr så behöver du inte röra en 531 topp alls.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

194 Inlägg
19 augusti 2008
#8
okej.. det funkar med vx-3 kammen med eller?

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)

10 287 Inlägg
19 augusti 2008
#9
Skulle nog gå på en K-Kam i en 300Hkr motor.

/Göran

Elmersson skrev:
okej.. det funkar med vx-3 kammen med eller?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

194 Inlägg
19 augusti 2008
#10
okej.. troligen kommer jag inte komma upp i den effekten snarare runt 250hk kanske. tycker du man bör satsa p en k-kam ändå?..

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)


Sök