hjälp min saab går inge bra

Fphinic
18 augusti 2008 · 24 Inlägg

Hejsan jag har en saab 9000 2,3t 94a som har börjat krångla ... det började med att den bara dog och jag viste att jag hade dåligt med batteri så kom en polare med ett nytt batteri då starta den klockrent ... MEN DEN KNACKA så jag trode hella bilen skulle ramla isär det har alldrig låtit innan inte ens om ventilerna ? kan det vara oljetrycket ? ramlager ? ventilspelet ?  bara skriva på tar imot allt cya



Jag har börjat plocka isär den undra ifal man ska lägga ner 3000tusen på ett par nya ventilspelare och kolla ifal det är  felet eller ska jag köpa en ny motor för 8000? eller ny som har gått 16tusen mil med garanti ? skriv vad ni tycker .. kolla även galleri ! big_smile


obs: den har inte knackat innan har inte låtit ett skit ... det kom som ett skott i röven.. sad big_smile

Senast redigerat av Fphinic (18 augusti 2008)

Mitsubishi Evo 8 RS "blackpearl" (2004)
Volvo V70-D5 "Diseldoris" (2006)
ogge1981
18 augusti 2008 · 6 Inlägg

Det kan inte vara att motorn är full av soppa?

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
18 augusti 2008 · 5 042 Inlägg

Kolla på ventilena om det är stort spel på dom. Är den inte det så tror inte ja att de e ventil problem.
Om det är kraftiga knackningar så skulle jag börja med ramlagrena .

C H E V R O L E T <3
X40Mackan
18 augusti 2008 · 265 Inlägg

köp en volvo nee men va ett skämt  tongue ring ronny på race stuff han kan ha bra ider osv han kan den moton jävligt bra big_smile

nu med 470 hk
BMW e30 320 "M50 TURBO" "LÖVET" (1988)
Fphinic
19 augusti 2008 · 24 Inlägg

Men det är så här att börjar man med ramlagrerna är det bara köpa ny motor ? eller ?  jag har fattat det som  att det är jävligt svårt att riva motorn helt sen plocka ihopp den ? och det kostar MASSOR att lämna in den ? :d tack för svaren big_smile

Mitsubishi Evo 8 RS "blackpearl" (2004)
Volvo V70-D5 "Diseldoris" (2006)
twin_cam Smålänning
19 augusti 2008 · 7 877 Inlägg

Fphinic skrev:
Men det är så här att börjar man med ramlagrerna är det bara köpa ny motor ? eller ?  jag har fattat det som  att det är jävligt svårt att riva motorn helt sen plocka ihopp den ? och det kostar MASSOR att lämna in den ? :d tack för svaren big_smile

Är du en skaplig mekaniker och vet till 100% vad du sysslar med så går det alldeles utmärkt att byta ramlager UTAN att riva HELA motorn, och UTAN att ta ur den ur bilen. Detta förutsatt att vevaxeln inte tagit skada.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Fphinic
19 augusti 2008 · 24 Inlägg

Nej jag är inte 100% mekaniker men lättaste sättet att byta lager är vell och gå genom oljetråget va ?

Volvo V70-D5 "Diseldoris" (2006)
Mitsubishi Evo 8 RS "blackpearl" (2004)
Fredrik-79
19 augusti 2008 · 2 164 Inlägg

Knackar de bra ur motorn är de risk för att du måste byta hela motorn så mitt tips är nog leta annan motor.
Knackar de lite så kanske du kan rädda motorn.
Sen om de är vevlagren som är dåliga så är de lätt att byta.
Ramlagren så måste veven bort och då är de lättast om motorn är ur bilen.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
sebben tuningservice.se
19 augusti 2008 · 91 Inlägg

lite mer info är alltid bra.
Vid vilka varvtal knackar bilen? är det ett metalliskt ljud?
kan tro att det är vevlagrerna som har gett sig och då hör man ett hårt metalliskt ljud från toppen.
Den motorn som hadde gått 16tusen mil med garanti vore ju inga fel att stoppa i.
Själv skulle jag försökt byta lagrerna i motorn(tycker om att göra saker på egen hand)

Fphinic
19 augusti 2008 · 24 Inlägg

Okej jag ska försöka säga så gott jag kan.. hm det låter som det kommer från toppen inte 100% men det låter som det . jag gillar och plocka med bilen men det är det känns som det är onödigt när jag kan skaffa en motor som gått 16tusen mil med garanti ? .. jag tycker det känns som det är ventillyftarna som är felet dom kan jag trycka ner och det ska man inte kunna ... jag ska mecka mer med den snart när mina grejer kommer hoppas ni hjälper mig på traven.... skönt att man har en farbor som har en lakfirma och farsan som äger en däckfirma och grannen som har en ett nerlagt garage med allt i.... men hoppas ni hjälper mig saker som jag kan göra kom med tips är glad för alla tips cya <3

Mitsubishi Evo 8 RS "blackpearl" (2004)
Volvo V70-D5 "Diseldoris" (2006)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
19 augusti 2008 · 6 170 Inlägg

Om du nu gillar att pilla med bilen men tvekar eftersom du kan köpa en beggad motor med garanti så gör såhär:

Köp den nya motorn och släng i den.

Plocka isär den gamla motorn och gör vid den, ska det trimmas med vassare grejor är ju detta ett lämpligt tillfälle att göra sånt.

Sälj motorn om du renoverat den till originalskick eller byt motor i bilen igen om du trimmat motorn för att slänga i bilen.


I vilket fall som helst kommer du ju att ha lärt dig väldigt mycket om hur just din egen bil och motorer i allmänhet funkar smile

Jag hade gjort så med min B235R när ena kolven pulveriserades om jag nu haft någonstans att göra jobbet och jag haft tid att göra det, nu hade jag varken tid eller pengar så det slutade med en verkstadsnota på cirkus 46K hmm

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Fredrik-79
19 augusti 2008 · 2 164 Inlägg

Jag har 16 tryckare som är lätt begagnade om du vill köpa.
Om de nu är dom.
Lätta att trycka ner ska dom som sagt inte vara.
Hoppas att de är dom.
Finns 2 olika sorter. Dom nya och dom gamla typerna av tryckare.
Jag har som sagt en blandning då jag dels köpte orginal och dels köpte från speedparts som har dom gamla.
De väljer du. men räkna med ca 3000:- eller mer för nya.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Fphinic
19 augusti 2008 · 24 Inlägg

tack till alla svar .. men särskilt till TBOC_Razor Han har nog gjort så jag kommer köpa en ny motor och trimma den gammla den har nog gjort sinsa 26tusen mil?...  Får se hur det går efter jag bytt dom jag fick tag på ett par nya ventillyftare men tacke endå... dom kommer på fredag ifal bilen funkar då blire direkt nya grejer kolla in lite då och då ska ni se vad jag gör... big_smile thx för alla inlägg

Volvo V70-D5 "Diseldoris" (2006)
Mitsubishi Evo 8 RS "blackpearl" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang