7686
Sök

MDS stereopaket

250 Inlägg
23 augusti 2008
Trådstartare
#1
Har tänkt beställa detta paket från MDS http://mds.se/?artnr=pkt400ffc inom de närmsta dagarna.
Men jag har tänkt att köpa till ett par extra MDS CF520 (två till framdörrarna och två till bakdörrarna och 6x9" till hatthyllan).
Men stereons slutsteg är på 4x50 watt, och till det ska kopplas sex högtalare, och vad jag vet så kommer det inte fungera så bra.
Så vad jag skulle vilja veta är om jag behöver ett extra steg, och vad för något isåfall!

Om nån har nån kommentar till detta i övrigt, hur det kommer låta etc. så är det välkommet smile

Ännu en sak, nån som vet om det är nån markant skillnad på MDS FF520 (Fanatic, 80 W RMS) och den tidigare nämnda CF520 (Classic, 65 W RMS)?
Senast redigerat av Erikkk (24 augusti 2008)

21 761 Inlägg
23 augusti 2008
#2
Beror ju lite på hur du vill att det ska låta.

Vill du kunna reglera ljudet mellan framdörrar och bakdörrar?
Vill du kunna reglera ljudet mellan framdörrar och 6x9"?

Jag tycker att ett steg är det klart bästa alternativet, då kan du får bra tryck om du vill och ljudet blir också renare tack vara att det finns mer kraft i ett slutsteg som ger bättre kontroll på grejorna. smile

Ett 4-kanals steg verkar ganska lämpligt till det där tycker jag, då kan du driva 6x9" på två kanaler och sedan koppla ihop framdörrarnas+bakdörrarnas högtalare till de andra två kanalerna. Med den inkopplingen så kan du reglera ljudet mellan 6x9" och övriga högtalare, men däremot inte mellan framdörrar och bakdörrar.

Skulle du tycka att det blir för lite tryck från 6x9", eller om du köper en baslåda, så kan du ha kvar 4-kanalssteget och komplettera med ett till steg. Lätt att uppgradera om du skulle vilja alltså. smile

Hur de där högtalarna kommer att låta vet jag dock inte, har inte provat någon av dem. Med rätt montering, dvs stabilt och tätt, så kan faktiskt även ganska billiga saker få ett bra tryck. Om du ser till att lägga ner lite jobb på monteringen så får du nog ett bra resultat.

Man kan tex sätta en extra baffel vid varje dörrhögtalare så att de sitter stabilt och tätt, dessutom är det en fördel att sätta bitumenmatta på insidan av dörrsidan. Lite dämpull innanför dörrsidan bakom högtalarmagneten kan också hjälpa till, men se till att inte ullen kommer åt konens baksida eller själva magneten.

Hatthyllan ska vara ordentligt stabil, en baffel vid vardera högtalare eller en hel spån/MDF-skiva för hela hatthyllan gör att de sitter bra.

250 Inlägg
23 augusti 2008
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Beror ju lite på hur du vill att det ska låta.

Vill du kunna reglera ljudet mellan framdörrar och bakdörrar?
Vill du kunna reglera ljudet mellan framdörrar och 6x9"?

Jag tycker att ett steg är det klart bästa alternativet, då kan du får bra tryck om du vill och ljudet blir också renare tack vara att det finns mer kraft i ett slutsteg som ger bättre kontroll på grejorna. smile

Ett 4-kanals steg verkar ganska lämpligt till det där tycker jag, då kan du driva 6x9" på två kanaler och sedan koppla ihop framdörrarnas+bakdörrarnas högtalare till de andra två kanalerna. Med den inkopplingen så kan du reglera ljudet mellan 6x9" och övriga högtalare, men däremot inte mellan framdörrar och bakdörrar.

Skulle du tycka att det blir för lite tryck från 6x9", eller om du köper en baslåda, så kan du ha kvar 4-kanalssteget och komplettera med ett till steg. Lätt att uppgradera om du skulle vilja alltså. smile

Hur de där högtalarna kommer att låta vet jag dock inte, har inte provat någon av dem. Med rätt montering, dvs stabilt och tätt, så kan faktiskt även ganska billiga saker få ett bra tryck. Om du ser till att lägga ner lite jobb på monteringen så får du nog ett bra resultat.

Man kan tex sätta en extra baffel vid varje dörrhögtalare så att de sitter stabilt och tätt, dessutom är det en fördel att sätta bitumenmatta på insidan av dörrsidan. Lite dämpull innanför dörrsidan bakom högtalarmagneten kan också hjälpa till, men se till att inte ullen kommer åt konens baksida eller själva magneten.

Hatthyllan ska vara ordentligt stabil, en baffel vid vardera högtalare eller en hel spån/MDF-skiva för hela hatthyllan gör att de sitter bra.

Ok, riktigt informerande svar smile Men borde inte ett 2-kanalssteg räcka? 4x50 W steg i huvudenheten, och sen ett tvåkanals steg till 6x9:orna? Då borde det väl tom. gå att reglera mellan fram-, bak- och 6x9"-högtalare?
Är ganska ny på det här med billjud, så en baffel får du gärna säga vad det är tongue

21 761 Inlägg
23 augusti 2008
#4
Att det står 4x50W på stereon innebär att det är maxeffekten, dvs med en massa distorsion och grejorna låter helkasst. Den kontinuerliga effekten, alltså den effekt som låter bra och kan köras ett längre tag, är kanske 4x20W eller liknande.

Visst kan du välja att bara driva 6x9" med slutsteg, men då kommer nog de att överrösta de andra högtalarna (tror jag personligen, det verkar rimligt). Ifall du försöker öka volymen till fram+bakdörrhögtalarna så kan de börja låta illa eftersom stereons effekt kommer att vara betydligt lägre än slutstegets effekt.

En annan sak som kan hända är att fram+bakdörrhögtalarna bottnar (konen slår i botten och låter "plopp") när du försöker höja volymen, det brukar hända när små högtalare spelar låga frekvenser på hög volym.

För att de små högtalarna inte ska spela de låga frekvenserna så måste man dela bort dem med delningsfilter, såna filter finns i en del stereoapparater men jag tror inte att den stereo som du tänker köpa har såna filter. Ett slutsteg har däremot såna filter och det är ytterligare en orsak till att slutsteg till dörrhögtalare är att föredra. smile

Baffel är den yta som högtalaren sitter på, tex på en högtalarlåda så är alltså baffeln den vägg där elementet sitter. Det jag menar med baffel i detta fall är någon form av träram som elementet skruvas fast i, en stabil monteringsyta alltså. Dörrsidor brukar vara ganska klena och vibrerar en del, då hjälper det att montera en extra träram som elementet sitter ordentligt fast i. smile

250 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Att det står 4x50W på stereon innebär att det är maxeffekten, dvs med en massa distorsion och grejorna låter helkasst. Den kontinuerliga effekten, alltså den effekt som låter bra och kan köras ett längre tag, är kanske 4x20W eller liknande.

Visst kan du välja att bara driva 6x9" med slutsteg, men då kommer nog de att överrösta de andra högtalarna (tror jag personligen, det verkar rimligt). Ifall du försöker öka volymen till fram+bakdörrhögtalarna så kan de börja låta illa eftersom stereons effekt kommer att vara betydligt lägre än slutstegets effekt.

En annan sak som kan hända är att fram+bakdörrhögtalarna bottnar (konen slår i botten och låter "plopp") när du försöker höja volymen, det brukar hända när små högtalare spelar låga frekvenser på hög volym.

För att de små högtalarna inte ska spela de låga frekvenserna så måste man dela bort dem med delningsfilter, såna filter finns i en del stereoapparater men jag tror inte att den stereo som du tänker köpa har såna filter. Ett slutsteg har däremot såna filter och det är ytterligare en orsak till att slutsteg till dörrhögtalare är att föredra. smile

Baffel är den yta som högtalaren sitter på, tex på en högtalarlåda så är alltså baffeln den vägg där elementet sitter. Det jag menar med baffel i detta fall är någon form av träram som elementet skruvas fast i, en stabil monteringsyta alltså. Dörrsidor brukar vara ganska klena och vibrerar en del, då hjälper det att montera en extra träram som elementet sitter ordentligt fast i. smile

Okok! Då är jag med smile Men det känns som att man inte uttnyttjar stereons - om än lilla - slutsteg som trots allt finns, om man kopplar som du föreslagit, eller är jag fel ute? tongue I övrigt, tack för jävligt bra svar!

21 761 Inlägg
24 augusti 2008
#6
Du har rätt, stereons egen effekt utnyttjas inte med mitt förslag. Men det blir faktiskt bättre med ett slutsteg, även om steget inte ger ut så mycket effekt. smile

Jag såg förresten också att den där stereon tydligen bara har två lågnivåkablar, 1 par alltså. Då kommer du inte att kunna reglera ljudnivån mellan 6x9" och dörrhögtalarna med hjälp av stereons faderkontroll, istället får du justera vid själva steget.

250 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Du har rätt, stereons egen effekt utnyttjas inte med mitt förslag. Men det blir faktiskt bättre med ett slutsteg, även om steget inte ger ut så mycket effekt. smile

Jag såg förresten också att den där stereon tydligen bara har två lågnivåkablar, 1 par alltså. Då kommer du inte att kunna reglera ljudnivån mellan 6x9" och dörrhögtalarna med hjälp av stereons faderkontroll, istället får du justera vid själva steget.

Ok! Det finns inga andra lämpliga sätt att koppla på, då? För det känns lite dumt att behöva pilla på slutsteget varje gång man ska ändra fader - händer trots allt att baksätespassagerarna inte vill ha ljud ibland...
Jag kanske helt enkelt ska ta och fundera på en annan stereo? Fast då missar jag paketerbjudandet hmm Och ordinarie priser på andra likvärdiga stereos med USB-in etc. kostar en hel del.

12 086 Inlägg
24 augusti 2008
#8
Det duger säkert för de priset, stereon verkar inte va någon hit om jag ska va ärlig.
Billiga huvudenheter ska man ta de försiktigt med, är ofta dålig ljud och få inställningsmöjligheter.
2 lågnivåutgångar är ju bättre än inga, men minst 4 är ju att föredra.


Sök