6299
Sök

Uppgradering strömkablar generator>startmotor>batteri

SQ
1 343 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
#1
ja som sagt, nu ska även detta uppdateras.. som de ser ut nu så sitter de ca en 8mm2 kabel från generatorn till startmotorn och sedan från den till batteriet.. nu till frågan, de sitter nån konstig kabelsko som är lite annorlunda med infästningen på själva startmotorn, kan man bara koppla på en 50mm2 t ex från generaton direkt till batteriet? utan att passera startmotorn.. dvs man låter den gamla sitta kvar som drar runt start motorn å sen lägger en extra från generator--->batteri..

bilen gäller min ford focus kombi, 1.6..

Ljudnörd!

Bessewisser
556 Inlägg
24 augusti 2008
#2
Japp klart du kan göra så!

//SkyNard

How low

SQ
1 343 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
#3
SkyNard skrev:
Japp klart du kan göra så!

//SkyNard

och detta ska inte kunna påverka de på något sätt negativt?
t ex rundgång eller nått sånt dumt, är inte jättehaj på bilelektroniken så tar hjälp så gott de går!
Senast redigerat av Lardi (24 augusti 2008)

Ljudnörd!

Bessewisser
556 Inlägg
24 augusti 2008
#4
Nepp det ska inte vara några problem! Om du vill ha lite extra ur batteriet så kan jag rekommendera en ny separat minuskabel från batteriet

//SkyNard

How low

21 761 Inlägg
24 augusti 2008
#5
Lardi skrev:
kan man bara koppla på en 50mm2 t ex från generaton direkt till batteriet? utan att passera startmotorn..

Inga problem, håller med Skynard. smile


Lardi skrev:
dvs man låter den gamla sitta kvar som drar runt start motorn

Den kabeln, alltså från batteri ner till startmotorn, måste absolut sitta kvar. Om du tar bort den så blir det ju bara den lilla 8mm2 kabeln från generatorn som får ge ström till startmotorn, det går inte för sig.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 augusti 2008
#6
Lardi skrev:
ja som sagt, nu ska även detta uppdateras.. som de ser ut nu så sitter de ca en 8mm2 kabel från generatorn till startmotorn och sedan från den till batteriet.. nu till frågan, de sitter nån konstig kabelsko som är lite annorlunda med infästningen på själva startmotorn, kan man bara koppla på en 50mm2 t ex från generaton direkt till batteriet? utan att passera startmotorn.. dvs man låter den gamla sitta kvar som drar runt start motorn å sen lägger en extra från generator--->batteri..

bilen gäller min ford focus kombi, 1.6..

Inga problem.
Har själv gjort likadant i min 240....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

400 Inlägg
25 augusti 2008
#7
Har gjort så i min bil med smile

Ride Like You´ve Never Been Hurt

SQ
1 343 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Lardi skrev:
kan man bara koppla på en 50mm2 t ex från generaton direkt till batteriet? utan att passera startmotorn..

Inga problem, håller med Skynard. smile


Lardi skrev:
dvs man låter den gamla sitta kvar som drar runt start motorn

Den kabeln, alltså från batteri ner till startmotorn, måste absolut sitta kvar. Om du tar bort den så blir det ju bara den lilla 8mm2 kabeln från generatorn som får ge ström till startmotorn, det går inte för sig.

som de är nu så sitter de juh en vad ja tror är en 8mm2 kabel från batterit till startmotorn å sedan vidare till generatorn.. kanske borde uppdatera den med då?

Ljudnörd!

21 761 Inlägg
25 augusti 2008
#9
Det borde inte vara 8mm2 kabel tycker jag, det är för klent. Som exempel ska 240 med bensinmotor ha 25mm2 kabel enligt rephandboken, kikar man på kabeln så verkar det också stämma ifall man tex jämför med en 21mm2 kabel. smile

Om du tycker att den kabeln är för klen så är det ju bara att byta ut den, men eftersom du tänker sätta en extra kabel från generatorn direkt till batteriet så behöver egentligen inte kabeln bytas ut så länge som startmotorn orkar snurra på som den ska.
Senast redigerat av Drönirettab (25 augusti 2008)

SQ
1 343 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
#10
ja den orkar juh snurra på bra gör den.. å finns inte en chans i världen att den är 25mm2.. den är lika stor som högtalarkablarna ja har till basen...

https://www1.garaget.org/archive/62/61294/56380/56380-879502.jpg

strömmen som går in i audison steget är 25mm2... 
å så stor är den garanterat inte.. smile

Ljudnörd!

1 727 Inlägg
25 augusti 2008
#11
Lardi: Skrymmande installation, men vilken finnish!

Har inte fått lyssna på ngn JBL ännu, men du kanske runt 08a?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

SQ
1 343 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
#12
Horsyhorse skrev:
Lardi: Skrymmande installation, men vilken finnish!

Har inte fått lyssna på ngn JBL ännu, men du kanske runt 08a?

Pierre

skrymmande yikes  ja tyckte detta tog rätt lite plats ja.. hehe.. nja eskilstuna bor ja i nu.. men va de lider kommer ja börja med diverse tävlingar.. iaf så är min läntan detta.. men ska färdigställa lite småsaker smile

men åter till ämnet..

Ljudnörd!

21 761 Inlägg
25 augusti 2008
#13
Lardi skrev:
ja den orkar juh snurra på bra gör den.. å finns inte en chans i världen att den är 25mm2.. den är lika stor som högtalarkablarna ja har till basen...

Jahopp, då är den väl så då. smile

Som sagt, tycker du att den borde bytas ut så gör det. Ur laddspänningsförlustsynpunkt (krångligt ord) kommer det dock inte att behövas eftersom den extra kabeln kommer att ta hand om den mesta strömmen.

Såg fint ut i bagaget. smile
Senast redigerat av Drönirettab (25 augusti 2008)


Sök