2195
Sök

850 t5 En dum ideè ?

15 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
Nyligen köpt en 855 t5. Helt orginal i både utseende o motor. Men så var det dags för Beeesiktningen!
Spindel-leder och skit åkte den på. En polare glode runt på vägverket hemsida elr nått och fick reda på att den rullat precis över 22000 mil ´vid 2007, nu när jag äger den 2008 har den precis slagit över till 22000 igen tongue  Skruvad mätare?
Kamremsbyte står där ingenting om när den senast blev bytt så den får kanske med bytas...
och så vidare så vidare...

Era allmänna åsikter gott folk. Vad det ett jävligt korkat köp? Eller tror ni man kan få den här familje-racern att gå bra för en inte allt för dyr peng? neutral

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
25 augusti 2008
Spindelleder är väl rätt vanligt på 855, så det är ingen fara, dom är väl inte så fasligt dyra eller svårbytta heller, kamrem ska man alltid byta om man är det minsta osäker.

Tycker du dock ska ringa tidigare ägaren, och kan han inte ge ett tillfredsställande svar (instrumenthusbyte) så lägg in en polisanmälan.

Annars så tycker jag folk stirrar sig blind på milen, är bilen i fint skick och går bra och du trivs med den, fortsätt och satsa på den, det är en rolig bil!

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

68 Inlägg
25 augusti 2008
Spindel-leden kan man inte byta på 850...man åker på en helt ny länkarm för dom är inte delningsbara!
Låter som ett lite förhastat köp enligt mig.
ska bara tillägga att länkarmarna inte är så billiga...

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
25 augusti 2008
har för mig att länkarmarna kostar runt 2000 stycket. är rätt lätta att byta!
det är inte olagligt att skruva mätaren! finns tom ett företag i arlöv som gör det! va med på nyheterna för några veckor sen

8 267 Inlägg
25 augusti 2008
Davidsson_Racing skrev:
Spindel-leden kan man inte byta på 850...man åker på en helt ny länkarm för dom är inte delningsbara!
Låter som ett lite förhastat köp enligt mig.
ska bara tillägga att länkarmarna inte är så billiga...

Jodå, det kan man. Men inte på alla årsmodeller. De tidiga har armar med lös spindelled (och som dessutom är gjorda i aluminium istället för de nyare som gjorda i nåt tungt gjutgods) så det beror lite, men dessa delbara armar satt på 92-94. Sett en del 95opr med dem också. Så det kan löna sig att slita av hjulet och kolla om det är lös led eller inte.

I änden an länkarmen ut mot hjulet så är det 3 bultar som håller leden ifall man har delbara.

519 Inlägg
25 augusti 2008
det beror på hur mycket du gav för bilen om det är ett korkat köp,,,är den i bra skick så märks ingen skillnad på 22000 mil eller 32000mil,,,, är det import från italien?..

C(^^,)
453 Inlägg
25 augusti 2008
är den import o betalt mycket så låter den som ett nedköp!
Milen spelar ingen roll på en volvo! Så länge bilen är välskött så är det ingen fara.
Dock låter det som du var mer kåt på bilen än att titta. Hade du kollat lite mer så hade du själv upptäckt glappen ( Lätt hänt att man missar med )
Men får man fråga vad du gav ??

180 Inlägg
25 augusti 2008
Du kunde köpt min tongue

329 Inlägg
25 augusti 2008
Gav du 5000:- för den var det ett kap.

Gav du 50000:- för den var det korkat.

Men hur ska man kunna veta det?

Lite mer info om både bilen och vad du gav för den så kan du nog få riktiga svar.

15 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
Ok Gubbs ! Tackar hjärtligt för alla råd och svar. Sorry för min dåliga inledning tongue
Bilen är en 2,0t5   95a  ( Italien import)   
Jag gav 25 tusen för den.
jag får väl säg att jag är nöjd med bilen. Där är inga av min motor kunninga vänner o kamrater som kan höra något fel från själva motorn i sig, och jag tycker den går kanon bra. Bara det här med alla små pengar o små fel som man kan reta sig fördärvad på!

1 653 Inlägg
25 augusti 2008
om du är nöjd så är det väl inget korkat köp smile

25K för en italienimport som man inte vet miltalet på är väl varken dyrt eller billigt, men tror inte du behöver vara mer orolig för att din ska rasa än om du köpt en svensksåld med erkända mil för samma pengar. det är alltid meck med bilar, så enkelt är det, köper man begagnat så kan man inte räkna med att bilen ska hålla i 10 år utan att man behöver göra något med den.
Sen att vissa har mer tur än andra med vilka slitdelar som rasar ihop är ju en annan femma.
Men av vad jag läser vad du skriver här så skulle iaf jag sova lugnt om nätterna om jag vart du!

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

15 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
Tack! ,Kändes skönt att höra smile

1 067 Inlägg
25 augusti 2008
Malå karossteknik har bärarmar för 795st tror jag..     Kostar kring 1900:- på volvo ink montering tror jag.. De är inte så jävla dyra nåmera..  ( Tänk på att Volvo har niceprice på 800/x70)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
25 augusti 2008
Byt kamremmen om du är osäker som en skrev, hellre en gång för mkt än en gång för lite!!! Annars så, de låter ju inte som du behöver vara skrajsen, du slipper ju rost iaf och 25000 e ju inga pengar

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
25 augusti 2008
Det är olagligt att skruva mätare om man säljer den som en som har gått mindre än vad den har gjort på riktigt.

Skruvar jag tillbaka min bil till 5.000 mil och säljer den som en bil som gått 5000 så är det bedrägeri, du får inte vad du betalar för

Skruvar jag tillbaka min bil till 5.000 mil och säljer den som en bil som gått 24.000 (som min har) så är det inte olagligt.

2 911 Inlägg
25 augusti 2008
Det är inte olagligt att skruva mätare.

Det är olagligt att skruva mätare i uppsåt att lura näste köpare att bilen gått mindre än den egentligen gjort, så, själva skruvandet är HELT lagligt.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
25 augusti 2008
Var det inte det jag sa? wink Men du har rätt, det är inte själva skruvandet som är olagligt, det är väl inte olagligt att skruva även om man har uppsåt att göra ett bedrägeri OM man inte genomför det, eller det kanske finns en rubricering som heter förberedelse för bedrägeri, jag vet faktiskt inte.

2 911 Inlägg
25 augusti 2008
discokapten skrev:
Var det inte det jag sa? wink Men du har rätt, det är inte själva skruvandet som är olagligt, det är väl inte olagligt att skruva även om man har uppsåt att göra ett bedrägeri OM man inte genomför det, eller det kanske finns en rubricering som heter förberedelse för bedrägeri, jag vet faktiskt inte.

Hade jag riktat min text till dig hade jag citerat dig, som nu t.ex.
Var ett allmänt konstaterande bara då det var lite otydligt tidigare.

Förberedelse till bedrägeri vet jag inte, bedrägligt beteénde eller bedrägeriförseélse ligger väl närmast.

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
25 augusti 2008
du behöver nog inte vara orolig.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

Sök