Trasigt avgösrör precis innan ljuddämp, fixa en japsdämpare?

Jaykob
23 augusti 2008 · 41 Inlägg

Mitt avgasrör har nyligen gått av precis innan ljuddämparen och jag tänkte att jag kanske skulle ta tillfället i akt och byta till en "japsdämpare"? Är inte helt säker på att det kan funka men har läst om att många kapar röret precis innan ljuddämparen för att montera den nya japsdämparen. Någon som har erfarenhet som vet om denna metod skulle fungera utan att jag skulle behöva köpa ett helt nytt avgassystem? hmm

Grymt tacksam för svar. smile

Senast redigerat av Jaykob (23 augusti 2008)

BMW 316i (1993)
Nissan 100NX "Gulingen" (1992)
diamond_ Diamond
23 augusti 2008 · 540 Inlägg

tycker du skall köra på ett DTM istället..  Då du har en tysk bil, är det inte direkt snyggt med japs på dem..

I'm Rick James Bitch!
snoddas
23 augusti 2008 · 1 142 Inlägg

ta inte en jappsare skaffa nå riktigt istället... mycket shysstare alla glider ju med japps

Jaykob
23 augusti 2008 · 41 Inlägg

diamond_ skrev:
tycker du skall köra på ett DTM istället..  Då du har en tysk bil, är det inte direkt snyggt med japs på dem..

Hmm.. hittar inte så mycket om DTM dämpare, länka kanske? ( ja jag har testat google tongue)

Men om det nu blir så att jag köper en japsare för att lösa problemet tillfälligt, är det då möjligt att fästa den på det som finns kvar då innan ljuddämparen?

BMW 316i (1993)
Nissan 100NX "Gulingen" (1992)
Edvin
24 augusti 2008 · 45 Inlägg

finns ju flera ihopplockningsbara system från bla simons och feritta smile

Jaykob
24 augusti 2008 · 41 Inlägg

Är sugen på ett japs trots allt, har inte oändligt med pengar just nu tongue men vill få det fixat och då kanske få ett härligare ljud som ett litet plus...

Vad sägs som denna, billig och verkar vara av bra kvalité

http://www.creatix.se/Shop/Application/ … p?iId=1052

Hoppas bara att den passar något.... hmm Mitt "anslutningsrör" är ca 5 cm diametern. Och detta rör är 7,5 cm diametern... hmmm monteringstips?

Senast redigerat av Jaykob (24 augusti 2008)

Nissan 100NX "Gulingen" (1992)
BMW 316i (1993)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
24 augusti 2008 · 2 203 Inlägg

Klart du ska ha en japs o låta som en risig Volvo duett Atraktor.



Skippa japsdämparen o köp en sportljuddämpare från simons o sätt på DTM utblås.

WilliamL Bmw Love
24 augusti 2008 · 164 Inlägg

jag kan la tipsa om JT-Tuning avgasrör, vet dock inte om dom har till bmw, men det är la bara att googla deras hemsida och titta smile

Bmw är ingen bil, det är en livstil!
Westergren Large Cap
24 augusti 2008 · 1 816 Inlägg

Du kör tyskt, klart du ska ha DTM.

328cabbish
24 augusti 2008 · 827 Inlägg

kolla hos realcar köpte mitt där av märket nooze flera modeller... köp inte japs dämpare!!!!!!!!!

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!
Mercedes 320ce "Amg" (1995)
jocke_gronberg
24 augusti 2008 · 4 586 Inlägg

borde inte låta så mycket med ett rakt rör där heller ifall det är bakre som gett upp ifall du har någon främre på din bil?

Jolle87
24 augusti 2008 · 1 585 Inlägg

Visst det är kanske bättre med DTM eller någon annan märkes avgas men dom kostar ju trots allt betydligt mycket mer. Kanske inte alla som har råd att köpa avgassystem för 4-5000kr. Då är japs ett billigt alternativ. Fast det är kanske inte det snyggaste då jag tycker det är till för just japs bilar. Men man får ett ganska härligt ljud med japs. Och det som jag tycker är bäst är att man får med en insats som gör att bilen låter nästan som orginal vilket kan va skönt vid längre körningar.

Edvin
25 augusti 2008 · 45 Inlägg

Jaykob skrev:
Är sugen på ett japs trots allt, har inte oändligt med pengar just nu tongue men vill få det fixat och då kanske få ett härligare ljud som ett litet plus...

Vad sägs som denna, billig och verkar vara av bra kvalité

http://www.creatix.se/Shop/Application/ … p?iId=1052

Hoppas bara att den passar något.... hmm Mitt "anslutningsrör" är ca 5 cm diametern. Och detta rör är 7,5 cm diametern... hmmm monteringstips?

Med simons eller feritta kan du plocka delar till endast slutbiten och det kostar nog inte mycket.

Vid monteringen är det bästa nog att skaffa en stegmuff från exempelvis simons, och sedan kan man behöva lägga imellan lite ifall det glappar för mycket. grejorna mäts för den delen oftast i tum wink men problemet kan bli att det ibland står ytterdiametern och ibland innerdiametern på beskrivningen hmm

Jaykob
25 augusti 2008 · 41 Inlägg

328cabbish skrev:
kolla hos realcar köpte mitt där av märket nooze flera modeller... köp inte japs dämpare!!!!!!!!!

Var hos dom idag, deras butik i Västberga... Kollat på alla modeller i kategorin "svarta" på deras hemsida, är supersugen på ett DTM.

Klicka sig fram: realcar.se > Motor & tuning > Slutdämpare > Svart

Kunde omöjligt länka från sidan då dom använder någon jobbig javascript...

Låter det bra med DMT från Realcar?? big_smile

Senast redigerat av Jaykob (2 september 2008)

BMW 316i (1993)
Nissan 100NX "Gulingen" (1992)
Jaykob
26 augusti 2008 · 41 Inlägg

Köpte en dämp från realcar idag, kommer passa riktigt bra enligt mig. Måste bara göra lite plats åt mina 2! pipor big_smile

Gallerilänken: http://www.garaget.org/?car=101251&image=1017432 KOMMENTERA GÄRNA!
https://www1.garaget.org/archive/94/93518/101251/101251-1017432.jpg

Senast redigerat av Jaykob (2 september 2008)

BMW 316i (1993)
Nissan 100NX "Gulingen" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang