4761
Sök

Lacka motordetaljer

Motormontör
437 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
#1
Har sett många snygga motorrum och undrar hur fasen man gör.
Vanlig motorfärg finns ju oftast bara i vanlig röd och svart.
MEn alla som har typ, blå, lila, gröna ventilkåpor, insug osv.
Vart får ni tag i den färgen och hur är det med hållbarheten??

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

Besserwisser
263 Inlägg
15 juni 2008
#2
Det är vanlig lack. Ventilkåpor, insug osv blir inte så varma om de inte är ruskigt nära turbo och grenrör.


Motormontör
437 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
#3
okej men är det alltså sprayburkslack då eller?

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
15 juni 2008
#4
På ett ungefär ja.. Är antagligen färgad med spruta och kompressor.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
15 juni 2008
#5
Vanlig billack med riktig spruta. Spray är EJ hållbart.
Har lackerat ALLT på min motor med vanlig billack och fungerar kanon

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

1 311 Inlägg
15 juni 2008
#6
Samma här, vanlig 2K billack med bra förarbete under är receptet, mkt jobb men det blir kanon!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Motormontör
437 Inlägg
18 juni 2008
Trådstartare
#7
Speedman skrev:
Vanlig billack med riktig spruta. Spray är EJ hållbart.
Har lackerat ALLT på min motor med vanlig billack och fungerar kanon

Mvh Tobbe

Hmm okej jag som hade hittat en i rätt kulör men då får jag ta å lämna in allting.
blir ett vinterprojekt:)
Vad har du använt för spray?

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

Motormontör
437 Inlägg
18 juni 2008
Trådstartare
#8
Vissa ställen kan blanda till speciefika färger fast på burk, men det är inget som rekomenderas då eller?

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

2 117 Inlägg
350 Inlägg
18 juni 2008
#10
köpte mitt på mekonomen håller bra , grunda inte motordetaljerna bara för då blirre inte bra ^^ när sakerna blir varma


Motormontör
437 Inlägg
20 juni 2008
Trådstartare
#11
Hmm snygga bilder, ska lacka ventilkåporna...Har ju en V6 så å sen så ska insuget bli blankpolerat.
Värmeplåten kommer bara oxå bli upppolerat tills mina nya headers från SS autocrome är beställda.
Lacka hela motorn lär det inte bli tal om, lite tajt å hålla på med sånt nu när motorn sitter i och jag tänker icke lyfta ur den igen...trångt som fan med en KL-DE 2.5 liters V6a i en Mx3

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
26 augusti 2008
#12
Lånar tråden och fyller på med nya frågor.

Jag har funderat på att polera upp mitt insug, (aluminum). Men en kompis menar på att det kommer inte hålla sig i fint skick länge om jag inte går och polerar i stort sätt varje dag.
Funderar på om man skulle spraya det med kromspray eller nåt annat, (dock inte bestämt mig än).
Tänkte väl få en lite blankare yta än den skrovliga som är idag.
Åker jag på att polera/slipa den blank i vilket fall?
För i så fall kan jag ju lika gärna polera upp den, och frågan är då vad, (om något), skall jag behandla med för att behålla insuget blankt?
Har god lust att göra nånting under huven men vill inte att det skall se ogjort ut efter kort stund.

Några bra tips/synpunkter vore trevligt.
Tack så länge!

//Edge

956 Inlägg
26 augusti 2008
#13
Edge skrev:
Lånar tråden och fyller på med nya frågor.

Jag har funderat på att polera upp mitt insug, (aluminum). Men en kompis menar på att det kommer inte hålla sig i fint skick länge om jag inte går och polerar i stort sätt varje dag.
Funderar på om man skulle spraya det med kromspray eller nåt annat, (dock inte bestämt mig än).
Tänkte väl få en lite blankare yta än den skrovliga som är idag.
Åker jag på att polera/slipa den blank i vilket fall?
För i så fall kan jag ju lika gärna polera upp den, och frågan är då vad, (om något), skall jag behandla med för att behålla insuget blankt?
Har god lust att göra nånting under huven men vill inte att det skall se ogjort ut efter kort stund.

Några bra tips/synpunkter vore trevligt.
Tack så länge!

Kolla in denna sida http://www.poleringsguide.se/ ,kan vara lite svår att hitta på men gå in på poleringsguide bara.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
26 augusti 2008
#14
Tackar! Skitbra guide, skall kolla in den lite mer noga sen.
Såg att han använde vax som sista del. Räcker det för att hålla den fina ytan fin i längden då alltså?

//Edge

956 Inlägg
26 augusti 2008
#15
Ja det borde räcka, men som han skrev får man ut och gnida lite med autosol då och då, och lägga på lite vax.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas


Sök