6779
Sök

Koaxer direkt ist för mellan/bas

250 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
#1
Kan jag koppla in en koaxial direkt i kontakten där det nu original sitter en bas/mellanhögtalare? Eller behöver jag dra ner kabeln från de separata diskanterna till koaxen?

956 Inlägg
27 augusti 2008
#2
Då det bara är en ingång på koaxilhögtalarn kommer du inte ha andvändning av kabeln till diskanten.
Men sen vet jag inte hur det är i din bil men antingen har du delningsfilter på högtalarna eller ett separat delningsfilter någonstans.
Men jag tror att det ska sitta på högtalaren, så det ska bara vara att koppla in koaxilen.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

250 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
#3
luunggan skrev:
Då det bara är en ingång på koaxilhögtalarn kommer du inte ha andvändning av kabeln till diskanten.
Men sen vet jag inte hur det är i din bil men antingen har du delningsfilter på högtalarna eller ett separat delningsfilter någonstans.
Men jag tror att det ska sitta på högtalaren, så det ska bara vara att koppla in koaxilen.

Ok, men det sitter delningsfilter i den stereon jag ska ha, hur gör jag då? Två delningsfilter?

956 Inlägg
27 augusti 2008
#4
För att förklara lite lätt. Man andvänder ju delningsfilter för att låta olika högtalare spela i olika frekvenser, vilket gör att dom spelar mer optimalt.
På koaxilhögtalare sitter delningsfiltererna på högtalaren, så man behöver inget annat.
Men köper man ett framsystemskit så brukar det vara ett löst delningsfilter, ditt man kopplar sin lösa diskant och midbas/bas.

Så det ända du behöver göra är att koppla stereon till koaxen, så delar den ju det själv.
Då jag tror att det sitter delningfilter på din original högtalare, som du då tar bort när du byter.
Så du kommer inte behöva någor delningsfilter alls.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

250 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
#5
luunggan skrev:
För att förklara lite lätt. Man andvänder ju delningsfilter för att låta olika högtalare spela i olika frekvenser, vilket gör att dom spelar mer optimalt.
På koaxilhögtalare sitter delningsfiltererna på högtalaren, så man behöver inget annat.
Men köper man ett framsystemskit så brukar det vara ett löst delningsfilter, ditt man kopplar sin lösa diskant och midbas/bas.

Så det ända du behöver göra är att koppla stereon till koaxen, så delar den ju det själv.
Då jag tror att det sitter delningfilter på din original högtalare, som du då tar bort när du byter.
Så du kommer inte behöva någor delningsfilter alls.

Yes, ok. Jag har någorlunda koll på hur delningsfilter fungerar rent tekniskt, och därför förbryllar det mig att det finns delningsfilter både i stereon (Pioneer DEHP6000UB) och i/innan högtalaren. Då delas ju ljudet upp två ggr, och detta kan väl inte funka?

Gäller samma sak med systemkit, kan jag ha delningsfilter i stereo + separat innan mid/bas och diskant?


Sök