3074
Sök

Vilken turbo till T5(R)

121 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
Har en Italien importerad 855 T5(R).
(Har all R utrustning)

Vill få lite mer effekt ur den nu, tänkte därför köpa en ny större turbo..

Är inte så insatt i det här, så frågar därför er kunniga om råd...

Det som är gjort av tidigare ägaren är:

Chippad
Höjt laddtryck, laddar 0.9bar
Sportluftsfilter, kanske inte ger någ effekt, men men.

Så det jag undrar är, vilken turbo ska jag köpa för att få ut så maxad effekt som möjligt?
Måste jag byta något i och med turbobytet?

Mvh Stoffe

8 267 Inlägg
28 augusti 2008
Antar att det är en 2,0 du har och då räcker det egentligen om du tar turbon från 2,3:an istället. Annars är ett 16T lagom oavsett om det är en 2,0 eller 2,3. Men va beredd på att få bygga om ifall du ska ha ett sånt, är det "fel" avgashus så lär du byta doenpipe. Räkna inte med nå stora skillnader på bara ett turbobyte. Större turbo innebär inte per automatik mer effekt.

Annars så är det en bra ide att byta ut avgassyetmet, orginalet är ingen höjdare. Orginal downpipe är en katastrof.

121 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
Okej, har för mig att det är 2.5 tums system från katten och bakåt...
Men det generar alltså inte i någon extra effekt att sätta i en större turbo?
Måste bygga om också alltså?

8 267 Inlägg
28 augusti 2008
Framförallt så är det downpipe + katalysatorn som stryper, biten efter katen är duglig orginal. Lite skillnad kommer det att bli, men det är knappt att det märks. Det beror på vad du har för avgashus nu, och va det sitter på turbon du köper. Sen beror det ju även en held el på vad man köper för turbo, alla passar ju inet rakt på heller.

121 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
Okej, vill kunna plocka ut lite över 300hk iaf om det är möjligt!
Kan man köpa begagnad turbo eller ska man akta sig för det?

riktigt fin 850 du har för övrigt!

Fartdåre
217 Inlägg
28 augusti 2008
300 är möjligt men då behöver du byta mer än turbo och avgas..och då gissar jag du menar 300 i motorn och inte på hjulen. Visst kan du köpa en bättre begagnad men kolla så det inte finns något glapp i den. Jag hade en bit över 300 i min innan den gick åt helvete..

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser

121 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
den är ju chippad, samt uppställt ladd till 0.9bar.  Kanske känns säkrast att köpa en ny turbo då? Någon som vet var man kan få tag i en till ett bra pris?

8 267 Inlägg
28 augusti 2008
bajen skrev:
Kan man köpa begagnad turbo eller ska man akta sig för det?

riktigt fin 850 du har för övrigt!

Kolla miltal och om de är glapp. Kollar man bara upp skicket på en beg turbo så är det normalt sett ingen större risk att köpa begagnat. Billigare att köpa beg än nytt, men köper man nytt så vet man ju att snurran är frisk, det är ju en avvägning man lär göra.

Tackar smile

Fartdåre
217 Inlägg
28 augusti 2008
Ca 1.1 -  1.2 bar kan du ladda med orginalvevstakarna.. efter det finns det risk för krökta vevstakar.. och det är ingen vacker syn smile Så planerar du att trimma mer i framtiden är det lika bra att renovera motorn och sätta i bättre vevstakar på en gång.. annars är väll runt 300 - 315hk i motorn max

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser

Refined
1 770 Inlägg
28 augusti 2008
se först och främst till att byta till 3" fullflöde hela vägen ifrån turbon. det gör mycket skilnad. de gjorde iallafall det på min. Downpipen och orginal katten själ mycket effekt och ork

Sök