2337
Sök

Byta ut stereon i Audi V8?

12 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
Tjenare!

Det är så att jag precis köpt mig en Audi V8 och jag skulle vilja byta ut orginal stereon.
Har lyckats få ut den med hemmagjorda verktyg och köpte en kabel anpassad för bla Audi 80,100,200,osv till min Sony MEX-R1 (http://www.sony.se/product/ica-dvd-tune … nicalspecs) stereo för han som jag köpte av på BRL trodde det skulle gå.
Kopplat stereons kablar till två av de tre kontakter som finns i bilen (Den tredje lite större är väl för cd-växlaren?). Stereon får ström och är även på när tändningen är av vilket det inte ska vara och sedan blir det inget ljud i högtalarna och stereon visar "FAILURE" lite då och då i displayen. Vad jag tror är att i och med att varje högtalare har ett litet slutsteg så får dem inte ström på nått sätt vilket resulterar i att det inte blir något ljud. Misstänkter att strömmen till de små slutstegen är kopplade till den tredje kontakten vilket inte går att koppla till min stereo. Jag är inte säker på något sätt om detta men är det någon som har meckat med sitt Audi V8 orginal ljud eller vet något om det så är jag mer än tacksam för hjälp.

Lite extra funderingar: Vad är det för tum på högtalarna i dörrarna? Och går det att koppla in ett par 6,9 i hatthyllan?

/Tack på förhand!

-=[ V8 ]=-

Forummoderator
18 337 Inlägg
8 augusti 2008
Ring Audi! Mät upp kablarna i bilen. Felkoppling eldar upp stereon. Dra ny jord? hade problem i en kundbil där konstantplus och tändningsplus var tvärt om. En tanke bara...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

12 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
ok tack för tipsen, får pilla lite med detta och se vad jag kan komma fram till smile

-=[ V8 ]=-

127 Inlägg
11 augusti 2008
jag tror du behöverf en speciell kabel till detta för det är säkert bose systemet du har och jag har hört att de behöbs en speciell kabel till detta.. ska själv åka iväg imorgon och försöka få tag på en sådan.. får ja ahr samma problem som du har..

1 112 Inlägg
29 augusti 2008
Drjohndeere skrev:
jag tror du behöverf en speciell kabel till detta för det är säkert bose systemet du har och jag har hört att de behöbs en speciell kabel till detta.. ska själv åka iväg imorgon och försöka få tag på en sådan.. får ja ahr samma problem som du har..

men du kör ju a4!? Har du en a4 med bose system?

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 augusti 2008
Din bil har nog ett litet steg bakom instrumentbrädan, den stora kontakten du pratar om är säkert
signalkablarna från Huvudenheten till steget.

Vet inte riktigt om det är någon större mening att använda steget längre, då dagens huvudenheter har kraftigare förstärkare än steget.

Så jag skulle gräva fram steget, dra sedan nya högtalarkablar därifrån och sedan bara köra via stereons förstärkare.

6x9` or kan man ha i alla bilar tongue , men då rekomenderas ett mindre steg så de drivs ordentligt.
(men jag gillar inte att man sågar i hatthyllan på dehär bilarna)

Lycka till!
Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sök