Fördelning av en användares egna röster visas nu i profilen

chrizz Administratör
28 mars 2005 · 11 783 Inlägg

Numera kan man i alla användares profiler utläsa hur respektive har placerat sina röster. Detta är ett försök till att få alla att sätta rättvisare betyg i fortsättningen.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Daniel
29 mars 2005 · 671 Inlägg

Ett rättvisare system får du inte sålänge alla har sina egna skalor att gå efter.
Om du viktar om varje persons betyg i en normalfördelning, så kommer höga betyg från de som bara sätter 4 och 5 bli mindre värda än från de som sätter betyg över hela spannet.

En annan variant är jämförande betyg, istället för att sätta en siffra så får man ett antal slumpvalda bilar att rangordna.

chrizz Administratör
31 mars 2005 · 11 783 Inlägg

Daniel skrev:
Ett rättvisare system får du inte sålänge alla har sina egna skalor att gå efter.
Om du viktar om varje persons betyg i en normalfördelning, så kommer höga betyg från de som bara sätter 4 och 5 bli mindre värda än från de som sätter betyg över hela spannet.

En annan variant är jämförande betyg, istället för att sätta en siffra så får man ett antal slumpvalda bilar att rangordna.

Jag har funderat på att göra nån variant av det du beskriver men kommit fram till att det blir på tok för bökigt att få till nån lättförståelig förklaring till hur betygssystemet fungerar. Som det är nu är det ju inga oklarheter alls egentligen, även om det har sina andra nackdelar.

Jag håller ögonen öppna efter tydliga missbruk dock, sätter någon 170 betyg varav 150 av dem är 1or så tar jag det som missbruk (vilket har inträffat). Jag nollställde helt enkelt dessa betyg och "skadan" är ogjord.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
wiikman
14 april 2005 · 165 Inlägg

Chrizz, kan du inte göra så att man kan se vem som har röstat och vad denne person har röstat?
kanske till nästa version av garaget...

_________
Audi Coupe
2.3 '92
chrizz Administratör
14 april 2005 · 11 783 Inlägg

wiikman skrev:
Chrizz, kan du inte göra så att man kan se vem som har röstat och vad denne person har röstat?
kanske till nästa version av garaget...

Det går naturligtvis, och det är varken svårt eller jobbigt, men jag kommer inte att göra det ändå av flera olika skäl.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Peran Bilmekaniker
5 maj 2005 · 235 Inlägg

om du hadde gjort de så hadde ja lettat upp den som gett mig en 1a! smile de e en volvo, ingen volvo får ju en etta! smile specielt inte en 855! hehe, skämt o sido!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang